Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?  (läst 12315 gånger)

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
SV: Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?
« Svar #40 skrivet: 21 jun-10 kl 17:56 »
Jupp det handlar om att man är trygg och stark i sig själv i första hand  :D
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #41 skrivet: 21 jun-10 kl 21:11 »
Det håller jag inte med om. Jag har sett så många som träffat en häst för första gången, och på några minuter (eller mindre än så) har tagit ledarskap, eller vad man nu vill kalla det. Och det utan så mycket som en endaste dask...

+1 på den!!!!

Inga fåniga joinups behövs heller

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 21 jun-10 kl 21:17 »
Citera
   ;D ;D      :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Pernille2233

• Det blir så bra som man själv gör det!
    • Småland
« Svar #43 skrivet: 21 jun-10 kl 22:01 »
Om det nu är så att du är osäker på detta halvblod så kanske du själv borde lägga om taktik när du hämtar in din"perfekta" häst???

Att skylla på hästen är bara vansinne enligt mig....
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

Falin

• -
« Svar #44 skrivet: 22 jun-10 kl 23:23 »

Hear, hear!  :)

Misse

• nr 9424
« Svar #45 skrivet: 23 jun-10 kl 10:00 »
Jag försvarar mig, men jag tycker jag har rätt brett jämnföresematerial för jag har i över tjugo år haft häst/hästar på inhyrningsstall och där har inte enbart funnits Islänningar. En sommar och höst tog jag hand om en varmblodstravare själv för att jag gillade honom och det gjorde mitt sto också så jag kunde ha dom på bete hemma. Det funkade bra. Så inte hatar jag storingar eller generaliserar. Jag hade inte brett ut mig här om detta icke namngivna halvblod om han inte helt enkelt var värst av alla jag behövt hantera! Han ser på mig mer som en sak än en människa.
Antagligen förstörd på ridskolan där det är alltför mycket folk.
Jag tycker också att det i första hand är ägarnas ansvar att uppfostra honom. Kanske även bygga en sluss vid grinden.
Tror ändå knappast något händer om jag vägrar ta honom.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

La Ladin

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 23 jun-10 kl 13:02 »
Har ej läst tråden men min åsikt är att man absolut inte ska bestraffa i efterhand. Det är... jättekonstigt och inte snällt alls.

Pernille2233

• Det blir så bra som man själv gör det!
    • Småland
« Svar #47 skrivet: 24 jun-10 kl 15:39 »
Jag hade inte brett ut mig här om detta icke namngivna halvblod om han inte helt enkelt var värst av alla jag behövt hantera! Han ser på mig mer som en sak än en människa.

Problemet som jag ser det är att du på fel sätt visar hästen vad som gäller.
Om han ser dig som en sak så är det i mina ögon brist på respekt och det får han inte genom att bestraffas utan genom att du varje gång han gör så ser till att han backar undan utan daskar eller annat- en häst ska inte få lov att komma in i din egen bubbla.

Vi har som regel med våra hästar att dom ska hålla sig ur vägen tills vi ger dom lov att komma fram och det funkar!
Likadant som jag har skrivit innan - varför stå och tjattra en massa som hästen inte förstår i alla fall? ??? Dom pratar med kroppsspråk och defenitivt inte med svenska ord....
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

Kira

• Småland
« Svar #48 skrivet: 04 jul-13 kl 11:49 »
Hästar är hästar och gör inte alltid som vi tänkt, lika lite som människor:)
Jag tänker på säkerhet i första hand och om det går att gå runt olika problem på ett praktiskt sätt istället för att bestraffa.

Jag har en sådan grind som är töjbar med el i, ingen unghäst smiter förbi ostraffat när jag går in. Om man tar det taktiskt och inväntar utbrytningsförsöket kan man lägga lite el på pållen >:D som blir botad ganska snabbt :-[

I stallet tycker jag det hör till god rutin att inte förvänta sig att hästarna stannar kvar i boxarna fast dörren är öppen. Mina unghästar är väldresserade men man vet ju inte, en dag testar de kanske. Därför har jag dubbla lås på boxarna ett som sitter högt upp och som hakar i då man går in i boxen och lätt kan nås från insidan, det ordinarie låset som sitter mitt på boxdörren är ett skjutlås som inte haspar i med automatik men som hästarna inte  kan nå inifrån boxen. På något sätt verkar det vara som olater som en häst tar till stannar kvar nästan för alltid :( därför vill jag inte att något sådant som tex smitning ska inträffa.

En god säkerhets rutin när man sköter hästar tex vid täckning/avtäckning är att binda upp dem i boxen, speciellt då det gäller andras hästar som man kanske inte har samma förhållande till som sin egen.

Jag hade en mycket trevlig nordsvensk för länge sen, jag red honom mycket och kunde lämna honom obunden mitt i skogen och plocka lite svamp eller annat. Han stod och väntade på mig. Min kompis dotter som brukade rida tillsammans med mig lånade min häst då hon skulle ut med en kompis och rida, hennes mamma blev jätteorolig då hästen kom hemspringande utan dottern. Tjejen hade släppt hästen medan hon kissade och då passade han på att smita hem. Så lydig var han, men aldrig någonsin gjorde han så mot mig.

zeina66

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 04 jul-13 kl 13:23 »
Han har varit ridskolehäst förr och jag tror det är därför han håller på sådär, men jag är ingen rädd nybörjarelev... Visst, jag kan binda upp honom hela tiden, men jag tycker inte det ska behövas! Borde finnas ett sätt att få honom att respektera mig.

Läste hela tråden eftersom frågan är lika omöjlig som frågeställaren.
Den här hästen är smart!  :) Nina W tycks ha alla möjliga förklaringar till varför hästen uppför sig som den gör. Börja med att ändra sättet gentemot hästen för du har inte förtjänat någon respekt av den.
Respekt kräver tillit - det verkar inte finnas,i synnerhet inte om hästen.

Jag har haft egna hästar under 25 år,drivit inackordering stall samt arbetat på ridskolor i många år och anser att säkerheten alltid kommer först och när man hanterar hästar ...i synnerhet andras, för att ingen skall komma till skada - varken fysiskt eller psykiskt.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #50 skrivet: 13 jul-13 kl 14:40 »
Som många redan påpekat tycker jag också att metoderna som använts är fel men det är ju absolut inte någon annans sak än ägarens att uppfostra hästen och dessa vet ju uppenbarligen om problemet. Hade jag varit Nina och ruttnat rejält på både häst och ägare hade jag gett fanken i att stänga ytterdörren. Antingen drar han till hagen eller till skogs. Förr eller senare kommer ägarna tröttna på att få samtal om att deras häst är på rymmen och dom måste hämta den. Sticker den ut utan täcke får den vara utan täcke tills ägaren sätter på täcke. Det som verkar svårast i den här situationen verkar vara att få hästägarna att förstå att de måste TRÄNA sin häst att lyda u dessa situationer, absolut inget som går att straffa fram och absolut inte stallkompisarnas ansvar.
Kommer det en haj - simma fortare.

Nina W

• Värmland
« Svar #51 skrivet: 13 jul-13 kl 18:18 »
Det var ett bra tag sedan jag tramsade med det där gamla ridskoleåbäket till häst. Hans ben tog slut så han fick gå vidare till dom eviga gräsvidderna. Har man häst på inhyrningsstall får man försöka ha tålamod med alla möjliga, fyr som tvåbenta. Och jag tror fortfarande att ngt smartare hästar än den där har lättare att anpassa sig efter de situationer den hamnar i. Tester av mänsklig intelligens visar att det inte bara är gott minne och uppfattningsförmåga som ger framgång utan framförallt förmåga att att anpassa sig om något inte blev som man tänkt och omorientera sig. Lösa problemen och kanske organisera för dem man har runt sig. Till Pinnes försvar kan jag berätta att han hade trivts på ridskolan där han gått i många år innan han blev pensionär och träffade mig... Där har många lärt sig rida på honom så han måsta ha haft gott tålamod med nybörjarna.

Elektra

« Svar #52 skrivet: 14 jul-13 kl 01:39 »
Den enda som är trög och ointelligent här i tråden är du själv! Jag skulle vilja se om du lärde dig något av att få en smäll utan någon som helst förklaring? Om det upprepas, skulle du inte bli stressad av att veta att du kommer få en smäll utan att veta varför? Du är mer intresserad av att bestraffa ett djur än att använda ditt eget huvud för att undvika hamna i situationen du helt enkelt inte bemästrar, oavsett om det är katter eller hästar. För övrigt så kan jag upplysa dig om det inte fungerar att slå kor heller i "uppfostrande" syfte när man ska hämta dem.  >:(

Usch.  :-X
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Nina W

• Värmland
« Svar #53 skrivet: 14 jul-13 kl 08:56 »
Varför i all världen skulle jag slå kor då jag hämtar dom?!!! Vari ser du likheten? Man går bakom och föser dom, skickar ev efter sin hund för att hämta eftersläntrare om man har en hund...

Om du läst noga vad jag skrivit så ser du att Pinnen (Jag tycker det är ok att skriva hans smeknamn eftersom han inte lever längre och jag flyttat min häst från det där stallet för över två år sedan) vräkte sig förbi mellan min häst och grindstolpen trots att jag först föst iväg honm en bra bit in i hagen och med röst och kroppsspråk sagt åt honom att hålla sig undan. Och nej, han fick ingen kratsch då han passerade grinden, kunde ju inte det. Och inte då jag hämtade honom utanför hans box. Men som jag skrev, tyckte han borde begripa att det inte lönade sig då han var tvungen att gå tillbaks. Men jag kom på en annan, en liten tonårstjej, med att strunta i att gå tillbaks till hagen med honom då han stack förbi hennes ponny i grinden på samma sätt. Att inte alla var konsekventa tror jag var en största orsaken till att han fortsatte.  Enda gångerna som jag kratchade till honom var då han precis innnan rymt ur boxen, ofta med täcket halvt på och med med mig bestämt ptroooo-ande, ställt sig vid utgångsdörren och inte snabbt vänt om då jag sa åt honom att gå tillbaks. Inte en gång utan var och varannan gång han skulle ut. Eftersom han uppenbart blev orolig för att jag sa åt honom så hårt att vända om och kratchade till honom så kanske möjligen att han var lite vek - extra gärna ville ut i friheten - bort från mig isället för in i fångenskapen i boxen igen. Jag tror faktiskt inte hästen tänker att "hon är extra sur för att jag gjorde likadant för en vecka sedan", men hästar biter och kickar de som är lägre i rang -dom är verkligen inte alltid mjuka och vänliga mot varandra. Och ja, det är sant att det finns hästar och människor som är så högrangade att dom inte blir ifrågasatta. Till slut började jag knyta fast honom i boxen, men han skulle inte ha grimma i hagen. Ett extra moment liksom som jag tyckte borde vara onödigt. Ute på stallplan spände jag upp elband provosoriskt mellan uthusen och öppnade hagen och så bara släppte man dom - dom fick alltså springa till hagen själva. Om han alltid blivit ledd till hagen där så kanske han hajat att "man kommer inte ut utan grimman, måste vänta på att bli ledd". På ridskolan blev han alltid ledd hit och dit - kanske var det det som "blev fel" för honom, eller inte vet jag.

Jag låter min häst gå helt lös ibland där han bor nu och beta, håller bara ögonen på honom så att han inte går mot vägen. Då han ska ridas eller gå till hagen så lyder han inte omedelbart - jag behöver i regel ta honom i hakskägget och smacka på ordentligt för gräset är ju så underbart gott! Men han följer med och med det är jag nöjd. Jag behöver inte en slav till häst. Och då jag rider så låter jag honom få lite medbestämmanderätt - vill han inte trava på ett visst ställe utan tvekar så kan jag säga -ok, skritta då, står jag på mig så travar han ändå. Med det är jag nöjd. (Att han kanske inte vill kan bero på underlaget eller att det är någon långt fram på vägen -cyklist, mamma med barnvagn eller så. Han är inte rädd för någotdelarna men vill helst inte trava/tölta mot dom). Han är inte fostrad med mycket dominans men han är väldigt trevlig mot alla.

« Senast ändrad: 14 jul-13 kl 14:27 av Nina W »

anjo

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 14 jul-13 kl 09:10 »
härligt Nina W med din inställning.....är man trygg i sig själv och trygg med sin häst och är hästen trygg i sig själv och trygg med människan så lösa sig många problem.
Tänk om fler kunde hittar sitt egna avslappnande sätt att vara och hantera hästar...
Glöm alla måste.......söker kommunikation.....ett språk som du och just din häst förstå.....tänk vad roligt ni kommer att få det tillsammans....
MERA LÖSA HÄSTAR TACK :)

Nina W

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 14 jul-13 kl 14:40 »
Jag har jättetrevligt tillsammans med min Skjöldur. Jag har haft honom hela hans liv men många har ridit och skött honom då han varit utlånad till Alstrums gård som har ridläger och turridning. Han är medfödd en lugn och enkel häst och resten beror på noggran uppfostran från tidig ålder. Många släpper sina islänningar på unghästuppfödning och säger att dom ska fostra varandra som på Island. Jag tror inte det är så lyckat alla gånger, räcker om dom går så på sommarbete. Bra för dom att lära sig umgås med oss tvåbenta, gå på promenad då dom är ett år, bli tömkörda då dom är två o s v. Gärna lite småövningar typ gå över pressening, vänja sig vid oljud tillsammans med en tryg häst som inte bryrs sig om rassel och skrammel, hoppa diken och gå över bäckar. Gå som handhäst. Då går det oftast väldigt lätt att rida in. Men att rida in är inte alls brått, en islänning kan gärna bli fem år innan den rids in.

Elektra

« Svar #56 skrivet: 15 jul-13 kl 04:35 »
Du slog Pinnen när du hämtade honom och ursäktade dig med att du var van vid kor, jag är också van vid kor och många andra djur men till skillnad mot dig vet jag att djur inte lär sig av att man skriker och slår på dem i efterhand. jag tycker din hantering av Pinnen är oursäktlig och det är skit samma vilken hantering du har med din egen häst, hade Pinnen varit min hade jag nita dig istället så hade vi kunnat se vad du lärde dig av det.  >:D
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

hånung

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 15 jul-13 kl 07:53 »
Somlige lär sig aldrig det är den tragiska sanningen och vi vet vem som får sitta i mellan . Människans dumhet gör många gånger djur farliga åså är det djurets fel som vanligt   .

Nina W

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 15 jul-13 kl 09:17 »
Du slog Pinnen när du hämtade honom och ursäktade dig med att du var van vid kor, jag är också van vid kor och många andra djur men till skillnad mot dig vet jag att djur inte lär sig av att man skriker och slår på dem i efterhand. jag tycker din hantering av Pinnen är oursäktlig och det är skit samma vilken hantering du har med din egen häst, hade Pinnen varit min hade jag nita dig istället så hade vi kunnat se vad du lärde dig av det.  >:D

Nej, nu har du läst för dåligt. Jag tjatar om det igen, jag slog aldrig Pinnen då jag hämtade min häst i hagen och han stack! Jag hade inte en chans med elstängselhandtaget i ena handen och egna pållen i den andra! Och jag håller fast vid att han var korttänkt, "här o nu", som ett liten unghäst. Det lönade sig inte att kratcha till honom, men ibland gör det det. Hästar är inga bäbisar och som sagt - dom behandlar varandra väldigt tufft!

Klingahund

• Småland
« Svar #59 skrivet: 15 jul-13 kl 09:41 »
Usch fy Elektra vad otrevligt du skriver...Nina du är fantastisk som inte svarar tillbaka lika otrevligt på inläggen. Jag har haft häst i omgångar i 40 år ?? och är ingen duktig hästmänniska men har alltid haft snälla hästar enligt min hovslagare. Har aldrig någon av er tappat humöret och skrikit efter en olydig häst eller slängt ett grimskaft efter dem.( Det har jag gjort liksom skrikit på min hund, mina barn, min man, mina föräldrar...)Då kan jag bara gratulera er för eran fantastiska förmåga att få alla hästar att alltid lyda!

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser