Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En hemgjord fruktpress  (läst 13207 gånger)

Cyklisten

• Gäst
En hemgjord fruktpress
« skrivet: 13 jun-10 kl 18:16 »
Här är den första prototypen av min hemgjorda fruktpress. Saftlådan är löstagbar. Jag ska klä den med någon livsmedelsvänlig plast.

Någon som vet var man hittar en gles, stark väv som tål trycket?

Cyklisten

• Gäst
SV: En hemgjord fruktpress
« Svar #1 skrivet: 20 jun-10 kl 13:33 »
Nu har jag provkört fruktpressen och det gick bra. Igår var jag till stan och köpte äpplen som jag stoppade i frysen. Idag tog jag ut dem och tinade. Lindade in ett äpple i många varv myggnät och pressade tills det började knaka i trävirket.

Jag fick ut 67% av äpplets vikt som saft. Det tycker jag är riktigt bra för ett första försök.

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 20 jun-10 kl 16:07 »
Kan du beskriva hur du byggt den? Är intresserad av att göra något liknadne själv.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 jun-10 kl 19:34 »
Det finns säckar som man kan stoppa i frukten, som håller.  Jag provade sådana som var vävda med någon sorts plasttrådar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Cyklisten

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jun-10 kl 20:14 »
Jag försöker göra en beskrivning.

Det som håller ihop hela ramen är de två dragstängerna, annars sitter allting löst. Man kan se dem sticka upp på översidan. Det är gängad stång 8mm från Claes Ohlson, finns på andra ställen också. Därifrån kommer också muttrar och brickor.

Bottnen är 22mm plywood. Träbitarna på sidan är 50x70mm som jag hade hemma. Inga kritiska mått men de ska tåla att dras ihop med dragstängerna utan att gå av. Man kan klara sig utan de här bitarna, de är bara till för att inte överstycket ska falla ner, men då måste man fästa överstycket i dragstängerna.

Överstycket är 50x70mm. Det måste vara kraftigt för att tåla trycket från domkraften. Jag ska också sätta dit en skoning av metall eftersom domkraftens överdel trycks in i virket.

Domkraft finns på många ställen.

Saftlådan är gjord av 10mm plywood. Det skulle gå med en enkel plastlåda eller något, den belastas inte alls.

Som pressplatta mellan frukten och domkraften tog jag en annan bit 22mm plywood, tillsågad så den passar innanför väggarna på saftlådan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser