Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 99999 gånger)

Annett

• Hejsan!
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #200 skrivet: 26 sep-10 kl 11:39 »
Det går bra att låsa in gamla dementa människor på äldreboenden om nätterna.  (se uppdrag granskning). man behöver bara skylla på att man inte har pengar till att anställa personal... vilket inte ens stämmer då pengar som har tilldelats äldrevården blir över och går till andra verksamheter.
När det gäller hästmannens hästar då ska man vända på¨varenda liten sten för att kunna anmärka på både det ena och det andra. Klart att både människor och djuren ska ha det bra men med lite god vilja och empati både från myndigheternas och Stig Anders sida hade man väl enkelt kunna lösa det problemet... det mesta går att lösa bara viljan finns. Man kan ju undra varför myndigheterna är så omedgörliga när det gäller Stig Anders och hans hästar. Försöker man statuera ett exempel för alla andra som vill leva enkelt och självbestämt och ifrågasätter det moderna sättet att leva på?
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

Annett

• Hejsan!
« Svar #201 skrivet: 26 sep-10 kl 11:57 »
... och förresten så får kor står bundna 9 månader om året inom det "industriella lantbruket". Undrar vad som händer med alla travhästar som aldrig blir framgångsrika och som blir utslitna i förtid. Dressyrhästar som tävlar på högre nivå är slut när vanliga fritidshästar är som bäst. Bara man lever som "de" säger som man ska göra och låter pengarna styra och inte ifrågasätter... då är det mesta tillåtet...
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

pålle

• Gäst
« Svar #202 skrivet: 26 sep-10 kl 12:34 »
... och förresten så får kor står bundna 9 månader om året inom det "industriella lantbruket". Undrar vad som händer med alla travhästar som aldrig blir framgångsrika och som blir utslitna i förtid. Dressyrhästar som tävlar på högre nivå är slut när vanliga fritidshästar är som bäst. Bara man lever som "de" säger som man ska göra och låter pengarna styra och inte ifrågasätter... då är det mesta tillåtet...
Kloka ord

Birgit

« Svar #203 skrivet: 26 sep-10 kl 19:03 »
Instämmer med pålle ;)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #204 skrivet: 26 sep-10 kl 19:17 »
man kan inte jämföra kornas, travhästarnas (inte alla) och dressyrtoppens misär med hästmannens hästar bara för att rättfärdiga hans hästhållning.
Inget av oavstående är optimalt och jag tycker det är hemskt att man får behandla djur på det påstådda sättet som inlägget ovan syftar på.

Det finns alltid någon som har det värre.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

pålle

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 26 sep-10 kl 19:25 »
man kan inte jämföra kornas, travhästarnas (inte alla) och dressyrtoppens misär med hästmannens hästar bara för att rättfärdiga hans hästhållning.
Inget av oavstående är optimalt och jag tycker det är hemskt att man får behandla djur på det påstådda sättet som inlägget ovan syftar på.

Det finns alltid någon som har det värre.
vist måste det gå trav hästar som får springa så dom stupar dom pressas ju till det yttersta så det är ok bara man putsar på dom så dom är blanka och fina  med mer men det är skillnad om det handlar om stora pengar 

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #206 skrivet: 26 sep-10 kl 19:41 »
"Den som är utan skuld kastar första stenen "

Jag anser mej ha en så optimal hästhållning som det går att ha .
Jag kan kasta första stenen .
Och några av dessa avdankade travare har hamnat hos oss och haft en bra liv o har fortfarande.

MEN jag har sett även alternativfolk ha djur på de mest vidriga sett tyvärr!
Pålle visst kan vi enas om att djuren måste ha det bra i både foder och stall ?

INGA djur ska behöva lida hela liv .
Vi måste kämpa för djurens rätt först o främst!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #207 skrivet: 26 sep-10 kl 19:42 »
jag håller med om att travet är vidrigt
www.dissolve.blogg.se

pålle

• Gäst
« Svar #208 skrivet: 26 sep-10 kl 19:58 »
jag håller med om att travet är vidrigt
så även rid sport   står ofta inte dygnet runt utom där dom tränas i många fall

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #209 skrivet: 26 sep-10 kl 20:31 »
ja absolut speciuellt i de mer tävlingsinriktade stallen.
www.dissolve.blogg.se

pålle

• Gäst
« Svar #210 skrivet: 26 sep-10 kl 20:43 »

Och några av dessa avdankade travare har hamnat hos oss och haft en bra liv o har fortfarande.

Skälv fallet det är vi men tyvär så retar ja mig bara på myndigheters inkompetens 

pålle

• Gäst
« Svar #211 skrivet: 26 sep-10 kl 20:52 »

går säker att hitta brister hos dig med om man söker 8)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #212 skrivet: 26 sep-10 kl 21:03 »
För mig spelar det ingen roll om hos vem hästen missköts, det må vara Hästmannen, Kyra Kyrklund eller Pelle på torpet. Det viktiga är att hästarna inte missköts. Det irriterar mig att så många rättfärdigar att det är ok att missköta hästar bara för att ex.vis gamla dementa människor också sköts dåligt (naturligtvis är också det ett problem men det gör inte problemet med misskötta hästar mindre).
Men bättrar man sig inte efter flera års tillsägelse utan fortfarande har brister i sin hästhållning så är det antagligen bättre för djuren att få gå vidare till andra som kan ge dem bättre skötsel. Kanske någon som bor i närheten kan erbjuda sig och samtidigt se till att Hästmannen får fortsätta hälsa på sina hästar och behålla kontakten? :)

Och så himla svårt är det ju inte att uppfylla de grundläggande kraven på daglig utevistelse, tjänligt foder, regelbunden hovvård samt att hästen  får sina vetrinära behov tillgodosedda.

pålle

• Gäst
« Svar #213 skrivet: 26 sep-10 kl 21:19 »
För mig spelar det ingen roll om hos vem hästen missköts, det må vara Hästmannen, Kyra Kyrklund eller Pelle på torpet. Det viktiga är att hästarna inte missköts. Det irriterar mig att så många rättfärdigar att det är ok att missköta hästar bara för att ex.vis gamla dementa människor också sköts dåligt (naturligtvis är också det ett problem men det gör inte problemet med misskötta hästar mindre).
Men bättrar man sig inte efter flera års tillsägelse utan fortfarande har brister i sin hästhållning så är det antagligen bättre för djuren att få gå vidare till andra som kan ge dem bättre skötsel. Kanske någon som bor i närheten kan erbjuda sig och samtidigt se till att Hästmannen får fortsätta hälsa på sina hästar och behålla kontakten? :)

Och så himla svårt är det ju inte att uppfylla de grundläggande kraven på daglig utevistelse, tjänligt foder, regelbunden hovvård samt att hästen  får sina vetrinära behov tillgodosedda.
kan väll sägalika dant om alla som har sina hastar inne 22  eller bara det att dom får för lite grovfoder så som får magsår med mera sont är väll lika illa men det synsinte

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #214 skrivet: 26 sep-10 kl 21:26 »
kan väll sägalika dant om alla som har sina hastar inne 22  eller bara det att dom får för lite grovfoder så som får magsår med mera sont är väll lika illa men det synsinte

Att ha sina hästar inne 24 eller 22h om dygnet är väl bara gradskillnader i helvetet men jag väljer ändå hellre det senare alternativet. Jag har själv min häst på lösdrift med fri tillgång på grovfoder så det säger väl en del om mina personliga preferenser när det gäller utevistelse och foder.... ;)

pålle

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 26 sep-10 kl 21:29 »
Att ha sina hästar inne 24 eller 22h om dygnet är väl bara gradskillnader i helvetet men jag väljer ändå hellre det senare alternativet. Jag har själv min häst på lösdrift med fri tillgång på grovfoder så det säger väl en del om mina personliga preferenser när det gäller utevistelse och foder.... ;)
he ja jo då det är samma nämligen hos mig  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #216 skrivet: 26 sep-10 kl 22:37 »
Samma här :
Bra foder , bra stall och  lösdrift , stora marker med kuperad terräng + fri tillgång på bra analyserat grovfoder + mineraler som är anpassat per häst .
Färskt vatten varje dag i obegränsad mängd året om .

Detta tycker jag är minimum krav iaf men det är jag det !

Myndigheterna är bakvända i många fall men djurens väl o ve måste komma i första hand även om man heter hästmannen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 26 sep-10 kl 23:01 »
Samma här :
Bra foder , bra stall och  lösdrift , stora marker med kuperad terräng + fri tillgång på bra analyserat grovfoder + mineraler som är anpassat per häst .
Färskt vatten varje dag i obegränsad mängd året om .

Detta tycker jag är minimum krav iaf men det är jag det !

Myndigheterna är bakvända i många fall men djurens väl o ve måste komma i första hand även om man heter hästmannen .
ja vist men var för till lämpas inte lagboken då mot  alla som har hästar inne förutom då dom används  det är alldeles för lätt för myndigheter att ge sig på den lilla människan 

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #218 skrivet: 27 sep-10 kl 01:03 »
ja vist men var för till lämpas inte lagboken då mot  alla som har hästar inne förutom då dom används  det är alldeles för lätt för myndigheter att ge sig på den lilla människan

Den diskussionen är lättare att ta då du har ett konkret exempel. Men de hästarna får ju faktiskt röra sig i alla gångarter (och många gånger förutom ridningen gå i skrittmaskin) så de får ju faktiskt en del av sitt rörelsebehov tillgodosett till skillnad från den som har hästen i spiltan hela vintern. Sedan är det inte en hästhållning jag sympatiserar med men är alternativet att stå still i spiltan hela dygnet så gör jag hellre så.
Och jag förstår fortfarande inte hur man kan försvara någon som inte har släppt ut hästarna på vintern och tycka att det är ett myndighetsövergrepp?  ???

pålle

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 27 sep-10 kl 06:23 »
Den diskussionen är lättare att ta då du har ett konkret exempel. Men de hästarna får ju faktiskt röra sig i alla gångarter (och många gånger förutom ridningen gå i skrittmaskin) så de får ju faktiskt en del av sitt rörelsebehov tillgodosett till skillnad från den som har hästen i spiltan hela vintern. Sedan är det inte en hästhållning jag sympatiserar med men är alternativet att stå still i spiltan hela dygnet så gör jag hellre så.
Och jag förstår fortfarande inte hur man kan försvara någon som inte har släppt ut hästarna på vintern och tycka att det är ett myndighetsövergrepp?  ???
  Ä fan det är ju knappast någon i de att snacka men du ju   du glider ju undan bara med typ skritmaskiner  vafan är det för tidfreds ställes fören häst att gå runt runt  ser bara en sån häst som totalt järn död  lika så är dom i hopknölade så dom är blockerade i hjärnan    bara för att tillfreds ställa någon fjolla så att det ska se snyggt ut . och i for sättningen kan du ju fortsätta att försvara  in kompetenta djurinspektör skälv   för den diskuskon ger ju inge som ja ser det för vad du glömmer så är det ju deras  tro att dom följer laboken nädu dom har ofta egna tolkningar med  spelet men nu får det vara slut snackat från min sida i alla fall . Så tack och hej

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser