Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99405 gånger)

eremit

• Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #440 skrivet: 03 dec-10 kl 12:07 »

Hästmannen är väl i andra svårigheter nu alldeles ensam utan djur.
Om han blev en kultfigur så beror det väl inte på honom själv?
Så mycket i alla fall!Hästmannens kompisar Olle och Tjolle Andersson i Buggeryd,N.Sandsjö har aldrig någon skrivit om vad jag vet men de har nästan enbart kört med häst och gör det väl till ottan på juldagsmorgon i år oxå som så många år tidigare.
Vem konstruerar en myt?

Bellaman

• Södermanland
« Svar #441 skrivet: 03 dec-10 kl 19:30 »
Glöm inte att ha ett kritiskt tänkande när ni ser på romantiserade filmer om häst-mannen och andra udda typer. Visst, han verkar helt underbar men filmerna och utställningarna om honom är ju sjukt romantiserade, det finns liksom inget negativt vinklat alls! Och vi sväljer allt med hull och hår. Om häst-mannen hade varit en otrevlig typ som svor och spottadeoch man hade filmat all skit i hörnen; hade vi tyckt det hade varit lika OK med hans djurhållning då? Jag anser att man måste följa djurskyddslagen vem man än är. Han borde iså fall själv se till att få hjälp med sina djur...Vi i Sverige ska vara stolta över vår djurskyddslag! Djuren väljer ju inte vilken ägare de ska ha, de är ju utlämnade totalt till oss människor.

Tack för ordet! Bellaman

mysfaktor

• Gäst
« Svar #442 skrivet: 03 dec-10 kl 19:37 »
Glöm inte att ha ett kritiskt tänkande när ni ser på romantiserade filmer om häst-mannen och andra udda typer. Visst, han verkar helt underbar men filmerna och utställningarna om honom är ju sjukt romantiserade, det finns liksom inget negativt vinklat alls! Och vi sväljer allt med hull och hår. Om häst-mannen hade varit en otrevlig typ som svor och spottadeoch man hade filmat all skit i hörnen; hade vi tyckt det hade varit lika OK med hans djurhållning då? Jag anser att man måste följa djurskyddslagen vem man än är. Han borde iså fall själv se till att få hjälp med sina djur...Vi i Sverige ska vara stolta över vår djurskyddslag! Djuren väljer ju inte vilken ägare de ska ha, de är ju utlämnade totalt till oss människor.

Tack för ordet! Bellaman
vad är det han inte följt i djurskyddslagen?
hästar FÅR stå i spilta,de SKA vara utomhus så mycket som möjligt..
vad är det han bryter emot i lagen? ja jag har filmen och blev väl mer FÖRBANNAD när jag fick veta att de som filmade TVINGAT han att ta in hö i snöstormen för att det skulle bli bra film...göra en människa sjuk för bra film?

Just_me

• Småland
« Svar #443 skrivet: 04 dec-10 kl 12:20 »
vad är det han inte följt i djurskyddslagen?
hästar FÅR stå i spilta,de SKA vara utomhus så mycket som möjligt..
vad är det han bryter emot i lagen? ja jag har filmen och blev väl mer FÖRBANNAD när jag fick veta att de som filmade TVINGAT han att ta in hö i snöstormen för att det skulle bli bra film...göra en människa sjuk för bra film?

Menar du på allvar att du anser att han fljt djurskyddslagen?
Ta och bläddra bakåt några sidor så kan du få info om hur du tar del av de dokument man fattar beslutet på. Hästmannen slåss folk för för att han är "kändis" från några vridna filmer. Film visar aldrig verkligheten, hur mycket du än försöker som filmare.
Har man inte själv varit på hans gård på vintrarna så tycker jag man ska förlita sig mer på inspektörens rapport än på en film som gjort i ett syfte att glorifiera en man som inte orkar sköta de djur han har ansvar för.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #444 skrivet: 12 jan-11 kl 20:33 »
Men jag har inte´varit på hästmannens gård! men jag pratar med ha ni tellen en gång i vekan och får höra en massa om hur allt är mot honom! jag tycker att han ska få tillbax hästarna o att länsstyrelen ska ta å titta på lite anat folk på samma sätt. så ska ni se att det inte är många som kommer få ha häst kvar !
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Falin

• -
« Svar #445 skrivet: 13 jan-11 kl 13:04 »
Till skillnad från dig har ju inspektören varit på gården och sett med egna ögon hur det ser ut.

Och att argumentera för att andra hästar har det sämre eller lika dåligt tycker jag inte tillför den här diskussionen något alls egentligen. Vilka är det länsstyrelsen ska titta på, tycker du, mer exakt?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #446 skrivet: 13 jan-11 kl 13:26 »
Jimmy , många av oss har hästar och följer reglerna till punkt o pricka faktiskt och får nån en anmärkning så fixar man det omedelbart.
Djuren ska må bra oavsett ägare.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #447 skrivet: 13 jan-11 kl 17:26 »
Kan man inte ta hand om sina djur så ska man inte ha kvar dom heller!

Spelar ingen roll hur "mysig" man är som person.

Att hålla hästar uppstallade dygnet runt en längre tid i SPILTA är ju vansinne, det är djurhållning från 50-talet och är förbjudet av en anledning.

Om någon hjälper han att bygga en lösdrift eller inte spelar ju ingen roll om han börjar bli för gaggig för att kunna hålla koll på deras hälsa. Att ha häst är mycket arbete.

Ultimat vore väl om något lösdriftsstall i närheten kan inkvartera hans hästar och hjälpa han hålla koll.
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #448 skrivet: 15 jan-11 kl 00:30 »
ta å titta på lite anat folk på samma sätt. så ska ni se att det inte är många som kommer få ha häst kvar !

Härligt med folk som tycker två fel blir ett rätt. *suck*

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #449 skrivet: 18 jan-11 kl 21:19 »
okej. Jag är väl en full ständig idiot. Men  jag håller fast vid att många som har häst idag, har inte allt  i minsta detalj som eu å alla förbanade kontorstomtar vil ha det. För det är omöjligt! eller det är vad jag tycker fast alla får tycka olika :-[ 
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Just_me

• Småland
« Svar #450 skrivet: 18 jan-11 kl 21:26 »
okej. Jag är väl en full ständig idiot. Men  jag håller fast vid att många som har häst idag, har inte allt  i minsta detalj som eu å alla förbanade kontorstomtar vil ha det. För det är omöjligt! eller det är vad jag tycker fast alla får tycka olika :-[

I just hästhållning finns det väl inge "konstiga" lagar?
Eller har jag missat nån?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #451 skrivet: 18 jan-11 kl 21:29 »

Det är inte det minsta omöjligt att följa djurskyddslagen (som inte har något med EUs tomtar att göra).
Och kan man inte göra det ska man inte ha djur.
//Lina

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #452 skrivet: 18 jan-11 kl 21:41 »
nej det håller jag med om att man ska följa den!  men jag menar ju lite på alla Eu regler med

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #453 skrivet: 18 jan-11 kl 21:43 »
Det enda EU har lagt sig i är märkningen och hästpass.
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #454 skrivet: 18 jan-11 kl 21:46 »
Det enda EU har lagt sig i är märkningen och hästpass.

Var just det jag trodde...

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #455 skrivet: 18 jan-11 kl 21:57 »
och hagar

pålle

• Gäst
« Svar #456 skrivet: 18 jan-11 kl 22:26 »
I just hästhållning finns det väl inge "konstiga" lagar?
Eller har jag missat nån?
tja det vet ja ju försås inte frågade när dom var här och inspekterade ligg hallen var för det inte var lag på det på sommaren ja det var ju onödigt fick ja till svar jahapp tänkte ja då kunde ja liksom inte vara tyst bar utan frågade var ska ja ha ligghall om dom ändå inte går in på vinter jo se det var det ju lag på ja vist men på sommaren då dom vill stå inne   då kan ja ha dörrarna stängda om ja vill ja  svara vederbörande ja men då är det ju när dom verkligen vill stå inne ja men sån är lagen så lagen är inte alltid verklig het  det står  utom allt tvivel. :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #457 skrivet: 18 jan-11 kl 23:28 »
Du håller inte med om att ett vindskydd är viktigare på vintern än på sommaren? På sommaren räcker ju skugga för att hästen ska kunna hålla termisk komfort. Hårda vintrar kan det behövas ett ordentligt vindskydd för att djuren inte ska fara illa av hårt väder.

Djurskyddslagar är inte till för att jävlas mot djurägare, utan för att göra det bättre för djuren.

Jimmy: Jag tycker att kraven om hagar är för låga. Det är alldeles för många hästar som bara får komma ut i pyttehagar. Ordentliga hagar där dom kan umgås i flock och sträcka ut i alla gångarter och ordentliga rutiner på att dom dagligen får göra så skulle göra livet för många hästar mycket bättre.

/Blivande inspektör
//Lina

Just_me

• Småland
« Svar #458 skrivet: 18 jan-11 kl 23:32 »
Du håller inte med om att ett vindskydd är viktigare på vintern än på sommaren? På sommaren räcker ju skugga för att hästen ska kunna hålla termisk komfort. Hårda vintrar kan det behövas ett ordentligt vindskydd för att djuren inte ska fara illa av hårt väder.

Djurskyddslagar är inte till för att jävlas mot djurägare, utan för att göra det bättre för djuren.

Jimmy: Jag tycker att kraven om hagar är för låga. Det är alldeles för många hästar som bara får komma ut i pyttehagar. Ordentliga hagar där dom kan umgås i flock och sträcka ut i alla gångarter och ordentliga rutiner på att dom dagligen får göra så skulle göra livet för många hästar mycket bättre.

/Blivande inspektör

Finns det någonstans på nätet en, vad ska man kalla det, "renskrivning" av alla lagar kring hästhållning?
Tänker för såna som mig som tycker det är fruktansvärt tråkigt att läsa paragrafer.

Funderar nämligen på det här med hästboxar, måtten har väl ändrats några gånger och när vi tittar på hästård kan det ju vara bra att mäta själv så man vet att de är lagliga. Hittar man drömhuset med för små boxar kanske man kan få ner priset en aning för att ha råd att bygga om tänker jag mig.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #459 skrivet: 18 jan-11 kl 23:36 »
www.sjv.se =). Dom har en jättebra sammanfattning.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 2 användare
alfhild, Sheepgirl

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser