Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grepskaft  (läst 5857 gånger)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
Grepskaft
« skrivet: 14 jun-10 kl 17:36 »
Var kan jag köpa lösa träskaft till gamla gedigna spadar och grepar? Har nu brutit av skaftet på den fjärde och sista grepen. Har även några gamla fina spadar som behöver nytt skaft. Har googlat runt lite men kan inte hitta någon som säljer lösa skaft, bara fler personer som också söker lösa skaft.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Grepskaft
« Svar #1 skrivet: 14 jun-10 kl 18:58 »
Du kan ju testa och göra ett själv.
Jag gjorde skaft till en grep i rön.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

gopo

« Svar #2 skrivet: 15 jun-10 kl 08:22 »
Verkar fint med rönn! Och starkt, jag läste någonstans att om man inte vill få blåsor ska man använda lönn, vilket också är ett starkt och segt träslag.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 jun-10 kl 08:31 »
Jag knäcker varje skaft ganska snabbt, och har övergått till att använda stålrör.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

eva f

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-10 kl 08:40 »
Ja, Jag har fått ett järnrör fastsvetsat på min högaffel och det funkar jättebra. Särskillt då det är lite tjockare och jag får ett bättre grepp eftersom mina händer inte alltid vill som jag. Desutom vill inte de andra på gården använda min så jag får behålla den själv. Det gäller bara att man har tillgång till svets för att få ihop det.

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 15 jun-10 kl 19:16 »
Ta en riktigt senvuxen björk utan kvist så blir tror jag inte ni bryter av det i första taget om ni nu inte är självaste hulken. Det är härligare känsla att ta i ett träskaft än ett järnrör  (:)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Yrmff

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jun-10 kl 09:12 »
Jag har för vana att stoppa undan lämpliga grenar av ask och björk..
Dom blir härligt "ergonomiska",iallafall de klenare som passar till kvastar eller krattor..
mvh H

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jun-10 kl 09:15 »
Förr for det ju runt bussar som sålde allsköns saker, kanske finns dom numera mest på marknader.. där skulle det nog möjligen kunna finnas.
Jag söker själv, vet inte hur många spadar och grepar som ligger här utan skaft.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jun-10 kl 09:23 »
undrar vilket som går fotrast tillverka ett skaft elle springa på marknader? :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1117 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser