Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 100014 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #180 skrivet: 22 sep-10 kl 19:38 »
Citera
Det ska till rätt grova missförhållanden och de har ofta pågått under en längre tid utan visad vilja till att bättra sig innan ett djurförbud utdöms.[/quote

Behövs inte alls.
Jag rekomenderade en bok tidigare i tråden, den tar upp just detta.
Kunnigt folk som skrivit den.
"Hästmannen" är dock INTE med där.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #181 skrivet: 22 sep-10 kl 19:42 »

Behövs inte alls.
Jag rekomenderade en bok tidigare i tråden, den tar upp just detta.
Kunnigt folk som skrivit den.
"Hästmannen" är dock INTE med där.

Då finns det kanske en anledning till detta.

pålle

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 22 sep-10 kl 19:55 »
Så nu är det plötsligt myndigheten som gör sig skydig till djurplågeri och dessutom fel att de gett honom chanser och försökt utbilda honom?  :o  ::) Nyss så behandlade ju hästmannen mer illa än någon annan och han skulle ha kvar hästarna till varje prisvar, hur ska du ha det egentligen?   ???

Det ska till rätt grova missförhållanden och de har ofta pågått under en längre tid utan visad vilja till att bättra sig innan ett djurförbud utdöms.
  Men  för sjutton  du skriver ju att det har på gått i 20 år då är dom väll för helsike med skyldiga  eller kaklar du bara dynga

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #183 skrivet: 22 sep-10 kl 20:08 »
  Men  för sjutton  du skriver ju att det har på gått i 20 år då är dom väll för helsike med skyldiga  eller kaklar du bara dynga

I den här tråden är det inte JAG som kaklar (jag antar att du menar kacklar) dynga. Du får väl själv läsa vad som skrivs om rapporten genom att efterfråga den på Länsstyrelsen eller få andrahandsuppgifter av den som begärt ut den.
Myndigheten lämnar ju anmärkningar, typ strömängden är för liten och så får de fara tillbaka och kolla.
Nästa gång är det sommar och då har det ju inte varit (mig veterligt) några sådana anmärkningar eftersom de gått på bete.

Men svara mig på den här frågan; tycker du fortfarande att Hästmannen till varje pris bör få behålla sina hästar?

pålle

• Gäst
« Svar #184 skrivet: 22 sep-10 kl 20:13 »
I den här tråden är det inte JAG som kaklar (jag antar att du menar kacklar) dynga. Du får väl själv läsa vad som skrivs om rapporten genom att efterfråga den på Länsstyrelsen eller få andrahandsuppgifter av den som begärt ut den.
Myndigheten lämnar ju anmärkningar, typ strömängden är för liten och så får de fara tillbaka och kolla.
Nästa gång är det sommar och då har det ju inte varit (mig veterligt) några sådana anmärkningar eftersom de gått på bete.

Men svara mig på den här frågan; tycker du fortfarande att Hästmannen till varje pris bör få behålla sina hästar?
Och ja tolkar vad du skriver bara och uttalar mig uti fån det  . nej det tycker ja inte  är du nöjd ? men har det på gått så lång tid så anser ja faktiskt att dom är med skyldiga

pålle

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 22 sep-10 kl 20:26 »
 Fick reda på nyss att det handlar om grannosämja där av  en massa anmälningar vist

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #186 skrivet: 22 sep-10 kl 20:48 »
Och ja tolkar vad du skriver bara och uttalar mig uti fån det  . nej det tycker ja inte  är du nöjd ?

Jag frågade inte för att bli nöjd men det var intressant att veta eftersom du beskyllt mig för att vara överdrivet negativ, kacklat dynga och liknande.
Jag är inte på något sätt negativt lagd, jag försöker bara vara realistisk över hur djurhållningen har varit och riskerar att bli.

men har det på gått så lång tid så anser ja faktiskt att dom är med skyldiga

Min egen tolkning (där jag spekulerar fritt) är att det blivit sämre ju äldre (och antagligen mer orkeslös) han har blivit. Det var ju inte förrän 2008 frågan om djurförbud aktualiserades. Och har då folk sagt att de kan hjälpa till etc. kanske man har valt att vänta och ge det hela en chans?

pålle

• Gäst
« Svar #187 skrivet: 22 sep-10 kl 21:19 »
Jag frågade inte för att bli nöjd men det var intressant att veta eftersom du beskyllt mig för att vara överdrivet negativ, kacklat dynga och liknande.
Jag är inte på något sätt negativt lagd, jag försöker bara vara realistisk över hur djurhållningen har varit och riskerar att bli.

Min egen tolkning (där jag spekulerar fritt) är att det blivit sämre ju äldre (och antagligen mer orkeslös) han har blivit. Det var ju inte förrän 2008 frågan om djurförbud aktualiserades. Och har då folk sagt att de kan hjälpa till etc. kanske man har valt att vänta och ge det hela en chans?
Ja vi får la se

Jkpgtjej

• Småland
« Svar #188 skrivet: 22 sep-10 kl 23:21 »
Hästmannen varit under utredning för hur han sköter sina djur sedan 80-talet enl. samtal med länsstyrelsen och redan 2008 var det tydligen tal om djurförbud.

Enligt de utbegärda papprena kan svårigheterna sammanfattas i följande punkter (enligt underlagsbeställaren);
Han har återkommande problem med bristfällig/inget spån/underlag i spiltorna.

Han släpper inte/knappt ut sina hästar vintertid.

Han har skjutit upp att ringa vet trots tydliga skador.

Han fodrar med otjänligt hö.

Eftersom även jag har tillgång till samtliga handlingar kan jag rätta dig på följande:

Han släpper ut sina hästar i stort sett dagligen även vintertid då Jan-Åke Gustavsson har ansvarat för detta. De går dock inte i hagen precis vid stallet, vilket kan förklara avsaknaden av hovspår som Djurskyddsinspektören fotat.

Han har tagit kontakt med veterinär när hästarna haft skador, veterinär har dock glömt att skicka in rapport till Länsstyrelsen, vilket denne tagit på sig och i efterhand ordnat till.

Problemen med bristfälligt strö är korrekta.

Han fodrar enligt Djurskyddsinspektören med otjänligt hö. Inga prover har tagits på detta, inga fotografier eller andra dokument som styrker detta finns. Vad som anses tjänligt eller ej kan ju variera beroende på vem du frågar..
Frågar du 100 personer i ett rum kan du om du har otur få 100 olika svar.. Därför är det viktigt med dokumentation och provsvar.

pålle

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 23 sep-10 kl 01:01 »
Eftersom även jag har tillgång till samtliga handlingar kan jag rätta dig på följande:

Han släpper ut sina hästar i stort sett dagligen även vintertid då Jan-Åke Gustavsson har ansvarat för detta. De går dock inte i hagen precis vid stallet, vilket kan förklara avsaknaden av hovspår som Djurskyddsinspektören fotat.

Han har tagit kontakt med veterinär när hästarna haft skador, veterinär har dock glömt att skicka in rapport till Länsstyrelsen, vilket denne tagit på sig och i efterhand ordnat till.

Problemen med bristfälligt strö är korrekta.

Han fodrar enligt Djurskyddsinspektören med otjänligt hö. Inga prover har tagits på detta, inga fotografier eller andra dokument som styrker detta finns. Vad som anses tjänligt eller ej kan ju variera beroende på vem du frågar..
Frågar du 100 personer i ett rum kan du om du har otur få 100 olika svar.. Därför är det viktigt med dokumentation och provsvar.
Tack för den information .Mvh

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #190 skrivet: 23 sep-10 kl 01:10 »

Det blev jag glad att höra!  :) Hur länge har J-Å gjort det, sedan 2008?

Vad jag förstod (med reservation för missuppfattning) stod det i rapporten att vetrinär först kontaktats sedan myndigheten anmärkt på detta (sårskada).

Problemen med bristfälligt strö är korrekta..

Och vad är förklaringen till detta?

Det finns med all säkerhet något tal på mögelsporer som inte får överstigas. Det borde ju gå att ta ett prov från skullen från endera parten så har man detta på pränt oavsett resultat. Oavsett provsvar eller ej så finns det ju en gräns där det borde vara solklart för alla parter att det är otjänligt (just därför hoppas jag att inte det mkt sent slagna höet kommer att behöva användas, risken är stor för mögel.
« Senast ändrad: 23 sep-10 kl 01:14 av Sar »

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #191 skrivet: 23 sep-10 kl 13:26 »
Reglerna är fjantiga i väldigt många fall men inte när det gäller hästarnas väl o ve.
Jag kan sticka ut hakan o säja att JA hästarna far illa om dom står i spilta .
Inga hästar mår bra av att inte ha möjlighet till rörelse och närkontakt med artfrände.

Vill hästmannen ändra sitt sätt ?
VET nån detta ?

Jag såg en annan gubbe för några år sen uppe i orsa som plågade sina djur .
Han var anmäld om o om igen men inget hände.
O han hadde massa hästar o kor mm mm.
Det han gjorde när nån häst var riktigt illa vara att sälja den snabbt o billigt .
Hans hingstar stod inne 6-8mån i ett sträck i små spiltor *fy fan*

Vill han ha hjälp o ändra sej så kan även jag haka på .

Snacka om att sprida lögner och förtal , detta kan användas mot dig i en anmälan , man sprider inte sånt här på nätet utan att veta sanningen om denna bonde i Orsa , han har ALDRIG ALDRIG vanvårdat sina djur ,vet av erfarenhet eftersom jag  jobbat på denna gård som numera ägs av en annan hästå ko bonde
den som bäddar får ligga

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #192 skrivet: 23 sep-10 kl 15:52 »
Snacka om att sprida lögner och förtal , detta kan användas mot dig i en anmälan , man sprider inte sånt här på nätet utan att veta sanningen om denna bonde i Orsa , han har ALDRIG ALDRIG vanvårdat sina djur ,vet av erfarenhet eftersom jag  jobbat på denna gård som numera ägs av en annan hästå ko bonde

Om du tycker gubben i orsas hästhållning är tjänlig så är det verkligen verkligen sorligt. :-\ :(
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #193 skrivet: 23 sep-10 kl 15:55 »
Va bra att du har jobbat där !!
Då lär ju du oxå varit anmäld då ?
Jag står för vad jag säjer då jag såg detta IRL !!!!!!
Jag har bilder o veterinärer + hovslagare på min sida i detta fall!
Och vi var flera som såg detta .
Men visst lev i villfarelse du  :o *jösses*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Charlotte

• -
« Svar #194 skrivet: 23 sep-10 kl 15:56 »
Hur kan något sådant bli förtal och anmälningsbart?!?
Finns det bara en bonde i Orsa som har haft hästar?
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #195 skrivet: 23 sep-10 kl 16:00 »
Denna bonde är så ökänd att säjer man Orsa bonden så vet hela sverige och danmark vem han är .

DEtta hör inte till denna tråd men om nån vil så svarar jag gärna i en annan tråd med bevis !
Intressant att nån har jobbat där o faktiskt vågar berätta det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #196 skrivet: 23 sep-10 kl 23:03 »
Som jag tolkar trådstartarens första inlägg var detta ursprungligen en slags efterlysning av hjälp till den s k Hästmannen, en tråd som kanske egentligen skulle ligga under en annan tavla.

Då det nu blivit en allmän diskussion om hästhållning som berör viktiga frågor om djurskydd och hästars välbefinnande har dock tråden fått ligga kvar här tills vidare, men då det blivit fokus på enskilda personers förhållanden kan det vara på sin plats att påminna om att tänka noga på vad man skriver och hur man uttrycker sig, helst före man postar inlägget. 

/Moderator

« Senast ändrad: 23 sep-10 kl 23:07 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Aklejan

• -
« Svar #197 skrivet: 24 sep-10 kl 01:44 »
Jag fick det här brevet nyss... å nu finns det ju en möjlighet att åka dit
för att bilda sig en egen uppfattning!

Hästmannen behöver Ditt stöd!

Stig-Anders, känd för svenska folket som ”Hästmannen” efter en dokumentär
som sänts flera gånger i SVT har drabbats av djurförbud på mycket lösa och
tvivelaktiga grunder. En djurskyddsinspektör har vid flera tillfällen
funnit brister på hans gård i Råskog. Bristerna har rättats till efter
påstötning och enligt det senaste protokollet från djurskyddsinspektören
finns inget att anmärka på. Trots detta valde Länsstyrelsen att besluta om
djurförbud. Länsstyrelsen hävdar i en intervju att de ”tror” att
Stig-Anders inte kommer klara av vintern. Stig-Anders är helt beroende av
sina hästar för att kunna sköta sitt ekologiska gammaldags jordbruk som är
en stor tillgång och unikt i sitt slag, då han sköter sitt jordbruk och
sin skog enbart med sina tre ardennerhästar, enligt metoder som var
vanligt på 1800-1900-talet.

För att Stig-Anders ska få behålla sina hästar är det viktigare nu än
någonsin att vi tillsammans visar vårt stöd vid en massiv manifestation.
Alla är välkomna såväl gamla som unga! Detta kan bli sista gången vi får
uppleva hela gänget från filmen ”Hästmannen”. Stig-Anders, ”Madde” och
Peter som återförenas på nytt! Detta är första gången sedan 2006 den
berömda trion samlas och det här kan tragiskt nog vara sista gången på
grund av myndigheternas överförmynderi och brist på känsla för den lilla
människan och avsaknaden på helhetssyn där man inte driver sitt jordbruk
enligt moderna, rationella metoder. Vi vägrar in i det sista att verkligen
tro att det är så!

Peter Gerdehag som träffade Stig-Anders 1990 och är mannen bakom
succéfilmen ”Hästmannen” och boken med samma namn som skildrar Stig-Anders
på ett unikt sätt. Peter är en av dem som känner Stig-Anders bäst. Peter
kommer att belysa problematiken mellan hästmannen och krocken med den
moderna livsstilen. Hästmannens nuvarande belägenhet har visat sig vara
ett vanligt fenomen på landsbygden i Sverige. – Massor av djurägare känner
sig hotade och förföljda, säger Peter Gerdehag. Vittnesmålen de senaste
veckorna är förfärande många. Peter kommer kortfattat att berätta lite om
sina erfarenheter och hur han kommer att belysa detta i framtiden. Peter
Gerdehag visar även upp några bilder från sina år tillsammans med
Hästmannen i stallet.

Lennart Gustavsson har dokumenterat Stig-Anders i Råskog sedan tidigt
90-tal. Från början var han inriktad på jordbruksbilder samt hästarna men
med åren har intresset för Stig-Anders liv speglat hans bilder alltmer.
Lennart och Stig-Anders är goda vänner sedan många år och Lennart har
hjälpt Stig-Anders som stöd många gånger. Lennart är även Stig-Anders
privata elektriker. Lennart säger att Stig-Anders är den mest godhjärtade
personen han träffat på i livet. – Stig-Anders har aldrig visat avundsjuka
för andra trots sin svåra situation, säger han. Lennart kommer att dela
med sig av sina upplevelser med ”Hästmannen”.

Vi som står bakom ”sista dagen med Hästmannen och hans hästar?” är:
Stig-Anders Svensson alias ”Hästmannen” med hela Svenska folket! Peter
Gerdehag (fotograf och skapare av Hästmannen), ”Madde” (från filmen
Hästmannen), Lennart Gustavsson (dokumentär stillbildsfotograf), Daniel
Eliasson (pressfotograf), Morgan Karlsson (fotograf), Jeanette Malmsten
(skribent), Birgitta (syster till Stig-Anders) samt ”lumparkompisar” och
andra vänner till Stig-Anders!

- Alla bilder som jag fått ta del av genom åren, är en liten tröst för mig
att återgå till, säger Stig-Anders.

Vi kommer även att få se och träffa Stig-Anders när han arbetar i olika
typer av hästredskap; timmerkörning, slåttermaskin, hövändare och
hästräfsa. Även de som är intresserade får gärna vara med. Olika maskiner
tas fram. Stig-Anders visar även hur man gör en hässja tillsammans med
hugade besökare.

Bra att ta med lista: Oömma kläder för de som önskar, matsäck, paraply,
regnkläder, stövlar för de som vill gå utanför vägen.

Ta tillfället i akt och se ”Hästmannen” tillsammans med sina älskade
flickor. Detta kan vara sista gången någonsin och en stor
kulturpersonlighet kan komma att gå i graven, missa det inte! Ju fler vi
blir, desto större chans att vi får behålla denna unika
kulturpersonlighet.

Alla är hjärtligt välkomna till Stig-Anders Svensson ”Hästmannen”,
söndagen den 26 September klockan 12:00.

Vi måste hjälpas åt att sprida denna information till så många som
möjligt. Det gäller faktiskt en unik medmänniskas liv. Din medverkan kan
verkligen betyda något stort.

Kontaktuppgifter:
Daniel Eliasson tel: 0735-004466
Peter Gerdehag tel: 0703-571744
Jeanette Malmsten: 0760-438044
Lennart Gustavsson: 0706-250101

Vägbeskrivning och foton finns på:
http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/sista-dagen-med-hastmannen-och-hans-hastar-son-26-sep
http://www.fotosidan.se/blogs/maxpappasblogg/53561.htm

Hoppas på ett stort deltagande av alla! Ber om ursäkt om kort tid inpå men
det finns inga andra möjligheter så hoppas ni är flexibla och dyker upp!

Massor med fina motiv, ta med era kameror!

Mvh Daniel Eliasson, pressfotograf.

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #198 skrivet: 24 sep-10 kl 10:28 »
Ta väl hand om honom ,har en bit att åka men ska tänka på eder alla som hjälper honom ,tas hans hästar bort då tror jag att vi inte har någon Stig -Anders kvar i Småland , Lycka till eder alla som hjälper honom

se denna länk och tänk er in i hans situation :http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/hastmannen-svart-drabbad-las-varfor-har-text-foton
« Senast ändrad: 24 sep-10 kl 10:38 av fjällbonden »
den som bäddar får ligga

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #199 skrivet: 26 sep-10 kl 08:51 »
Citera
Lördag 25 september 2010
Hästmannen fick nej från Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten sa på fredagen nej till att den så kallade Hästmannen, Stig-Anders Svensson, skulle få ha kvar sina tre hästar.

I september fick Stig-Anders Svensson djurförbud eftersom hans hästar inte skötts om på ett tillfredsställande sätt, enligt Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen har beslutat att hans skulle göra sig av med sina hästar före 30 september, men Stig-Anders Svensson har överklagat. Nu säger alltså förvaltningsrätten nej till det, rapporterar Sveriges radio Jönköping.
Beslutet står fast att Hästmannens hästar ska bort senast torsdag nästa vecka.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=62449&nyhetsbrev&a=H%C3%A4stmannen%20fick%20nej%20fr%C3%A5n%20F%C3%B6rvaltningsr%C3%A4tten
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser