Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 100224 gånger)

ameli_h

• Östergötland
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #60 skrivet: 29 jun-10 kl 16:40 »
Har han inga hagar eller? Låt hästarna gå ute året runt istället. Men om han inte kan se när de är sjuka och så så ska han inte ha hästar, om ingen kan hjälpa honom varje dag...

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #61 skrivet: 30 jun-10 kl 16:23 »
Då ska väll samma regler gälla på rid skola då  för där står dom ju och så på spillt?

Tror det är förbjudet från årsskiftet som var, med uppbundna hästar på spilta.. Men hästmanens gick åtminstone lösa inomhus, det jag såg.. Hästar som är flyktdjur måste få kunna känna att dom kan svänga runt på kroppen utan att sitta fast för att kolla läget!!!"
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

JBF

• Småland
« Svar #62 skrivet: 30 jun-10 kl 16:29 »
Tror det är förbjudet från årsskiftet som var, med uppbundna hästar på spilta.. Men hästmanens gick åtminstone lösa inomhus, det jag såg.. Hästar som är flyktdjur måste få kunna känna att dom kan svänga runt på kroppen utan att sitta fast för att kolla läget!!!"
Om jag inte minns helt fel så är det "bara" förbjudet att bygga nya spiltor för sina hästars dygnsvila.. Har man spiltor får man alltså fortsätta använda dem. Dygnsvila är alltså 8 timmar i spiltan/boxen per dygn. Jag får alltså bygga nya spiltor och ha hästarna där 7 timmar och 59 minuter per natt utan problem. Har jag hästarna ute mer än 16 timmar per dygn så måste de ha tillgång till skydd a la ligghall.. eller likvärdigt.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

bo_i_dala

« Svar #63 skrivet: 30 jun-10 kl 20:13 »
Hej!
Är det någon som VET hur gammal Hästmannen är? Han verkade inte så fasligt ålderstigen på filmen.......
mvh

JBF

• Småland
« Svar #64 skrivet: 30 jun-10 kl 21:01 »
Jag tror inte att han är 60 fyllda ens. I alla fall är han inte mycket äldre än så. I filmen eller boken sägs att han var typ 56 eller något. Han ser ju lite sleten ut på ren småländska  ;D Så vi kan nog inte skylla på ålder.

JBF (som egentligen inte vill skriva om en privatperson på ett öppet forum, förlåt Hästmannen)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Friman

• Lev och njut - livet är kort
    • -
« Svar #65 skrivet: 02 jul-10 kl 22:18 »
Hej!
Är det någon som VET hur gammal Hästmannen är? Han verkade inte så fasligt ålderstigen på filmen.......
mvh

Stig-Anders fyller 65 i år.
Om du vill råda mig - tänk mina tankar, känn mina känslor, tala mitt språk..

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #66 skrivet: 02 sep-10 kl 18:36 »
Citera
Torsdag 2 september 2010
Djurförbud verklighet för Hästmannen

Han har skött allt med hjälp av sina hästar. Men nu har han belagts med djurförbud.

Enligt SVT:s Jönköpingsnytt är det nu ett faktum att Stig-Anders Svensson i Råskog utanför småländska Eksjö - mer känd som Hästmannen - belagts med djurförbud.

Länsstyrelsen driver igenom djurförbudet med motiveringen att han inte ändrat på sitt sätt att ta hand om hästarna trots att han vid upprepade tillfällen fått påstötningar.
Stig-Anders Svensson har bland annat fått kritik för att han hållit hästarna inomhus under för långa perioder under vintern.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=61948&nyhetsbrev&a=Djurf%C3%B6rbud%20verklighet%20f%C3%B6r%20H%C3%A4stmannen

:'(
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

fjäderfän

« Svar #67 skrivet: 02 sep-10 kl 19:56 »
tragiskt
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #68 skrivet: 02 sep-10 kl 20:02 »
Men om det nu är så att han inte har skött sina hästar så att de inte mår bra, varför opponerar sig alla?

Eller sköter han dem som han ska? I så fall är det väl bara att kasta in en överklagan eller nåt...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #69 skrivet: 02 sep-10 kl 20:17 »
"Stig-Anders Svensson, som har tre ardennerhästar, har flera gånger anmälts för brister i skötseln av djuren. Anmälningar som handlat om att hovar inte skötts, bristfälligt foder, oregelbunden utevistelse och att spiltor och stall inte hållits rena rapporterar SVT Jönköpingsnytt.

Vid den senaste besiktningen, som skedde i juni, såg det dock bra ut.
- Det brukar det göra sommartid. Men problemet är vintertid när hästarna står inne. Det är då problemen uppstår, säger Ben Heimdal, på länsstyrelsen till programmet.

Efter fyra tidigare förelägganden konstaterar länsstyrelsen att flera av de påtalade bristerna inte blivit åtgärdade. Stig-Anders Svensson förbjuds därför att ha hov- och klövbärande djur från den 15 oktober. Förbudet gäller även djur som han äger men som sköts av någon annan."

Inte ett dugg tragiskt då skulle han ha skött om hästarna , han var ju varnad flera ggr !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

galdur

• -
« Svar #70 skrivet: 03 sep-10 kl 12:27 »
Någongång måste vi alla inse att vi inte längre klarar av/orkar med att sköta våra djur som de bör skötas!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #71 skrivet: 03 sep-10 kl 15:00 »
Ja djuren måste komma först men jag är skeptisk till formuleringen .
Då får han alltså ha hundar , katter  mm mm
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

galdur

• -
« Svar #72 skrivet: 03 sep-10 kl 15:36 »
Skulle tro att han får det eftersom det handlar om hov/klövdjur!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #73 skrivet: 03 sep-10 kl 16:27 »
Läskigt ....

fräsen

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 03 sep-10 kl 16:53 »
eftersom det är hov/klövdjur han misskött så är det ju bara dem förbudet gäller, man kan ju inte förbjuda ngt som han inte har misskött.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #75 skrivet: 03 sep-10 kl 17:13 »
Det är en viss skillnad mellan att kunna sköta om en häst och en katt.

brainghost

• Småland
« Svar #76 skrivet: 03 sep-10 kl 17:27 »
konstigt .. alla gammla får sitta innomhus år ut o år in innnan det tar slut.......

tinna.m

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 03 sep-10 kl 17:31 »
konstigt .. alla gammla får sitta innomhus år ut o år in innnan det tar slut.......
Jepp!
Djurskyddslagen gäller inte människor.
Ringer du nödslakt till folk åker du in.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

galdur

• -
« Svar #78 skrivet: 03 sep-10 kl 18:13 »

ALLA?????? Inte dom där jag jobbar iallafall!!!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #79 skrivet: 03 sep-10 kl 18:56 »

Och det skulle rättfärdiga att man gör detsamma med hästar?! ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser