Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 100182 gånger)

pålle

• Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #80 skrivet: 03 sep-10 kl 19:08 »
Tycker mej se allt oftare gamlingar ligga med ligg sår  så vad är skillnad en?

bo_i_dala

« Svar #81 skrivet: 06 sep-10 kl 19:23 »
Hej!

Får och getter är klövdjur.

Har inte klart för mej detaljer i fallet "Hästmannen" men det är en långdragen process att belägga någon med djurförbud- brukar inte vara utan anledning....

mvh

Jkpgtjej

• Småland
« Svar #82 skrivet: 12 sep-10 kl 21:50 »
Hej!

Vi har 2010-09-09 varit hos Stig-Anders på hans gård för att skapa oss en uppfattning om djurförbudet.

Vårt reportage finns att läsa här: http://www.fotosidan.se/blogs/maxpappasblogg/52488.htm

Kom gärna med era åsikter och kommentarer!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #83 skrivet: 12 sep-10 kl 22:12 »
Det som slår mej är att alla reportage och besök är på sommaren ?
Vem har kikat in på hans hästar på vintern?
Finns det ens en legitimerad hovslagare med i bilden ? Isf finns det bilder på hovarna på vintern?
Har hästarna pass ? vacc ?

Får dessa vackra djur gå ut på vintern ens ?
Finns det vinterhage eller står dom inne på spilta vintertid?
Jag vet att det är lagligt men det behöver inte betyda att det är bra mot hästen .
Arbetar hans djur på vintern ? Eller står dom bara där o sen arbetar på sommaren endast ?

Visst kan nån ha gjort en höna av en fjäder men när det kommer till djurs väl så är djuret viktigast alltid .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fräsen

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 12 sep-10 kl 22:28 »
Det som slår mej är att alla reportage och besök är på sommaren ?
Vem har kikat in på hans hästar på vintern?
Finns det ens en legitimerad hovslagare med i bilden ? Isf finns det bilder på hovarna på vintern?
Har hästarna pass ? vacc ?

Får dessa vackra djur gå ut på vintern ens ?
Finns det vinterhage eller står dom inne på spilta vintertid?
Jag vet att det är lagligt men det behöver inte betyda att det är bra mot hästen .
Arbetar hans djur på vintern ? Eller står dom bara där o sen arbetar på sommaren endast ?

Visst kan nån ha gjort en höna av en fjäder men när det kommer till djurs väl så är djuret viktigast alltid .

enligt djurförbudet så är det just vintern som är problemet. Hästarna ska då ha stått på spilta dygnet om, med för lite mat. Hovarna ska ha varit overkade och hästarna ska ha haft sår pga att de legat i skit.  Detta är vad som skrivs i tidningarna, vilket man iof inte alltid kan lita på.
Men för att det ska gå till djurförbud krävs det ganska många år och valser med djurskyddinspektörerna.
Det spelar ju ingen roll hur mkt man älskar sina djur om man är oförmögen att sköta dem så de mår bra.

Jakobsson

« Svar #85 skrivet: 12 sep-10 kl 22:37 »
Tack Daniel & Jeanette för att ni tog er tiden att åka dit & skaffa er en egen uppfattning.
Det är ngt vi också beslutat om att göra men det e långt bort & med barn & egna djur så krävs
planering & därför har det ännu inte blivit av. Men vi SKA!

Vad jag förstod i ert repotage så var det kontroller utförda näsrom på året, även i smällkalla februari då snöandet var som värst? Dessutom, om jag förstod rätt så var alla dokumenterade så at ni såg när dom gjorts. Så förstod jag det iaf. Att det var kontroller gjorda året runt sen 2006. Det stod även om ngn i nov-09, vilket också är på vintern.

Dessa 2 som varit där i dagarna har tagit del av alla dokument & papper & har summerat det i repotaget, om jag har tolkat det jag läste rätt. Där står att de som utfärdat djurförbudet TROR att StigAnders inte kommer att klara av att ta hand om dom på vintern. Dom har däremot inget belägg för att så är fallet. Enligt dokument undertecknade av inspktören. Om jag fattat det hela rätt. Det finns inga belägg för missskötsel på hästarna, utan istället om ngt elmockipers. & ngt annat som han fått påpekt förra vintern men som åtärdats. Inget om vanvård på hästarna som kunnat styrkas.

En eloge till er från Familjen Jakobsson, NÖ Skåne, tack för att ni gjorde slag i saken & förhoppningsvis uppmuntar fler att göra detsamma! Vill tillägga att vi sen flera dar tillbaks även är medlemmar i guppen på Facebook. Heder åt er!

red

• Bohuslän
« Svar #86 skrivet: 12 sep-10 kl 22:43 »
"Under en längre period har han hotats av djurförbud bland annat för att han under vintertiden har hästarna stallade under för långa perioder och att han haft problem att se när hästarna är sjuka. Alltså problem med skötsel och tillsyn under vinterperioden. Under sommartiden är det inga problem." - SR.se

"Länsstyrelsen är kritisk till att Stig-Anders Svensson hade hästarna stallade för länge vintertid och att han haft svårt att avgöra när hästarna varit sjuka. Sommartid fungerar skötseln väl." - ATL.nu

"Anledningen till djurförbudet; det är lite dåligt med strö i boxarna och ”si och så” med utevistelsen under vintern." - Anders Engman @ Sydsvenskan

"Länsstyrelsen anser att 65-årige Stig-Anders inte sköter sina hästar ordentligt. De tre ardennerhästarna Linda, Sally och Mona får stå inne under lång tid på vinterhalvåret, och Stig-Anders har haft svårt att se när hästarna är sjuka. Under sommaren menar länsstyrelsen att hästarna sköts bra, men nu hotar de med djurförbud." - Ridsport

Det har ju varit i luften ganska länge, det hade kanske varit bättre om han hade fått lite hjälp av någon hästintresserad yngling om vintern? Jag förstår att han älskar sina hästar, men man får ju också anpassa sig till de djurskyddslagar som finns, även om visorna var annorlunda förr i tiden. Han verkar vara en go' gammal gubbe som har lite svårt att anpassa sig. Jag hoppas att det löser sig på något vänster. Det är sannerligen inte lätt om man inte orkar strida för sig själv, det är många som är villiga att sätta sig på en.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

tinna.m

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 12 sep-10 kl 23:31 »
Det finns en bok som heter "Djurskyddslag för vem?"
Den handlar om just detta märkliga att sila mygg men svälja elefanter.
Hästmannen blir kritiserad. Hönsburar och grisfabriker består.
Författare till boken är:
Anders Thelin, Per Michanek, Lars-Ola Borglid.
Deras bildning/profesion ärLäkare med doktor. forskare på lantbrukares hälsa och yrkessjukdomar. Veterinär, vet doktor, undervisat på SLU. Journalist worldwide, utrikesreporter Rapport, TV2, redaktör på Aktuellt.
Boken har som underrubrik: Vi har avlivat din häst.Den ligger under under presenningen.
Det som de i boken visar på, är att djurskyddslagen INTE gör det bättre för djuren. I flera fall dessutom rent myndighetsmissbruk från djurskyddsinspektörernas sida.
Hästmannen och hans hästar är de som "visas upp" som trofeer för "våra hårda djurskyddskrav", trots att det är de som vet vad sund djurhållning är.
Lättläst och tydligt. 159 sidor. Biblan. Läs innan du röstar på C.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Misse

• nr 9424
« Svar #88 skrivet: 13 sep-10 kl 04:22 »
Jag tycker egentligen att det känns helt fel att diskutera en persons djurskötsel över nätet, man får ju bara höra en sida av "saken" och vet inte vad som är rykten och sanning...
Det bästa vore väl om de som vill hjälpa Hästmannen tar kontakt med honom och hör Om/Hur han skulle vilja ha hjälp.
                                         Mvh
                                     Charlotte

Word!! :D
Detta blir lite samma ensidighet som sExpressen eller Aftonskvallret.

För övrigt förstår jag inte varför det är så viktigt att ge hästar/hundar och sånt så God Omvårdnad inkl en bra rätt till att vara ute när ex grisar är så jävla instängda i den värld där de bor i sina grisfabriker :'(
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

galdur

• -
« Svar #89 skrivet: 13 sep-10 kl 07:57 »
Visst är det en rar farbror men han måste som alla vi andra ändå sköta sina djur som de bör/ska skötas! Och jag kan inte låta bli att fundera över hur han klarar att ta in hö för hand i de mängder som hästarna behöver över vintern! Många ton blir det! MEN det kanske är så att om man varit med på tv så ska det ses mellan fingrarna?
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

pålle

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 13 sep-10 kl 09:29 »
Visst är det en rar farbror men han måste som alla vi andra ändå sköta sina djur som de bör/ska skötas! Och jag kan inte låta bli att fundera över hur han klarar att ta in hö för hand i de mängder som hästarna behöver över vintern! Många ton blir det! MEN det kanske är så att om man varit med på tv så ska det ses mellan fingrarna?
Tycker nog de gullas mest  mest med stora gris bönder och så vidare för där handlar det ju om kapital så då är det ju skillnad då så inte är vi lika in för lagen sen kan ni tycka vad ni vill

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #91 skrivet: 13 sep-10 kl 09:53 »

För övrigt förstår jag inte varför det är så viktigt att ge hästar/hundar och sånt så God Omvårdnad inkl en bra rätt till att vara ute när ex grisar är så jävla instängda i den värld där de bor i sina grisfabriker :'(
Du kan inte mena allvar Misse!? :o
Självklart ska alla djur ha rätt till mat skötsel och utevistelse men kvarnarna mal långsammt mot förändring i detta skitland!
Grisar höns kor o kaniner har fanimej inga röttigheter alls o det måste vi kämpa för .
Men nu finns djurskyddslagar som kan hjälpa dessa hästar.

Jag har oxå tre arbetshästar och jag gör av med ca 10 ton på en vinter .
O mina äter då ca 10kilo mindre än en ardenner per dygn ...låter dessa siffror troliga i era öron att han orkar ta in sånna mängder hö ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Falin

• -
« Svar #92 skrivet: 13 sep-10 kl 10:16 »

Helt rätt tänkt, ALLA djur ska ha det lika eländigt!!  ::)

kanka

• Västerbotten
« Svar #93 skrivet: 13 sep-10 kl 10:25 »

Jag har oxå tre arbetshästar och jag gör av med ca 10 ton på en vinter .
O mina äter då ca 10kilo mindre än en ardenner per dygn ...låter dessa siffror troliga i era öron att han orkar ta in sånna mängder hö ?

Och varför skulle han inte orka det om han har tre hästar till hjälp?
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #94 skrivet: 13 sep-10 kl 15:14 »
Jag är skeptiskt till att en enda gubbe kan få in 14ton hö så det räcker 6 mån till tre ardenners .
Hästarna kan inte hässha höet eller lägga det på skullen .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #95 skrivet: 13 sep-10 kl 23:24 »

Allvarligt ??? Det är alltså bättre att precis alla djur har det dåligt? Och alla djurraser har exakt samma rörelsebehov etc.?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 15 sep-10 kl 09:27 »
Nå.. Jag är beredd att omvärdera min åsikt om Hästmannens hästskötsel.. Jag var av den åsikten att det förmodligen var bäst för hästarna om han blev av med dem men nu är jag inte alls lika säker längre. Läs detta, och läs hela:
http://blogg.aftonbladet.se/spotpix/2010/09/hastmannen-svart-drabbad-las-varfor-har-text-foton

Extremt underligt att han har 0 anmärkningar ena dagen (när det är andra personer närvarande) och får djurförbud någon månad senare (när han är ensam med inspektören). Enligt min nuvarande uppfattning kan det då inte röra sig om något annat än en ytterst grym maktuppvisning av en idiot till inspektör. Stig-Anders är ju lite annorlunda och har förmodligen svårt att svara upp mot en mobbare av hög rang och på något vis borde man kunna låta inspektionen göras om, denna gång med någon utomstående närvarande som kan sätta stopp för eventuella övertramp av djurskyddsinspektören.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 15 sep-10 kl 09:35 »
Om det verkligen är sant att tidigare anmärkningar är åtgärdade, senaste kontrollen var godkänd och han nu får djurförbud för händelser som inte har inträffat ännu, så måste man ju säga att det är rätt märkligt. Men det är ju bara spekulationer så länge man saknar förstahandsinformation. Är det någon på forumet som har sett hans djurhållning i verkligheten och inte bara på TV?

fräsen

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 15 sep-10 kl 16:16 »
nu har jag inte varit där personligen, men eftersom jag bor i närheten så får man ju höra en hel del.. Och inte har det varit positivt direkt..
eftersom han vinter efter vinter får anmärkningar pga dåligt fodrade/skötta hästar, varför då låta honom ha dom en vinter till??
Det står klart o tydligt i pappren att sommaren är inget problem för hästarna/hästmannen.
Att ha hästar i en hage om sommaren klarar ju i stort sett vem som, men vinter med fodringar, in-/utsläpp o mockning, det kräver både tid pengar o ork.
Har man haft hästar i hela sitt liv, men fortfarande inte i 60-års åldern begriper att hovar ska verkas regelbundet, hur mkt "hästmänniska" är man då??
Eller om man låter sina hästar ligga i sin egen gödsel tills sår uppstår??
En bekant som varit upprepade gånger hos "hästmannen" säger att han är en citat: "förbannad slarver som inte ska ha djur"

Elvan

• Bohuslän
« Svar #99 skrivet: 15 sep-10 kl 16:39 »
Har ingen åsikt i sak, eftersom jag ingenting vet. Dock har jag svårt att förstå varför vissa tror att det skulle vara omöjligt för en person att ta in tillräckligt med hö för dessa tre hästar. Förr hade väl ingen traktorer och visst fanns det hästar då med!? Om hans enda intresse är dessa hästar så borde det vara möjligt att fixa det tycker jag.

Utan fru och barn.
Utan andra intressen/hobbys.
Utan jobb (antar jag).

OM det är så att han inte lyckas ta hand om sina hästar anser jag faktiskt att samhället borde erbjuda honom stöd på ett eller annat sätt, så att han klarar det istället för att ta allt ifrån honom. Visst verkar det som att han borde kunna få nån diagnos - han passar ju faktiskt inte riktigt in, har ju skägg och allt... *ironi*

EDIT: Ni som vet, kommer hästarna att avlivas om de hämtas den 30 september? Jag har hört i andra fall att djuren avlivats direkt så att ägaren inte kan få tillbaka dem trots överklagan!?
« Senast ändrad: 15 sep-10 kl 16:43 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 4 användare (1 dolda)
JoeDirt, Hantverkaren, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser