Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plommon träden... hjälp!  (läst 1826 gånger)

Catnet

• Södermanland
plommon träden... hjälp!
« skrivet: 13 jun-10 kl 17:04 »
jag vet inte vad jag ska göra, vintern tog hårt på dem och vissa grenar har gått av. Det växer ut nya blad på vissa men jag kan inte knyta upp dem för det finns inget att knyta upp i hur ska jag gör?

P.S. jag visste inte ens att jag hade plommonträd innan förra sommaren då jag märkte frukter på dem.
att bada i sjö är väl varmare än i hav?

mistel

• -
SV: plommon träden... hjälp!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-10 kl 17:10 »
Grenar som är i stort sett helt avbrutna är tyvärr bara att såga bort det går inte att binda upp och tro att de ska växa fast igen. Är de bara halvt avbrutna kan man ju se om de kan hålla för fruktsättning i år och så får man såga bort dem efter skörden istället.

Catnet

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 jun-10 kl 17:13 »
så det finns inget jag kan göra, sorligt :'( de var så höga o vackra och all snö mosade dem men då får jag vänta till i höst och sen såga ner grenarna, tack för hjälpen
att bada i sjö är väl varmare än i hav?

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 13 jun-10 kl 19:12 »
Plommon är känsliga för beskärning. De "blöder" lätt och ska därför beskäras mellan juli och september. Så ska du såga, gör det under den tiden.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 13 jun-10 kl 20:45 »
Prunussläktet är INTE blödare, testa så ska du se. de blöder inte alls som lönn och liknande ur sårytorna, men man brukar rekommendera att klippa dem samtidigt som blödarna eftersom de kan få sjukdomar ifall man klipper på våren. Är grenarna i stort sett helt av så är det redan stora sårskador då kan det vara bättre att försöka såga och jämna till så träden får chans att börja valla över såren, ju större sårytor desto större yta för svampar att ta sig in.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jun-10 kl 23:02 »
Ge inte upp, mitt plommonträt gick sönder i en y-gren och slittades i mitten ungefår på grenen klykan kom från och i flera dm, jag band ihop högre upp på själva Y-grenens vinkelgrenar och hade bara typ buntband, lägg något som fördelar trycket från grentyngden under bandet, snöret eller tygremsan eller vad du har... Pröva och låt trädet läka under ett år så ser du om det överlever detta eller inte, tag gärna bort lite plommon om det blir mycket på grenen...för tyngdens skull. Lycka till! Jag är glad jag gjorde så annars hade mitt träd blivit utan topp, vilket inte är bra för trädet. Testa!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Sussare, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser