Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårbruk och hösilage  (läst 2580 gånger)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Vårbruk och hösilage
« skrivet: 09 maj-06 kl 00:01 »
Här var det längesedan senaste inlägget!

Fullt upp med vårbruket kanske ;)

Om någon har tid att rapportera vore det kul att höra hur långt ni kommit i olika delar av landet. Själva har vi inte hunnit längre än till harvningen, har varit på jakt efter en tallriksharv/skålsvans och har inte kunnat sätta igång förrän vi hittade en. Rostig och gnisslig, men den funkade :-)

Sedan har jag en fråga vad gäller hösilage. Är verkligen novis på detta. Vi har en åker där vi först hade tänkt att ta en tidig skörd och sen släppa på djuren. Men då våren varit så sen bestämde vi oss för att släppa ut hästarna här tills det vuxit upp tillräckligt på betesmarkerna där de ska gå resten av sommaren. Kan vi i stället ta en sen skörd här efter att vi flyttat hästarna och gräset fått växa upp på nytt, eller är det dumt när hästarna gått härinnan? Jag tänker på risk för att gödsel kommer in i balarna t ex.
Självhushåll till nytta och nöje

hönstanten

• Gäst
Re:Vårbruk och hösilage
« Svar #1 skrivet: 09 maj-06 kl 08:02 »
Här i Stockholm har vi harvat och sått.  
Men vi kör med häst så det tar sin tid.  :-[
Vi har även lejt bort lite till grannbonden som hjälper till med traktorn.. :-X
Våren blev sen iår!!!

/HT

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 09 maj-06 kl 10:10 »
Jag hade inte tagit hösilage på den vallen där hästarna gått samma år. Det är som du skriver stor risk att det kommer gödsel i fodret. Bättre att harva ut högarna och satsa på foder nästa år.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 10 maj-06 kl 18:35 »
Här i norrhälsingland har sommaren kommit och våren vetekatten när den var....

Men vi har fortfarande snö kvar i norrlägena på hagar och åkrar...
Vi har ju haft en MYCKET snö rik vinter... över 1 meter...
Men nu är svalorna här och det är verkligen härligt... ljust ute till efter kl 22 på kvällarna...

Men vi funderar på att plöja lite nu till helgen och köra dynga...

Det börjar grönska nu ... björkarna håller på att slå ut och gräset växer i söder sluttningarna...

Så fåren skall få komma ut nu...
Kossorna lär få vänta en eller två veckor till...
Måste ju få ner stolparna i marken...
Hagen så går längs med skogskanten är tjälad...

Men vi har ju 20 grader varmt så det går undan nu...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 10 maj-06 kl 18:44 »
Beroende på hur mycket hästar du har så kan du ju gå ut och kratta bort häst skiten... oftast som har ju hästarna sina bajshörnor...

Då kan det vara möjligt att du kan få ett ok ensilage...

Som du vet så plocksr ju rundbalspressen upp det mesta från marken... häst skit, döa grodor,sorkar, ormar, ödlor pinnar . stenar osv..för att inte tala om avslagna grästuvor osv....

Man skall göra så gott man kan... och försöka se till att det inte blir mer är nödvändigt i balarna...

För hästar är ju risken botulism... det kan ju bli när just smådjur kommer med...

För får o getter är det ju mer listerios... jordbakterier....

Egentligen är det bättre att du försöker ta torrhö på din vall där hästarna betat...

Då gör det ingen om någon torr häst skit kommer med...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-06 kl 19:39 »
Håller på och kör dynga sen till helgen åker plogen i jorden. Hinner jag så blir det tidigare.  :) Sen så ska det harvas och sås ny vall. Har mycket vall som behöver förnyas. Efter slåttern i juli ska jag förnya några ha till.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser