Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad sätta efter den tidiga potatisen?  (läst 15266 gånger)

Angua

vad sätta efter den tidiga potatisen?
« skrivet: 12 jun-10 kl 18:35 »
Behöver lite förslag. Har satt både tidig och sen potatis på en mindre yta (25kvm?) där vi ska ha bort massa ogräs. Det jag funderar på är vad som kan vara lämpligt att odla där den tidiga potatisen sitter, när man skördat den. Eftersom vi vill konkurrera ut ogräset så vill jag inte lämna det tomt.
Kan man sätta en andra sådd på tidig/snabbväxande potatis (potatis är inte min starka sida som ni förstår  :P )? Vi kommer ha vår årsförbrukning på det vi får, äter inte så mycket potatis, men det är lätt att ge vidare i familjen om det är så. Dessutom verkar det fungera bra, den ytan vi har potatis har vi minst ogräs så här långt, trots att vi gjorde "fel" och fräste kirskålen på den ytan (täcker med halm också).
JAg har känslan av att det blir för sent att sätta potatis igen, eller har jag fel? I så fall tar jag gärna sorttips :)
Eller bra förslag på andra grönsaker att sätta dit sedan.

Skytten

• Skåne
SV: vad sätta efter den tidiga potatisen?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-10 kl 18:39 »
Bor du där den tidiga potatisen är klar före midsommar, så visst det går att sätta en ny omgång, och då med vinterpotatis.  Ett och första året är detta riskfritt, annars ska man helst skifta.

Förr var ett potatisland något som man odlade år efter år, av någon anledning går det inte nu.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

« Svar #2 skrivet: 12 jun-10 kl 18:42 »
Så rödbetor i lådor nu och plantera ut efter potatisskörden.

Syster Yster

« Svar #3 skrivet: 13 jun-10 kl 05:35 »
JAg skall pröva med Honungsfacelia i år.  Lockar till sig bin och går att plöja ner som gröngödsel efteråt.  Skall tydligen konkurrera ut ogräset.  Vet dock inte ännu om det fungerar... :)

Sano

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 13 jun-10 kl 08:50 »
Hos oss (Bohuslän) kommer det altid bladmögel i juli, så här är det inte att tänka på att sätta potatis så sent. Jag hade antingen sått någon form av gröngödsling, som Storpotäten föreslog (finns fler sorter, kolla Olssons frö), eller lite allmänna grönsaker som kan sås sent, tex rödbetor, morötter, kålrot, sallat, ruccola, spenat, dill... Om man nu vill ha så mycket grönsaker förstås.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 13 jun-10 kl 10:27 »
Det finns ju en hel del asiatiska bladgrönsaker som ska sås först i juli.
Annars tycker jag att gröngödsling som föreslogs ovan är en bra idé. Lästips: http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/godsling/grongodsling_handb.shtml

Sagoliket

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 jun-10 kl 22:13 »
Instämmer med att både gröngödslingsväxter liksom asiatiska bladgrönsaker är ett bra alternativ. Men även mangold, sallat och bönor är en idé.

Själv är tanken att jag ska så bl.a. asiatiska bladgrönsaker, portulak och mangold efter potatisen.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 jun-10 kl 22:21 »
Rättikor går bäst om de sås i Juli.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Angua

« Svar #8 skrivet: 16 jun-10 kl 16:06 »
Rättikor och kålrot lät som en bra ide. Får se hur den tidiga potatisen blir färdig, men det kan kanske hinnas med lite vinterpotatis, men å andra sidan kommer vi ha så vi klarar oss.
Tack för idéer! Har ni fler tas de gärna emot :)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #9 skrivet: 24 jun-10 kl 08:13 »
kommer du över grönkålsplantor eller annan kål för den delen, köp dessa och plantera efter pantofflorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser