Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flockstorlek?  (läst 2517 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Flockstorlek?
« skrivet: 16 jun-10 kl 15:58 »
Hur stora hönsgrupper har ni i gemensamt utrymme? (hus+hägn alt. hus+frigående)

Det rekommenderas ju max. 20-25 djur, sedan blir det oroligheter i gruppen ang. rang... Varierar beroende på vilka raser osv? Och hur fungerar det för er? I mina planeringar är "huvudrasen" stor Sussex tillsammans med en mindre grupp Brahma...  :D

Planen är i nuläget 20 alt. 24 kvm. Är bara på min tredje skiss så har förmodligen runt 37 st. kvar innan jag blir nöjd!  ::)

Tacksam för svar! //Anette
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Flockstorlek?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-10 kl 16:11 »
Jag brukade ha mina avelsgrupper separerade under avelsäsongen och hade då mellan 3 & 7 djur i varje grupp. När säsongen var över fick vuxna djur springa lösa ute tillsammans med årets kycklingar/ungdjur. Hade väl ca 40 vuxna djur och kanske dubbelt så många kycklingar/ungdjur över sommaren.  Inga problem med bråk eller liknande. Däremot höll ju avelsgruppenra ihop och gick ofta lite på olika håll. Sedan gick dom in i sin avdelning på kvällen.

I mitt fall tror jag skälet till att det fungerade så bra var att det fanns gott om plats.

Har man begränsade ytor, typ hönsgårdar och innebox så tror jag att det är klokt att inte ha grupper som är större än ca 20 djur.

Jag skulle rekommendera att du bygger så att du kan skilja av i mindre flockar0 vid behov. Rätt som det är vill man kanske ha två färger på Sussex eller två olika blodslinjer.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 16 jun-10 kl 16:37 »
Azoo-Lina; Vad bra att de går in i respektive avdelning, det underlättar ju alltid!

Antagligen kommer man inte ha mer än ca. 15 djur, och då är det lagom att man bygger för det dubbla antalet.  ;D (med avskiljningsmöjligheter)  För om jag känner mig själv upptäcker man fler raser...  ::)

Kanske idiotisk fråga men kan det gå att man har tex. 2 grupper i egna sektioner av huset och att de under dagarna går i gemensam utegård/frigående, för att sedan gå in för natten i egna sektioner igen? Eller blir det en salig blandning efter ett tag?

Tack för svaret! //Anette
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 16 jun-10 kl 20:00 »
Jag hade 8 grupper avskilda i egna utegårdar med egen lucka under avelsäsongen. När jag släppte ihop dem på sommaren gick dom in i sin egen rastgård till sin egen sittpinne :D Visst blev det fel ibland men det funkade hyfsat. Ibland var det någon höna eller tupp som bytte grupp men i och med att avelssäsongen var över spelade det ju ingen större roll. Äggen som blev var ju matägg och inte avelsägg :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #4 skrivet: 16 jun-10 kl 20:29 »
Kan jag passa på att ställa en annan fråga när vi ändå är igång, Azoo-Lina? Eftersom du har sån kycklingvana.  ;) När en höna börjar ruva, flyttar du henne till separat utrymme? Om så, är det lämpligast att ha själva ruv-buren inne i hönshuset eller på ett annat, lugnare ställe? Och när kan man släppa ihop mamma + kycklingar till de andra?  :)

Alla dessa nybörjarfrågor... mycket blir antagligen självklart när man väl står där, men de skadar inte att vara lite förberedd. :P

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 16 jun-10 kl 20:33 »
Det beror på vilken ras och vilka hönor ruvhönan bor med. Vissa fungerar bäst om de får vara kvar i flocken och andra behöver lugn och ro. Vissa tuppar är moderna pappor och hjälper gärna till med småttingar  :-* andra tycker att stryk ska dom ha :-\ Man får prova sig fram och lära sig sina raser.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #6 skrivet: 16 jun-10 kl 20:38 »
Jag har än så länge inte bedrivit nån avel. Visst, jag har kläckt ägg men det är bara korsningar =) Jag har inga renrasiga vuxna tuppar så hos oss kvittar det. Men vårt hönshus är så stort så skulle jag vilja så kan vi göra separata sektioner åt dem. Så bygg stort! =D

Vad gäller ruvhönor vet jag inte, har bara haft en som har ruvat fram kycklingar och hon låg i sitt rede i hönshuset. Hon la sig först en gång, men blev förmodligen störd av alla som skulle dit och lägga ägg i hennes hög så hon klev av efter en vecka eller så. Nästa gång hon la sig så byggde vi för så att bara hon tog sig in (liten dvärghöna så det var lätt).

Förr i tiden tog man visst in ruvhönorna i köket för att de skulle vara ifred från de andra hönsen...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 16 jun-10 kl 20:47 »
I min "blandgrupp" så går det totalt ca 69st djur och jag upplever inte flocken som särskilt bråkig. Detta tror jag beror på att av dessa djur består 11-12st av dessa av tuppar. Ju fler hönor, ju fler karlar krävs för att hålla ordning. Har märkt av att tupparna har alltid några hönor som just de rår mest om, att de delar upp sig i egna mindre flockar i den stora flocken (märkte man särskilt av förra sensommaren när jag släppte ut blandgruppen lösa på gården, det gick en tupp där med några hönor, sedan en bit därifrån gick en annan med en grupp med hönor osv.). Dock så är det en av tupparna som är "kungen" över allt och alla och likaså en höna som är "drottning" över allt och alla. Alla individer i flocken accepterar dessa och skulle bara våga först öka kaxa sig emot dem. :P

Angående ruvhönor så skriver jag som azoo-lina att vissa funkar bra att gå med övriga flocken med de små medan andra behöver få vara för sig själva både när de ruvar och med sina små. Det är något man får testa och hålla koll på. Om flockmedlemmarna börjar vara elaka mot småttingarna, alltså hackar dem våldsamt så bör man ta de därifrån för att inte riskera att någon kyckling blir allvarligt skadad eller dödad. =/

(OBS. ATT JAG SKULLE ALDRIG LÅTA SMÅKYCKLINGAR KLÄCKAS OCH BÖRJA VANDRA RUNT I BLANDGRUPPEN, DET SKULLE GÅ ÅT HELV*TE. UTAN NU SNACKAR JAG OM MINDRE GRUPPER, T.EX. I MINA AVELSGRUPPER PÅ CA 3-12 DJUR)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #8 skrivet: 16 jun-10 kl 20:55 »
Jo man lär ju se hur man kommer kunna göra och inte göra, men det är så skönt att ni finns så man kan förbereda i möjligaste mån! Denna hemsidan och alla användare av den är guld värd!  ;D

betsla; Att ha höns i köket låter hur mysigt som helst, undrar bara vad pojkvännen skulle säga om det?  ;) Kommer nog ha separata ruvutrymmen i angränande rum till hönshuset, och så ett hönshus man kan dela upp i sektioner så att de får lite roligare miljö innan man släpper ihop.  :D

Kommer med all säkerhet lägga upp skisser i framtiden och komma med några hundra frågor till!  ::)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #9 skrivet: 16 jun-10 kl 21:04 »
Linkoso; det låter helt underbart, du måste ha en hel lada full av höns! Längtar till den stora dagen höns anländer till gården, men mycket som mäste göras innan det, tyvärr.  :-\  Men en dag så!  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 16 jun-10 kl 21:19 »
Vi hade en lada på stället vi bodde förut. Nu bor de i "mitt hus". Hönshuset ligger nämligen under mitt rum. :P Jag sover över hönsen. ;D Rummet under mitt rum är där jag har kycklingar och de höns jag avlar på renrasigt för tillfället sedan så går blandisarna i ett före detta verkstad och traktorgarage (som jag avskyr  :( skulle vilja bygga så mycket och fint.. Om man ändå kunde eller hade pengar till det... *suck*) sedan en hönsgård på utsidan. Avelsgrupperna turas om med att gå frigående på gården. Jag bär ut de på morgonen och bär in de på kvällen.  :-[

Min pojkvän däremot har en stor lada där vi gjorde om ett stort skräprum till hönshus med flera olika avdelningar. :D I stallet där det inte finns några hästar i boxarna just nu går det kycklingfamiljer. ;D Är så avis på honom...! Och ännu mer plats som kan göras om till hönsutrymme finns också! Skulle behöva det utrymmet "so bad". ::)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 18 jun-10 kl 04:47 »
Nu svarar jag på stickspåret... efter att ha testat ruvhönor för sig och in i flocken, kommer jag framledes att ha kvar dem i flocken när det är möjligt (liten grupp 6-12 höns).

Inflyttningen orsakade oro och tävling för att skapa ny hackordning i gruppen och gammalhönorna var elaka mot de små.

När kycklingarna var med i gruppen från början så inlemmades de och mammorna direkt och gammalhönorna hjälpte till. (De tog ibland över några eller alla kycklingar, men jag ser inte detta som en stor nackdel för de har större erfarenhet att lära ut till de små!)
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 18 jun-10 kl 11:02 »

Inflyttningen orsakade oro och tävling för att skapa ny hackordning i gruppen och gammalhönorna var elaka mot de små.

Håller med. Man tycker så himla synd om ungdjuren när de ska in i en grupp efter bara varit med mamma innan. Blir ett jäkla jagande och hackande i början och hönsmamman riskerar att ryka ihop. =/ Så det bästa om det finns möjlighet är om hönan får ruva fram sina små i flocken och låta de små växa upp i där också. Och som du skrev så hjälper ofta hela gruppen till att ta hand om de små. Mina unga appenzellerhönor som jag väntade på skulle börja värpa hoppade över värpstarten i ytterligare någon månad och började istället hjälpas åt med de små en annan höna ruvat fram... Låg 4 hönor i ett hörn på kvällen med massa små huvudet som tittade fram under vingarna. ;D

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #13 skrivet: 18 jun-10 kl 20:20 »
Ja det mest naturliga är alltid att föredra trots allt. Det är egentligen bara under själva ruvningstiden det kan vara bra att hon får vara lite avskild, just för att inte bli avbruten osv. Jag märker att man ojjar och oroar sig för ganska många onödiga saker när hönsen i själva verket sköter det bäst själva.  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
Tom Fransman, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser