Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?  (läst 12279 gånger)

Nina W

• Värmland
Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?
« skrivet: 11 jun-10 kl 01:04 »
Jag førstår sjælvklart att det ær bæst om man till ex kan få stopp på en hæst som slænger sig førbi i grinden då man ska ta in sin egen, med en gång. Men i stallet dær jag har Skjøldur finns ett stort, fræckt halvblod som sticker førbi ibland. Jag har alltid sprungit till stallet, och jag har alltid hæmtat tillbaks honom, men det hjælper inte. Han rymmer
ut ur boxen också om man inte passar sig noga, så ær det min tur att ta morgonskøtseln så ær jag noga med att hålla stalldørrarna stængda. Då har han æven fått sig en och annan klatch av mig och skæll i dov, morrande ton. Han hetsar upp sig då jag blir arg. Efter att ha kænt mig i snart ett år så borde han veta att jag ær konsekvent, men han sticker ændå om han kan. Om han vore min hæst skulle jag træna horsmanship med honom, men nu ær han ju inte det. Mina islænningar har inte haft något problem med att førstå bestraffning lite i efterhand, och att førstå vad som lønar sig och inte men halvblod kanske inte ær lika smarta.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-10 kl 10:57 »
Efterhandsbestraffningar är helt förkastligt. Bara ett sätt för människan att avreagera sig men inget som tillför hästen något annat än osäkerhet.
En bestraffning så absolut nära i i tidsrymd för händelsen som du bara kan, har det hunnit gå mer än några sekunder så är du försent ute. Och för att kunna bestraffa en häst så måste den ju vara lärd en sak och ändå gå utanför ramarna.
Att göra det positivt för hästen att göra rätt är långt mer verksamt än att tukta den till lydnad.

Ta med dig ett långspö så att du kan få hästfritt runt om dig när du tar in din egen häst. Det är inte meningen att du ska slå de andra hästarna, bara göra det obehagligt för dem att vara alltför nära. Eller bygg en sluss som effektivt förhindrar rymning.

Ocfh hur i all världen bär du dig åt för att han ska rymma från boxen? Håll dörren stängd och låst när du inte ska hantera honom eller kasta in foder.

Visst hade han säkert mått bättre av att få träna på att inte gå ur boxen själv men det är knappast horsemanship som behövs utan vanlig enkel hästuppfostran. Där man inte behöver använda våld utan bara med enkla medel kan läsa av hästen, hindra den från att misslyckas och berömma när han gör rätt!

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 jun-10 kl 01:11 »
Ja, jag har försökt vara korrekt mot det där halvblodet som jag i detta forum inte bör nämna namn på , varken  riktiga namnet eller de namn jag använder då jag blir arg på honom. Hur kan han rymma ur boxen? Han har lärt sig peta upp den om den inte är riktigt i lås. Det är en skjutdörr som klickar i lås om man stänger den riktigt, men gör man det så går den inte att öppna inneifrån utan man får hoppa upp i luckan och hänga sig på magen ut för att nå låset på utsidan och det är inget vidare bekvämt... Så medan jag tar på täcket testar han. Slänger sig även förbi ibland om jag går in med mat eller vatten, knuffar fräckt undan mig till och med. Eftersom jag alltid håller stalldörrarna stängda och han fått lite smisk med handflatan eller grimskaftet och skäll sju gånger minst för samma sak borde han ändå fatta... Tar ändå bara femton sekunder för mig att hinna ifatt honom vid stalldörren! Jag har försökt med spö vid grinden till hagen, då springer han undan men kommer störtande i rätt ögonblick då jag håller min häst i ena handen och stängselhandtaget i den andra! Jag har hållit på med hästar i snart tjugofem år och denna är den fräckaste jag varit tvungen att hantera. (Vi turas om att ta skötseln på veckoslut e t c.) Min islänning står vackert kvar i boxen med öppen dörr och det har jag lärt honom. Jag hade hans mor också tidigare. Hon hade mycket spring i benen ibland och i början stack hon med mig lite då och då. Med henne hjälpte det att jag relativt lugnt och behärskat satt och styrde -utan att slita i tyglarna eller skrika eller nå´t, och då jag fått stopp så vände jag om och så fick hon springa tillbaks dit hon stuckit -kunde behövas spö för att få henne till det, och sedan skritta på tygeln tillbaks. Hon vann ju också först eftersom hon lyckades sticka -precis som halvblodet, men förstod att det inte lönade sig då hon blev tvungen att springa tillbaks och sedan skritta... Islänningar kanske är smartare än halvblod!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 12 jun-10 kl 01:22 »
Men sätt fast honom i boxen eller på gången när du väl sätter på täcket så slipper du besväret med att han smiter!
Ute låter väl slussalternativet som det bästa om det nu är helt omöjligt att hålla hästen ifrån sig.

Att döma halvblod som dummare än islänningar med ledning av en individ tycker jag låter tokigt. Jag har hanterat halvblod hela mitt liv och mina hästar har både varit smarta och väluppfostrade.
Det finns ju en hel del islänningar som missför sig men jag tror knappast det beror på att de är dummare än halvblod utan bara ouppfostrade.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-10 kl 14:19 »
Jag har den uppfattningen att det är fler stora hästar som inte uppför sig än islänningar! Men ovan nämda exemplar är den fräckaste jag råkat ut för. Han har varit ridskolehäst förr och jag tror det är därför han håller på sådär, men jag är ingen rädd nybörjarelev... Visst, jag kan binda upp honom hela tiden, men jag tycker inte det ska behövas! Borde finnas ett sätt att få honom att respektera mig.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 12 jun-10 kl 18:10 »
Man ska absolut inte besträffa i efterhand. Om man nu ska bestraffa vilket man i vissa situationer måste, så ska det ske på en gång.
Frågan är hur konsekvent du är mot hästen om du efterhansbestraffar?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 12 jun-10 kl 19:27 »

Borde finnas ett sätt att få honom att respektera mig.

Ja, du kan ju börja med att skippa efterhandsbestraffningen som bevisligen inte ger annat än en osäker häst och börja förutse beteende för att hinna stoppa det i tid och berömma när hästen gör rätt.

Personligen är jag mindre intresserad av att uppfostra andras hästar, jag ser till att mina egna och de jag har under mina vingars skugga uppför sig, övriga hästar får deras ägare uppfostra. Och är de inte uppfostrade så knäpper jag hellre fast dem  och ser till att agera säkerhetsmässigt korrekt så får de inte en chans att missföra sig.

Jag tror inte ett dugg på att halvblod skulle uppföra sig mer illa än islänningar, det beror helt på vilka du träffar på.
Vissa människor har nästan jämt ouppfostrade hästar oavsett ras.

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 13 jun-10 kl 11:09 »
Mina hästar, och somliga andra, har förstått att "rymmer jag ur boxen och blir tillbaksjagad med en gång så var det meningslöst" o s v. Det har inte varit nödvändigt att kunna stoppa dem i boxdörren, eller grinden till hagen eller.... Därför tycker jag det saknas något i detta halvblods skalle. Jag har inte sagt att just halvblod skulle vara dummare än andra storingar, bara att jag generellt tycker att Islänningar och en del andra kallblod är smartare.

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 13 jun-10 kl 11:19 »
Eftersom jag alltid håller stalldörrarna stängda och han fått lite smisk med handflatan eller grimskaftet och skäll sju gånger minst för samma sak borde han ändå fatta...

Eller så borde du kanske prova en annan metod? Den du använder funkar ju uppenbarligen inte...

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-10 kl 11:54 »
Det är inte lätt att försöka fostra någon annans häst... säkert så kan han fortsätta med sitt beteende när de andra har hand om honom.
Det enklaste är att undvika de situationerna som gör att han beter sig som han gör , alltså så han inte kan fortsätta som han gör. Tex kan du inte ge honom något när du ska ta in din häst? ex slänga morötter på marken som han får leta efter , eller ge honom lite havre i en bunke, eller en tuss hö.... Hästar brukar ha svårt att göra flera saker samtidigt, så ska han äta så " glömmer " han att rymma.. Eller be någon hålla honom när du tar in din häst ?
Eller helt enkelt, ställ honom i en egen hage ? Tråkigt,  men bryter hans invanda beteende då ingen  kommer för att ta ut någon annan häst..
Samma med boxen, sätt något på insidan så du kan stänga om dig , en enkel hasp ( som han inte kan göra illa sig på om den sitter kvar ) eller ta med ett snöra och knyt.
När han ska få mat eller vatten så distrahera med en morot när du öppnar, eller ta med ett spö och kräv att han ska backa från box dörren innan du öppnar .
Detta är bara förslag på hur jag skulle ha gjort...   :) 
Lycka till

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 13 jun-10 kl 15:52 »
Jag har inte sagt att just halvblod skulle vara dummare än andra storingar, bara att jag generellt tycker att Islänningar och en del andra kallblod är smartare.

Och jag tycker "storingar" generellt är smartare, mer lättlärda samt mer kapabla än islänningar och andra kallblod, men det är ju bara min åsikt och knappast en sanning så det blir bara en icke-diskussion...

Oavsett så verkar inte din uppfostringsstil fungera och eftersom du är smartare än hästen  så får du helt enkelt tänka om och hitta en metod som fungerar. Efterhandsbestraffning är hursomhelst urdumt.

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 jun-10 kl 21:01 »
Tack för tipset att fixa ett snöre till boxdörren så att den lätt kan låsas från insidan, inte alls dumt. Hö eller morötter i hagen för att han ska hålla sig från grinden vågar jag inte satsa på bara för att det är ganska många hästar i hagen. Dom får lunchhö, men det duttas ut i en massa småhögar för att undvika kiv. Ska jag ge hö eller morötter måste jag göra likadant och då går det ju åt en hel del...

Jag har en enda älskad katt nu, förr hade jag flera. Hon hade kommit på iden att göra sina behov i duschen en vinter och dörren dit behövde stå öppen för att det inte skulle frysa. Inte lätt att ta henne på bar gärning. Strödde dit lite peppar och droppade citronsaft, men då bytte hon bara plats i badrummet. En dag bar jag dit henne, höll ett stadigt tag i nackskinnet och satte henne bestämt framför kisspölen. Talade i morrande ton om för henne vad jag tyckte, höll på några minuter. Sedan dess har hon aldrig gjort om det. Detta var alltså en efterhandsbestraffning av ett djur och det funkade. (Tror knappast det gått med en kattunge.)

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #12 skrivet: 14 jun-10 kl 22:23 »
Katter och hästar är ju bevisligen inte samma djur. Deras hjärnor är uppbyggda på olika sätt (antagligen) och hästar uppfattar situationer på ett annast sätt.
Att konfrontera rovdjur med deras extremeteter är som jag förstått det ganska känt knep för att få dem att sluta. Tror inte det skulle funka på hästar med liknande metoder.

Men det är bara vad jag tror. 8)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Nina W

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 15 jun-10 kl 22:51 »
Självklart är hästar och katter väldigt olika, jag skrev det där ändå för att visa på att en del djur fårstår efterhandsbestraffning. Det är nog bara Pippi Långstrump som tog hästen i huset och hennes pålle var kanske rumsren...
Skjöldur kissar när jag hämtar honom, nuförtiden ofta utan att jag säger till. Det började med att han inte ville bli hämtad på sommaren då det fanns bete och det bara var han ensam som skulle in och sedan kanske jobba... motigt! Så han stannade och sket, och så stannade han och kissade och så stannade han och sket en plutt till... Irriterande men en dag så slog det mig att det är ju bra att han kissar innan han går in så jag började säga piiinka medans han gjorde det och mata honom med godis.... och berömma. Det hajade han nästan med en gång! En sådan sak hade han aldrig begripit om jag inte belönat medans han gjorde det.
Men jag är inte säker på att han tycker kiss i boxen gör något... Han kissar i boxen i alla fall och det får han fortsätta med. Men det blir ju lite mindre blött än hos dom andra...

Snoken

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 jun-10 kl 20:13 »
Kan du inte prata med ägaren till den här hästen och säga att den är skitjobbig att ha och göras med? Kanske alla i stallet som ska hantera hästen behöver sätta sig ner och diskutera hur problemet ska lösas, kanske nån använder sig av nåt bra knep som de andra också kan ha nytta av? Bästa är ju om hästen behandlas likadant av alla, så slipper den testa varenda en och kolla vad som funkar.
Hur ser hagarna ut? Hur stimuleras hästen? Om den jämt vill ut ur hagen så låter den ju inte som en rolig plats att vara på. Kanske den skulle behöva mer psykiska arbeten att utföra så den blir lite harmoniskare?

Ptr

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 17 jun-10 kl 00:38 »
Det är ju en smart häst ju!

Synd bara att den är så understimulerad så att det tar sig sådana yttringar, kan bli farligt, även om det inte är hästens mening.

Detta kan gå om du är snabb, men passa dig så att du inte kommer i vägen.

Ta din häst "på lossas" och öppna grinden som vanligt och stäng den lika fort. Med lite tur får hästen göra tvärnit för att inte få sig en pärla av grinden. Men se först till att där är mycket "krydda" i staketet. När du fått gensvar på detta, ta denna häst och ställ in i stallet, sen tar du din. Och när du ställt in den, så tar du ut denna häst igen. Gör sen så konsekvent med varge häst som ska in. Tanken är att det ska upplevas bökigt att alltid vara den som först får gå in. Min tanke är att någon med eller utan tanke på detta straffat hästen genom att låta den vara kvar när kompisarna gått in/iväg. Har detta sen kopplats ihop med att den som står i grindhålet/boxdörrhålet är arg människa = luktar adrenalin = rädd på hästspråk, så är det helt riktigt och rätt att man springer, även om man inte är rädd skälv.

Att i detta läge bestraffa talar nog bara om för hästen vad den redan tyckte var rätt, det är bäst att man smiter.

Säga ifrån får man, titta bara på hästarna i hagen, men bestraffa, möjligen om du vill förstärka ett galet bete'ende.

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Nina W

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 17 jun-10 kl 09:35 »
Blir lite knepigt därför att man inte bör skriva namn på otrevliga varelser här, vare sig det är djur eller folk! Men nej, jag skulle inte kalla det där halvblodet för smart. Nu när det är bete är det inga grind-problem då jag hämtar min. Vinterhagen är tillräckligt stor och dom får lunch-hö. Han vill in, fort in, för inne väntar kraftfoder! Och på morgonen vill han ut lika fort än fast han har frukost-hö kvar i boxen! Han vill väl känna att han är störst, först och bäst.... eller vad det nu är. Han ägs av två vuxna tjejer tillsammans och dom rider eller tränar från marken nästan varje dag, så det innebär väl viss stimulans. Dom ursäktar hans fräckhet med till ex "han har stått på spilta förut, han gillar inte att stå i box". "Han är så snäll att rida". Två av dom andra i stallet, två tonårstjejer, struntar i att han sticker i grinden. Stänger in honom i hans box, låter honom vinna och det är ju dumt. Någon annan tar honom först än om det inte är hennes tur att ta dagens insläpp. Nej, jag är inte rädd för honom! Någon har kommenterat mitt sätt att umgås med hästar som lite annorlunda. Jag växte upp med kor och oftast frågar jag inte -vad vill du? , eller -men, slänger du med huvudet... varför är du så orolig? Utan jag säger med mitt sätt att  - hej, här kommer jag, nu gör vi så här så blir det bra... och det brukar ju funka med både kossor och hästar. Skulle jag lukta adrenalin någon gång så är det för att han rymt ut boxen med täcket hängande på trekvart! Men vem blir inte arg då?!
« Senast ändrad: 17 jun-10 kl 10:26 av Nina W »

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 jun-10 kl 09:58 »
Ja säger bara en sak i denna fråga dr vett tar slut tar våldet vid o:)

Nina W

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 17 jun-10 kl 10:30 »
Men Pålle, nu har du inte läst hela tråden, jag har inte utsatt det där stora åbäket till häst för värre våld än någon klatch med handen och/eller grimskaftet då han rymt ur boxen, ställt sig vid dörren och krävt att bli utsläppt! Han lyssnar ju på ett prtrrooo, stopp, back med dig.... så något måste jag ju göra. Vrålar jag för högt åt honom så stressar han upp sig och törs inte gå tillbaks till boxen, så det har jag lärt mig att han inte tål!

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 jun-10 kl 10:43 »
Var inte frågan bestraffning i efter hand?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1610 gäster, 2 användare
Berberis, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser