Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99769 gånger)

Falin

• -
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #300 skrivet: 30 sep-10 kl 17:55 »
Enligt Ridsport flyttade SA själv hästarna idag:
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=513015

Just_me

• Småland
« Svar #301 skrivet: 30 sep-10 kl 19:24 »
Det har inte slagit herrskapet att något kanske kan vara fel med djurskyddslagen i sig? "Samma regler gäller för alla", nej, hörni, samma regler gäller för vanligt folk utan alltför stora pengar och kontakter/inflytande. Det är också de = ni/vi som lever under lagarna som de inte varit med och bestämt. 

Mår hästmannens hästar dåligt? Hur vet ni det och hur vet fyrkantiga byråkrater = systemets marionetter det?

Systemets företrädare och anhängare jagar ALLA som på något vis vågar avvika från normen. Det gör mig inte allra mest förbannad för jag har sett det så många gånger förut. Somligas respons här på forumet gör mig riktigt förbannad - Dubbeltänket.

Vad har ni för att ni tror på detta skitsystemet? Ingenting.
Systemets företrädare tror inte på er, bara så ni vet. Och det lär ni komma att få se under de närmaste åren för det tar inte slut med personer som Hästmannen!

Systemet är bara skit. De ignorerar det mesta och det ska till mycket innan djur anses vanvårdade. Därför tar jag det på strsta allvar när en människa faktiskt blir av med sina djur.
Hagar och lösdrift är inget den här mannen inte kunnat ordna, speciellt med tanke på de kontakter han måste ha.
Nä det ska MYCKET till innan staten går in när det gäller djur. Tro mig jag har kämpat mot det där systemet när djur farit illa och helt gått bet. Otillräckliga bevis kallas det trots att man har filmupptagningar på misshandel.
Jag tycker det är naivt att tro att systemet är ute efter exentriska människor. Var glad att någon reagerade och hoppas på att hästarna har det bra. Jag ger inte mycket för en film eller en bok.
Vore som att hylla ceasar, hundcochen som använder våld och smärta för att få hundar att lyda korta stunder framför kameran för att själv tjäna pengar. Fy så naivt. Sänd era saker till organisationer som sliter fr att ta hand om de djur andra struntar i istället och låt hästmannen bli gammal ifred med eller utan sina hästar.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #302 skrivet: 30 sep-10 kl 20:10 »
Systemet är bara skit. De ignorerar det mesta och det ska till mycket innan djur anses vanvårdade. Därför tar jag det på strsta allvar när en människa faktiskt blir av med sina djur.
Hagar och lösdrift är inget den här mannen inte kunnat ordna, speciellt med tanke på de kontakter han måste ha.
Nä det ska MYCKET till innan staten går in när det gäller djur. Tro mig jag har kämpat mot det där systemet när djur farit illa och helt gått bet. Otillräckliga bevis kallas det trots att man har filmupptagningar på misshandel.
Jag tycker det är naivt att tro att systemet är ute efter exentriska människor. Var glad att någon reagerade och hoppas på att hästarna har det bra. Jag ger inte mycket för en film eller en bok.
Vore som att hylla ceasar, hundcochen som använder våld och smärta för att få hundar att lyda korta stunder framför kameran för att själv tjäna pengar. Fy så naivt. Sänd era saker till organisationer som sliter fr att ta hand om de djur andra struntar i istället och låt hästmannen bli gammal ifred med eller utan sina hästar.

IDIOTI!! Har du varit där och kollat? De som inte har varit det ska inte döma!!! Och var har du fått det där med ceasar ifrån???
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

fjällbonden79

• Dalarna
« Svar #303 skrivet: 30 sep-10 kl 21:22 »
Denna tråd handlar väl om stig anders va  ???
sköt dig själv och skit i andra , eller lev livet i morgon kan de va för sent

samaka

• Dalarna
« Svar #304 skrivet: 30 sep-10 kl 21:33 »
Jo då jag vet hur inspektörerna är av egen erfarenhet då jag blev anmäld för att jag enl den anonyma anmälaren hade "ett gammalt dräktigt sto som inte kunde kliva upp liggandes i hagen "
Dom kom ut som ett skott !!
Den hästen anmälaren hade menat var våran 18åriga varmblodsvallack som hade lagt sej ner o sovit o han snarkar högt när han sover *s*
Hon hittade inget att anmärka på alls förutom en bjälke som var 2cm för låg i takhöjd i gamla delen av stallet .
Där fick jag inte ha hästar alls .....inte ens shettisar sån är lagen !
Jag fick beröm för fina hästar o gott hull den gången .
Nästa gång grannen blev sur o anmälde var den berömda ler o regn vintern ...
Då fick jag veta att enl den nya lagen fick inte hästar gå på lerig eller nedtrampad mark .
Jag flyttade ut hästarna i sommarhagarna omedelbart . Dom kom tillbaka o kollade o var jättenöjda men man får tex inte ha en hink ståendes på stallplanen det är tydligen en skaderisk .Sen gav dom sej , även om grannen ringde så sa dom ifrån att dom vet att mina djur har det bra o att jag följer lagar o regler .

Det viktigaste torde handla om att djuren har det bra. Är det juste så spelar millimetrar och tramserier mindre roll. Man kan ju undra om de satt sin fot på en bondgård någon gång... Kan säga att vi har "värre" saker än hinkar på gårdsplanen  :o

Kanske är det nåt stort fel i hela systemet... krutet läggs kanske inte där det bör, utan man håller på med petitesser i för stor utsträckning.

Kan säga att jag inte har någon egentlig åsikt om huruvida hästmannen ska ha hästarna el inte... jag vet alldeles för lite. Allt som man läser här är ju tolkningar från andra människor. Men man kan ju spekulera fram och tillbaka... det är inte omöjligt att även hästmannen är utsatt för "petitessgranskning" eller annars så är det rätt och riktigt att han blir av med hästarna. Men det är som Älglund och många andra skriver... jag skulle behöva både se hästarna,stallet mm och läsa orginaldokumenten för att kunna bilda mig en egen uppfattning i frågan.

Just_me

• Småland
« Svar #305 skrivet: 30 sep-10 kl 22:47 »
IDIOTI!! Har du varit där och kollat? De som inte har varit det ska inte döma!!! Och var har du fått det där med ceasar ifrån???

Så du har varit på varnede ställe de utfärdat djurförbud och kontrolerat så att det är rätt och riktigt enligt dina principer om hur djur ska behandlas.
Vi kämpar varje dag för att lagar ska skydda de här djuren men så fort någon lite gullig gubbe visar sig vanvårda ett djur är det systemet det är fel på?
Ang ceasar, vilket är helt OT så har hans produkt skapat outhärligt lidande. Vetrinärer försöker få hans briljanta halsband förbudet så fler hundar slipper få konstanta nervsmärtor av hans typ av "träning".
Nä idioti är att se mellan fingrarna när man vill, speciellt när det går ut över djur.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #306 skrivet: 01 okt-10 kl 12:12 »
Hade inte tänkt lägga mig i diskussionen men gör det nu utanför min egenskap av moderator då jag tycker att en viktig aspekt av saken inte blivit riktigt belyst. Har visserligen inte tillräcklig insyn i situationen (även om jag träffat och pratat tillräckligt mycket häst med Stig-Anders för att inte tvivla på att han vill sina älskade "flicker" väl) för att med säkerhet kunna uttala mig om huruvida beslutet om djurförbud är rätt och riktigt eller ej.

Men OM det är så som det antytts här och där, tex av Peter Gerdehag på www.hastmannen.com, att det skulle ha med "illvilliga människor" som "använder myndigheterna som ett vapen för att få bort Stig-Anders", att göra, då är det ju riktigt, riktigt illa....

Enligt Gerdehag har Stig-Anders "ungefär femton-tjugo motståndare och han har varit anmäld för allt mellan himmel och jord några hundra gånger under årens lopp.".... "De uppfattar honom som en agral bromskloss och ett hinder för utvecklingen i bygden då man tycker att hans marker inte används rationellt och på effektivaste möjliga vis."

Visst ska hästarna ha det bra! Men enligt infon på samma sida har Stig-Anders "plöjt, harvat och sått med flickera under våren. Han har satt och kupat potatis. Han har kört 14 stockalass till sågen och kört hem de nysågade brädorna igen. Brädor som han hade tänkt använda för att renovera lagården till ett ännu finare skick. Allt har fungerat alldeles perfekt under denna tid och ardennerhästarna är i fin form."

Enligt Gerdehag är djurförbudet grundat på gamla anmärkningar och anledningen till att man driver vidare detta är att man är skulle vara rädd för prejudikat...
« Senast ändrad: 01 okt-10 kl 12:15 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

JBF

• Småland
« Svar #307 skrivet: 01 okt-10 kl 12:43 »
Hade inte tänkt lägga mig i diskussionen men gör det nu utanför min egenskap av moderator då jag tycker att en viktig aspekt av saken inte blivit riktigt belyst. Har visserligen inte tillräcklig insyn i situationen (även om jag träffat och pratat tillräckligt mycket häst med Stig-Anders för att inte tvivla på att han vill sina älskade "flicker" väl) för att med säkerhet kunna uttala mig om huruvida beslutet om djurförbud är rätt och riktigt eller ej.

Men OM det är så som det antytts här och där, tex av Peter Gerdehag på www.hastmannen.com, att det skulle ha med "illvilliga människor" som "använder myndigheterna som ett vapen för att få bort Stig-Anders", att göra, då är det ju riktigt, riktigt illa....

Enligt Gerdehag har Stig-Anders "ungefär femton-tjugo motståndare och han har varit anmäld för allt mellan himmel och jord några hundra gånger under årens lopp.".... "De uppfattar honom som en agral bromskloss och ett hinder för utvecklingen i bygden då man tycker att hans marker inte används rationellt och på effektivaste möjliga vis."

Visst ska hästarna ha det bra! Men enligt infon på samma sida har Stig-Anders "plöjt, harvat och sått med flickera under våren. Han har satt och kupat potatis. Han har kört 14 stockalass till sågen och kört hem de nysågade brädorna igen. Brädor som han hade tänkt använda för att renovera lagården till ett ännu finare skick. Allt har fungerat alldeles perfekt under denna tid och ardennerhästarna är i fin form."

Enligt Gerdehag är djurförbudet grundat på gamla anmärkningar och anledningen till att man driver vidare detta är att man är skulle vara rädd för prejudikat...

Det är en bra aspekt på saken, men jag fattar inte vad argumentet "agrar bromskloss" skulle ha med saken att göra. Man brukar väl sin mark som man vill. Även om S-A skulle låta markerna växa igen skulle ju inte grannarna (om det är dem det handlar om) ha något med saken att göra.

Det kan ju inte vara så illa att S-A är en bricka i ett större spel, det är väl ändå ett civiliserat land vi lever i? Jag tycker att radiointervjuerna som det länkades till tidigare i tråden var upplysande. Inspektören var saklig, juristen var tagen på sängen (verkade inte veta ett skit om djurskyddslagarna) och Gerdehag pratade bara runt "problemet" genom att säga hur S-A brukade sina marker och pratade om häxprocesser.. Han berörde ju inte de anklagelser som låg till grund för förbudet, utan körde bara på sin teori om att någon ville S-A illa.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Just_me

• Småland
« Svar #308 skrivet: 01 okt-10 kl 13:08 »

Att en dom skulle kunna bygga på gamla anklagelser och fel är omöjligt. En person som fått djurförbud har alltid tidigare varnats, ofta flera gånger.
Jag har ingen större tilltro till vårt rättssystem, men hade det varit så korupt som du beskriver det så hade folk för länge sedan reagerat mycket kraftigare. Speciellt när det uppbådar mediabevakning.

älglund

• Västerbotten
« Svar #309 skrivet: 01 okt-10 kl 13:41 »
Så du har varit på varnede ställe de utfärdat djurförbud och kontrolerat så att det är rätt och riktigt enligt dina principer om hur djur ska behandlas.
Vi kämpar varje dag för att lagar ska skydda de här djuren men så fort någon lite gullig gubbe visar sig vanvårda ett djur är det systemet det är fel på?
Ang ceasar, vilket är helt OT så har hans produkt skapat outhärligt lidande. Vetrinärer försöker få hans briljanta halsband förbudet så fler hundar slipper få konstanta nervsmärtor av hans typ av "träning".
Nä idioti är att se mellan fingrarna när man vill, speciellt när det går ut över djur.

Så då har med andra ord varit där och tittat med egna ögon eftersom du dömer !!!???
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #310 skrivet: 01 okt-10 kl 13:44 »
Jag bara frågar igen,Handlar tråden inte om Stig-Anders  ??? ???
den som bäddar får ligga

JBF

• Småland
« Svar #311 skrivet: 01 okt-10 kl 13:51 »
Jag bara frågar igen,Handlar tråden inte om Stig-Anders  ??? ???
Ja, det gör den. Nu har tråden till och med återgått till ämnet ju???
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Just_me

• Småland
« Svar #312 skrivet: 01 okt-10 kl 13:59 »
Så då har med andra ord varit där och tittat med egna ögon eftersom du dömer !!!???

Nej det har jag självklart inte varit, men jag vet hur processen går till och hur svårt det är att få djurförbud. Därför är det knappast troligt att de hästarna haft det bra.

älglund

• Västerbotten
« Svar #313 skrivet: 01 okt-10 kl 14:20 »
Nej det har jag självklart inte varit, men jag vet hur processen går till och hur svårt det är att få djurförbud. Därför är det knappast troligt att de hästarna haft det bra.
Så med andra ord dömmer du utan att veta utan efter vad du tror. Läs alla fakta om detta som finns. Finns massvis med FAKTA från protokollen här i denna tråd. Och JA, det finns de som är illvilliga och bara anmäler hela tiden för att de inte tycker om en viss person. Och de ger sig inte förrän de har knäckt personen i fråga. Sen beror det ju också på vilka kontakter en sån illvillig person har.

Just_me

• Småland
« Svar #314 skrivet: 01 okt-10 kl 14:29 »
Så med andra ord dömmer du utan att veta utan efter vad du tror. Läs alla fakta om detta som finns. Finns massvis med FAKTA från protokollen här i denna tråd. Och JA, det finns de som är illvilliga och bara anmäler hela tiden för att de inte tycker om en viss person. Och de ger sig inte förrän de har knäckt personen i fråga. Sen beror det ju också på vilka kontakter en sån illvillig person har.

Jag har läst och jag vet mycket väl vilka slags personer det finns och hur lätt det är att anmäla.
Men vad jag kunnat se så har inspektören gjort ett sakligt jobb och gjort en bedömning.
Hade det här varit en helt okänd man på landet hade ingen reagerat, men nu har den här snubben vart på tv och är speciell, då står han plötsligt över lagen i era ögon?
Det är naivt och farligt, speciellt när det går ut över oskyldiga djur.

Gamina

« Svar #315 skrivet: 01 okt-10 kl 15:10 »
Nu har jag läst endel kontrollrapporter i ärendet (har inte hunnit med alla än) samt sett bilder från inpektionen i februari iår.
Jag kan kort säga att angående strö så handlar det inte om för lite strö utan snarare om avsaknad av strö. En normal osopad stallgång innehåller mer strö än de spiltorna. Hur hästarna ser ut i pälsen efter att ha legat i skiten ska vi inte tala om.
Den romantiska bild som ges på nätet från allehanda anhängare krackelerade totalt efter att jag sett 2 foton från Länstyrelsen.
Jag är även böjd att hålla med inspektören om att hästarna inte varit ute på flera dagar. Det syns på bristen på spår i snön samt på hur spåren som finns i snön runt stallet ser ut. Sådana spår byggs inte upp på en dag av en person (för mig tog det ungefär över 1 vecka när jag var ensam i ett stall) och hade hästarna varit ute skulle halvt översnöade spår synas även i hagen (då sådana finns utanför stallet)  men det är en helt slät vit yta.
Den mannen skulle jag inte låta ta hand om mina hästar över en helg när jag var bortrest. Det kvittar hur mycket han älskar hästarna så måste man ge dem ett drägligt liv också om han ska ha några.
Jag kan säga att det är många som har gått på den romantiska bild som ges på Facebook och andra sidor på nätet verkligheten är dock en annan. Jag bockar och bugar för inspektören som vågade ta det här obekväma beslutet trots att han är så välkänd och omtyckt.
Genbank för Gotlandshöns

Just_me

• Småland
« Svar #316 skrivet: 01 okt-10 kl 15:45 »
Nu har jag läst endel kontrollrapporter i ärendet (har inte hunnit med alla än) samt sett bilder från inpektionen i februari iår.
Jag kan kort säga att angående strö så handlar det inte om för lite strö utan snarare om avsaknad av strö. En normal osopad stallgång innehåller mer strö än de spiltorna. Hur hästarna ser ut i pälsen efter att ha legat i skiten ska vi inte tala om.
Den romantiska bild som ges på nätet från allehanda anhängare krackelerade totalt efter att jag sett 2 foton från Länstyrelsen.
Jag är även böjd att hålla med inspektören om att hästarna inte varit ute på flera dagar. Det syns på bristen på spår i snön samt på hur spåren som finns i snön runt stallet ser ut. Sådana spår byggs inte upp på en dag av en person (för mig tog det ungefär över 1 vecka när jag var ensam i ett stall) och hade hästarna varit ute skulle halvt översnöade spår synas även i hagen (då sådana finns utanför stallet)  men det är en helt slät vit yta.
Den mannen skulle jag inte låta ta hand om mina hästar över en helg när jag var bortrest. Det kvittar hur mycket han älskar hästarna så måste man ge dem ett drägligt liv också om han ska ha några.
Jag kan säga att det är många som har gått på den romantiska bild som ges på Facebook och andra sidor på nätet verkligheten är dock en annan. Jag bockar och bugar för inspektören som vågade ta det här obekväma beslutet trots att han är så välkänd och omtyckt.

Håller med, många romantiserar exentriska människor. Tack och lov att inspektren kunde vara saklig. Jag tror säkert han älskar sina djur, men det räcker tyvärr inte med kärlek, man måste ha orken och pengarna att kunna sköta djuren med.
Hoppas hästarna har det bra och att hästmannen kan fortsätta träffa andra hästar på andra sätt än äga dem själv.

Sano

• Bohuslän
« Svar #317 skrivet: 01 okt-10 kl 15:50 »

Skönt med några som tar reda på bakgrundsfakta innan de tycker en massa...  ::)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Gamina

« Svar #318 skrivet: 01 okt-10 kl 17:07 »
Här kommer bilderna på de "välströdda" spiltorna.
Fotona är från Länsstyrelsen i Jönköping och är offentlig handling så man får publicera dem.

Tyvärr är nog kameran ganska dålig eller så har det skett något med bilderna vid inläggning i word och kopiering hit och dit för det blir konstiga färger både i Photoshop och i Paint. Bilderna ser bättre ut i word men jag behövde spara ner dem som bildfiler för att kunna visa er. Det lila på hästarnas bakben är egentligen mörkt brunt till svart (blöt päls där vätan består av urin och träck). Notera även hur hästen ser ut under magen på bild 2

OBS! Det röda i bilderna tillhör också det allämna färgfelet. Det är inte blod.
« Senast ändrad: 02 okt-10 kl 08:35 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Just_me

• Småland
« Svar #319 skrivet: 01 okt-10 kl 17:51 »
Här kommer bilderna på de "välströdda" spiltorna.
Fotona är från Länsstyrelsen i Jönköping och är offentlig handling så man får publicera dem.

Tyvärr är nog kameran ganska dålig eller så har det skett något med bilderna vid inläggning i word och kopiering hit och dit för det blir konstiga färger både i Photoshop och i Paint. Bilderna ser bättre ut i word men jag behövde spara ner dem som bildfiler för att kunna visa er. Det lila på hästarnas bakben är egentligen mörkt brunt till svart (blöt päls där vätan består av urin och träck). Notera även hur hästen ser ut under magen på bild 2

Jag har svårt att hitta info om tider och vilka varningar han fått.
Har han haft en chans att åtgärda problemen?
Som jag mins i ett tidigare fall (2006) så fick en person jag var granne med hela 5 varningar inna han blev av med sina hästar. De var i riktigt dåligt skick men det tog ändå nästan 1 år innan de togs om hand.
Det är av den anledningen jag har mycket svårt att tro på diverse konspirationsteorier om hästmannen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser