Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?  (läst 12288 gånger)

Rutagården1885

• -
SV: Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?
« Svar #60 skrivet: 24 jul-13 kl 10:34 »
Varför slår du hästen?!
Där förnuftet tar slut tar våldet vid.

Att vara konsekvent är inte att slå en häst och inte att "säga till"efter att den gjort fel.
Visst kan man bli frustrerad men det är bara att blinka bort tårarna, svälja, ta ett djupt andetag och lugnt försöka visa hur den gör för att gör rätt.

Djur och barn slår man inte.
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #61 skrivet: 16 okt-13 kl 11:48 »
Jag hadde äran att få lära känna en väldigt stor halvblodsmärr, jag vart lite hånad för att jag tyckte hon var rar.. Vänta du bara sa de allihopa.. Alla hadde beskrivit hur denna häst högg etc.. Jag slog dövörat till.. Sedan skulle jag leda ut henne ur stallet en morgon, och känner hennes oro, så jag sätter på henne ett extra långt grimskaft e om de var longerlina, detta var 93-94 så jag minns inte så noga.. Varav jag upptäcker vad trångt och låg dörren var när man såg henne i jämförelse, och då klarna det mesta..KLAUSTROFOBI!!" Helt naturligt för ett flykt och bytesdjur att känna så då alla flyktvägar var spärrade... Med det långa grimskaftet löst kunde hon slappna av, och de tillät henne att få kasta sig undan för inbillad fara om hon så skulle ha lust.

Vår kommunikation fungerade men tyvärr inte med de andra, som tolkade henne som elak... ;( Nu har väl förhoppningsvis folk börjat ta till sig horsemanship eller förstå att hästen är ett flyktdjur och du är dess flockledare, trygghet, mentor ;)
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

bo_i_dala

« Svar #62 skrivet: 21 okt-13 kl 22:54 »
Hej!
Bara läst rubriken..... Nej INGEN häst förstår "efterhands-bestraffning?"

Bestraffning förresten, om din häst kan känna en fluga som landar, och det känner hästar, så räcker det med rösten eller en hand mot huden- hästar fattar!! Var bara konsekvent och fundera på varför hästen reagerar så lär DU dej något också, vi pratar ju om ett samspel... eller?

mvh/ bosse

Elektra

« Svar #63 skrivet: 10 apr-14 kl 18:19 »
Usch fy Elektra vad otrevligt du skriver...Nina du är fantastisk som inte svarar tillbaka lika otrevligt på inläggen. Jag har haft häst i omgångar i 40 år ?? och är ingen duktig hästmänniska men har alltid haft snälla hästar enligt min hovslagare. Har aldrig någon av er tappat humöret och skrikit efter en olydig häst eller slängt ett grimskaft efter dem.( Det har jag gjort liksom skrikit på min hund, mina barn, min man, mina föräldrar...)Då kan jag bara gratulera er för eran fantastiska förmåga att få alla hästar att alltid lyda!
Jag är otrevlig för att Nina slår hästar som bestraffning i efterhand? Jag hoppas Pinnens ägare får veta vilken jädra skit Nina är som hanterar hästar som hon gör. Som stallägare skulle jag slänga ut henne och som ägare till Pinnen skulle jag gräva ner henne i gödselstacken. Fy fan vilken djurhantering av både katter och hästar, hade en vän gjort något sådant hade vänskapen varit avslutad för gott.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

catlena

• Norrbotten
« Svar #64 skrivet: 10 apr-14 kl 20:15 »
Jag tycker inte djur ska ha någon bestraffning alls, blir ledsen när jag läser om det. Tycker också att de som talar om att de har haft hästar, hundar, katter osv i 40 år och har det som ett försvar för bestraffning borde gå någon kurs i djurpsykologi, för där talar man nuförtiden inte om bestraffning utan positiv förstärkning. Positiv förstärkning fungerar mycket bättre för att man får ett harmoniskt djur.

Har inte haft någon häst, men hundar och katter har jag haft i hela mitt liv, jag har aldrig kastat något på dem, daskat till dem, tryckt nosen i urin, eller skrikit åt dem. Det har jag inte heller gjort mot andras djur.

Behöver inte avreagera mig och skrika på någon eller daska till någon för den delen heller (inte djur eller människor). Problem måste jag lösa själv och inte ge mig på någon annan för att själv må bättre.

bo_i_dala

« Svar #65 skrivet: 11 apr-14 kl 10:34 »
Hej!
Bara läst rubriken..... Nej INGEN häst förstår "efterhands-bestraffning?"

Bestraffning förresten, om din häst kan känna en fluga som landar, och det känner hästar, så räcker det med rösten eller en hand mot huden- hästar fattar!! Var bara konsekvent och fundera på varför hästen reagerar så lär DU dej något också, vi pratar ju om ett samspel... eller?

mvh/ bosse
Vart tog Nina vägen??
/ Bosse

Nina W

• Värmland
« Svar #66 skrivet: 11 apr-14 kl 12:13 »
-Innan du har en åsikt så läs hela tråden. Jag är lite trött på den, efter fyra år återupplivas den då och då. Efterhandsbestraffningen bestod bara i att hästen var tvungen att gå tillbaks till hagen eller boxen, beroende på vartifrån han stack. Och det enda jag kratchade till honom med var grimskaftet. Han stod alltså där och verkade tycka att -det är morgon, då ska jag ju ut så vad tjafsar du om? Eller det är eftermiddag, då är det tid att gå in så då kan jag väl få sticka in själv... Den där fräcka gamla ridskolehästen har vandrat vidare till dom evigt gröna ängarna för länge sedan och jag har flyttat min häst ifrån det stallet. Till hans ära kan jag säga att han lärde många nybörjare att rida på Krk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1622 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, torparhulda

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser