Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny vagnstråd!!  (läst 48579 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Ny vagnstråd!!
« Svar #40 skrivet: 11 nov-11 kl 06:20 »
Jätte kul med vagns boen de men ja undrar hur många 50och + som är det det skulle va kul att veta  :)

fastfrusen

• -
« Svar #41 skrivet: 11 nov-11 kl 15:01 »

Jag har periodvis varit sambo i min vagn. Funkar fint.

härligt att höra :-) trixar lite med tanken.. om jag ska bo på 27 kvadrat med dålig planlösning i ett olaglit hus (som är det min sambors arbetsgivare erbjuder nu..)

Då känns det bättre att bo i nåt eget..

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 11 nov-11 kl 17:09 »
Ja, om sämjan är god behövs inte så stora utrymmen, och inte så många dörrar att rusa ut igenom och dänga igen.  ;)

Om de 27 kvadraten ändå inte är så bra, så skulle nog jag hellre satsa på något flyttbart, som jag kan få med mig vid fall av ändrade förhållanden, t ex nytt jobb.

Varför är det olagligt?  Svartbyggt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fastfrusen

• -
« Svar #43 skrivet: 12 nov-11 kl 11:24 »
Trollmor:
sämjan är bra..  :D vi har bott på 35 kvadrat (med ännu sämre planlösning) tills i augusti och det gick bra. Utmaningen i vagn är vel att vi vill ha ett rum där sambon kan gå undan och musicera (han gör elektronisk musik, så han kan använda hörlurar), eller där jag kan ha "kontor" när jag pluggar. Ett ställe man kan vara för sig själv på helt enkelt. Men det borde ju också gå att lösa på liten yta.. Det där med att smälla i dörrar har vi inte så värst stort behov av  ;D

Tror inte det är kvadraten som är viktigast utan hur man planerar de.. Och om man gjör själv får man ju precis det man själv vill ha...

Bygget är inte olagligt i sej. Men det är olagligt att bo där permanent. Så vi kan inte skriva oss där. Vilket ger en massa följdproblem i en by där alla ens rättigheter baseras på att man har en fast adress..
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

VisaLo

• Halland
« Svar #44 skrivet: 16 nov-11 kl 12:18 »
GRATTIS Liselottan!
Fint att va fler vagnsrenoverare under vintern! Vad ska du göra mer på den? Är den bra isolerad och så? Ska du bygga invändigt?

Min lilla fuktskada gjorde att jag rev hela ena hörnet ner till stålbalken och bygger nytt, så en del att pilla med. Nu renoverar jag fönster och bygger in i vagnen och funderar på slutlig taklösning. Vad säger ni andra vagnsboende - hur funkar de platta taken på sikt? Mitt är just nu platt sånär som på en minimal lutning ut mot kortsidorna ("nocken" går alltså inte längs med utan tvärs över). Funderar på att bygga snedtak på av plåt som jag har liggandes hemma - eller om jag bara ska återställa det som det var med antingen gummimatta eller takpapp ytterst. Avrinningen funkade ju inte hundra sist men förra ägarna var slarviga med hur vagnen stog och hade inga stuprör tex.. De flesta vagnar har ända platt tak, Är det dömt att misslyckas eller vad är er erfarenhet??
/Lovisa

VisaLo

• Halland
« Svar #45 skrivet: 23 nov-11 kl 13:59 »
Fördelarna med att bygga på ett snedtak är ju att jag kan tilläggsisolera och fixa en vettig luftspalt i taket, men jag vill ju heller inte "överbygga". Funderar på hur takventilationen ser ut i de flesta vagnar, typ obefintlig eller? Och verkar det funka?
tack och hej

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #46 skrivet: 23 nov-11 kl 20:52 »
Nu har jag rivit ut det mesta. Det var värre än vad det såg ut att vara. Inte katastrofalt dock :) När allt kom under tak och fick torka upp så känns det mycket bättre.
Fick riva ut plåten som förra ägaren hade satt upp i innertaket. Där lurade det fukt..

Men nu har jag ersatt det murkna med friskt trä och börjat isolera innertaket.
Ska fixa nya ramar till fönsterna och klämma dom på plats. Allt blir lite svårare när väggarna inte är raka..

Planen är att tilläggsisolera innertaket och golvet. Allt består utav "sandwichväggar" som håller upp aluminiumskalet tillsammans med träreglar.
Ska även isolera utifrån med något lätt. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Men det lutar åt cellplast (Tyvärr) pga lättheten.

Jag ska sätta igen ett fönster och låta skorstensröret gå ut där istället. Sen vill jag även snickra skåp och bänk. Bordet ska vara ett sånt balkongbord som man kan fälla ner.
Insidan ska kläs med råspont.

Det är riktigt kul att få greja o bygga på något som man ska bo i. Har redan lärt mig massor. Vagnen är på ca 9kvm, kan tänka mig hur mycket arbete det skulle bli att renovera ett helt hus!

Detta är hörnet där det var mest murket

Så här såg det ut under plåten

Rev ut skiljeväggen

Väggen borta och denna dörr ska jag stänga igen för här ska sängen vara :D

lätt kaos ;D

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #47 skrivet: 23 nov-11 kl 21:43 »
Grymma bananer! Jag vill också ha en vagn! Man blir ju inte lite avundsjuk.

Letar efter en med träpanel men det verkar ju helt omöjligt.

Finns en likadan nära Uppsala som är i gott skick.

http://www.blocket.se/uppsala/Byggbod_manskapsvagn_manskapsbod_arbetsbod_37127680.htm?ca=10&w=1

Men den kanske är mindre.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Micki o Molly

• -
« Svar #48 skrivet: 24 nov-11 kl 11:08 »

Snubblade över denna vagn på 6 meter , dock ingen micro eller mulltoa , men med rosfritt handfat  ;D

Hur har du Liselottan , eller någon annan löst problemet att vattnet rinner utefter sidorna och ner i ?  Golvet ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Micki o Molly

• -
« Svar #49 skrivet: 24 nov-11 kl 11:23 »

Lite adventsmossa kanske  ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #50 skrivet: 24 nov-11 kl 20:12 »

Snubblade över denna vagn på 6 meter , dock ingen micro eller mulltoa , men med rosfritt handfat  ;D

Hur har du Liselottan , eller någon annan löst problemet att vattnet rinner utefter sidorna och ner i ?  Golvet ?

Fint med 6kvm frihet :D

Jag har haft samma "problem" som du. Har en mycket kreativ lösning på det. Vågar dock inte avslöja den förräns det är genomfört. :-[
Det blir en liten överraskning ;D

Btw så har jag isolerat färdigt taket och sätta råspont idag ;D

Grymma bananer! Jag vill också ha en vagn! Man blir ju inte lite avundsjuk.

Letar efter en med träpanel men det verkar ju helt omöjligt.

Finns en likadan nära Uppsala som är i gott skick.

http://www.blocket.se/uppsala/Byggbod_manskapsvagn_manskapsbod_arbetsbod_37127680.htm?ca=10&w=1

Men den kanske är mindre.

Lycka till med letandet Micke :) Tror att norrlandsvagnarna är bland de populäraste på hjul. Denna såg ut att vara lite mindre. Fördelen med icke aluminiumskal är att den förmodligen håller sig friskare, om vattnet rinner av taket bra. Nackdelen är väl att de kan vara tyngre att köra.
Ett bra tips när man kollar på vagn är att våga sticka en kniv i hörn och ställen där man tror att det har gått in fukt för att kolla om träet fortfarande hårt. Det är inte lätt att se när det är en fint målad plywoodskiva i vägen..

Fler bilder på alla vagnar tack!! ;D ;D ;D :-*

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #51 skrivet: 24 nov-11 kl 20:23 »
Ser faktiskt bra ut trots att vagnen var lite röten.   

Ett bra sätt att få bort vattnet från sidorna kan var att bygga ett soltak. Dvs ett extra tak som sitter med en spalt mot vagnen och låta detta sticka ut lagom mycket.  Och klämma dit hängrännor. 
Fördelen med detta är att på sommaren så stannar en stor del av värmen utanför då den ventileras bort i spalten och på vintern så vilar inte den kalla snön direkt på taket. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #52 skrivet: 24 nov-11 kl 20:30 »
Hej alla,

Även jag planerar vagn framöver. Har ett par tydliga tankar om hur den ska se ut. Och jag vill bygga den från grunden. Ungefär som de tiny houses som man har sett på i USA. Eller som den vagnen som Helena på www.off-grid.se har byggt!

Jag har dock ett par saker jag måste ordna först. Bli skuldfri så jag har råd att spara pengar till att köpa en vagn och börja bygga den :)

Det är intressant och läsa om alla andras erfarenheter i vagnsbyggen. Isolering och formen på taken verkar viktigt att få rätt. Och så att man håller ned den totala vikten på hela vagnen, så man kan köra den själv med vanligt körkort!

Jag har en fråga och det är om det är någon som har byggt på husvagnsunderrede och isåfall vilka erfarenheter finns det där att hämta.

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #53 skrivet: 24 nov-11 kl 21:11 »
Har hittat en vagn med träpanel nu som jag ska åka och titta på, snart..... :)

Gnovald

• Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
« Svar #54 skrivet: 24 nov-11 kl 21:14 »
Har hittat en vagn med träpanel nu som jag ska åka och titta på, snart..... :)

Lycka till med vagnen :)

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

pålle

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 24 nov-11 kl 21:22 »
 Var för inte bygga helt nytt och slippa alla problem med fukt och mögel samt få bort alla fel konstruktioner på olika vagnar ?

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #56 skrivet: 24 nov-11 kl 21:33 »
Kunskap och självförtroende på byggfronten är nog min anledning :)

pålle

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 24 nov-11 kl 21:41 »
Kunskap och självförtroende på byggfronten är nog min anledning :)
Du har ju ett helt forum till hjälp ju :)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #58 skrivet: 24 nov-11 kl 21:43 »
Jo det är ju sant.....kan inte komma på någon annan ursäkt :)

pålle

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 24 nov-11 kl 22:11 »
Se där då ska du ha fot  i baken då  så du kommer i gång  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 4 användare (1 dolda)
Pohja, Stengrim, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser