Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?  (läst 12290 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Førstår alla hæstar efterhands-bestraffning?
« Svar #20 skrivet: 17 jun-10 kl 11:25 »
Men Pålle, nu har du inte läst hela tråden, jag har inte utsatt det där stora åbäket till häst för värre våld än någon klatch med handen och/eller grimskaftet då han rymt ur boxen, ställt sig vid dörren och krävt att bli utsläppt! Han lyssnar ju på ett prtrrooo, stopp, back med dig.... så något måste jag ju göra. Vrålar jag för högt åt honom så stressar han upp sig och törs inte gå tillbaks till boxen, så det har jag lärt mig att han inte tål!

Men du fattar ju inte att det är på tok för sent att klatsch med hand, grimskaft eller att vråla åt hästen när den väl är ute och har rymt?!  ??? :-\

Det blir helt obegripligt för hästen och skapar bara osäkerhet eftersom den inte förstår varför den får skäll och dask.
Du måste hinna förhindra hästen just vid själva rymningsögonblicket (eller för all del se till att den inte har någon rymningsmöjlighet, då behövs inga bestraffningar heller).

Håller helt med pålle!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #21 skrivet: 17 jun-10 kl 12:43 »
Det här är en smart häst som har lärt sig vad han göra för att han ska få en vinst. Hästar gör ju saker som de kan få ut en vinst av och han  utnyttjar tillfällena som ges. En sluss borde vara lätt att bygga eller så kan man se till att vara 2 när man ska hämta så en kan hålla i honom. Inne i boxen binder man självklart upp honom när man ska hålla på med honom. Det gör man med alla hästar för att undvika skador på sig själv och på dem.

Att en häst är ouppfostrad beror inte på rasen utan endast på uppfostran från oss människor. Jag har träffat på buffliga hästar av de flesta raser, värst var dock en islandsvalack som vi fick in för att träna igång. Honom fick vi skicka till en storhästflock i hopp om att de andra hästarna skulle lära honom lite hästspråk så att det skulle gå att handskas med honom sen annars skulle han få enkel biljett till korvfabriken för han var direkt farlig att hålla på med. Vet tyvärr inte hur det gick för honom men jag hoppas att det gick bra för det var en fin häst.

Nina W

• Värmland
« Svar #22 skrivet: 17 jun-10 kl 13:02 »
Eftersom jag inte hinner bestraffa, få stopp i boxdörren och han alltså får bestraffningen vid utgångsdörren för att gå tillbaks, men ändå gör om samma sak gång på gång, så funderade jag på om han begriper eller ej, om han trotsar eller helt enkelt inte förstår. Jag kallar inte en klatch med handen eller grimskaftet för våld!

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 jun-10 kl 13:15 »
Eftersom jag inte hinner bestraffa, få stopp i boxdörren och han alltså får bestraffningen vid utgångsdörren för att gå tillbaks, men ändå gör om samma sak gång på gång, så funderade jag på om han begriper eller ej, om han trotsar eller helt enkelt inte förstår. Jag kallar inte en klatch med handen eller grimskaftet för våld!
Hade ja vare häst och fatta så hade ja gett dej en spark rakt av för det är ju du som in te vill fatta att det är för sent att bestraffa

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #24 skrivet: 17 jun-10 kl 13:37 »

En häst kan inte trotsa, han förstår inte vad du menar så det är du som får lägga om ditt bettende och göra så att han förstår dig. Det bästa är att ordna så att de aldrig kan göra fel. Vi är klokare än de så vi måste ligga steget före.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #25 skrivet: 17 jun-10 kl 15:21 »

Men det är väl helt otroligt att du låter en häst vara så mycket smartare än dig att han hinner rymma gång på gång utan att du hinner med?! Det är väl bara att binda upp hästen?!

Det är bara att acceptera, hinner du inte säga till i rätt ögonblick så är det bara att bita ihop och leda tillbaka hästen.

Och ang. våld så har du själv skrivit att hästen reagerar starkt när du vrålar och du hade nog som människa också känt dig rätt rädd och osäker om jag skulle dra på dig med grimskaftet eller daska dig med handflatan vid ett antal tillfällen utan att du förstår varför jag handlar så?!

Nina W

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 18 jun-10 kl 01:48 »
Sar och Pålle -jag har aldrig daskat till honom eller højt røsten utan att først ge honom order -ptrooo, oooo... back, back... men han skiter i det så dasken ær sjælvførvållad. Jag har testat att binda upp honom i stallgången men han vill inte det, vill ju ut! Så det ær en kamp att få det till. Det går, men han avskyr det! Bæst ær att skaffa ett band med spænne till boxdørren så att jag kan hålla den stæng utan den klickar i lås. Vad det gæller grinden till hagen så ska jag se om jag kan se till att han får en støt en vacker dag... Men det ær inte sækert att han førstår sambandet, alltså sammankopplar støten med att han stack igenom och att jag sa stopp! Någon sluss lær det inte bli.
« Senast ändrad: 18 jun-10 kl 02:02 av Nina W »

Falin

• -
« Svar #27 skrivet: 18 jun-10 kl 09:44 »
Det låter mest som om du vill att vi ska hålla med om att hästen är korkad och ouppfostrad, och att det därför är ok för dig att straffa den i efterhand eftersom du inte kan förebygga problemet. Sorry, men härifrån får du inget medhåll... Det är inte hästens fel att det inte funkar - det är ditt. Du har fått många bra svar i tråden, men vill ju inte ta till dig dem.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #28 skrivet: 18 jun-10 kl 10:06 »
Hur ska en dask hjälpa honom att förstå att han ska stå still? Det är väl troligare att han bara drar iväg av dasken  ???
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #29 skrivet: 18 jun-10 kl 10:31 »
Nina W: Jeg må si at dine innlegg vitner om svært manglende kunnskap om læringspsykologi og hestens adferd. Det at du beskriver hesten som dum fordi den overlister deg er jo latterlig. Det er du som ikke strekker til, din okunnskap, ikke hesten det er noe feil med! At dine ponnier er "dumme" nok til å følge dine kommandoer mens dette halvblod tenker selv og finner løsninger viser jo at det er omvendt av hva du mener, det er halvblodet som er smartast!

Om du ikke kan nok om hester til å kunne håndtere dem på et bra sett, kanskje du skulle la være? Straff skal aldri gjøres annet enn akkurat når hesten gjør feil, og kun når hesten vet at den gjør feil, aldri ellers! Korrigering og straff er to forskjellige ting, og straff er en uting man aller helst skal unngå helt i trening av dyr! Korrigering er innlæring, og skal gjøres på en måte så hesten (dyret) forstår. Hester VIL være på lag med menneskene, men da må vi være gode ledere først, og det har du dessverre langt igjen for å bli...

Det er trist at folk fremdeles skylder på dyrene når de selv er årsaken til problemene.
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

Pernille2233

• Det blir så bra som man själv gör det!
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 18 jun-10 kl 11:17 »
Att påstå att halvblod är mindre smarta än en islänning ser jag som en ren förolämpning..
Vi har två halvblod i vårt stall och båda är så pass uppfostrade att de vet hur de ska bete sig vid in och utsläpp samt när man ska in i boxen för att ge mat och vatten.

Vi har från början lärt hästarna att de ska backa undan och inte komma fram förrän vi ger dom "lov" att så göra.
Detta kan man absolut lära dom utan att vråla och daska till dom!

Förstår inte varför människor har ett sådant behov av att stå och snacka en massa med sina hästar?
Jag har aldrig hört två hästar stå i hagen och prata med varann på svenska med ord???

Det räcker gott och väl att man visar med kroppsspråk vad man vill att hästen ska göra.
Bestraffning av en häst är i min mening helt vansinnigt då det ändå inte vet varför de fick bestraffning och det leder bara till att hästen blir osäker på dig!
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #31 skrivet: 18 jun-10 kl 12:03 »
Att påstå att halvblod är mindre smarta än en islänning ser jag som en ren förolämpning..
Vi har två halvblod i vårt stall och båda är så pass uppfostrade att de vet hur de ska bete sig vid in och utsläpp samt när man ska in i boxen för att ge mat och vatten.

Vi har från början lärt hästarna att de ska backa undan och inte komma fram förrän vi ger dom "lov" att så göra.
Detta kan man absolut lära dom utan att vråla och daska till dom!

Förstår inte varför människor har ett sådant behov av att stå och snacka en massa med sina hästar?
Jag har aldrig hört två hästar stå i hagen och prata med varann på svenska med ord???

Det räcker gott och väl att man visar med kroppsspråk vad man vill att hästen ska göra.
Bestraffning av en häst är i min mening helt vansinnigt då det ändå inte vet varför de fick bestraffning och det leder bara till att hästen blir osäker på dig!

Håller helt med dig... Mina hästar lärde sig fort att maktspel dem sinsemellan absolut inte var tillåtet när man var i hagen. och absolut inte när man utfodra dem. och som du säger så det enda jag gjorde var att tro på mig själv gå uppsträckt in i hagen då gick de åt sidorna och väntade lungt tills höet var utlagt i högar.

Kommer speciellt i  håg en mörk morgon då jag släppt ut hästarna, gått och hämtat hö kliver ut i hagen, raskt.. och en stubbe tar krokben så jag mmmm gissa.. Min morgankille som då går en halvmeter före tvärstannar ställer ut sina bakben ngt och tar emot mig....  :) Finns många fler sådana ex när man nått en harmoni med sina djur, fast de är ju ngt man alltid jobbar m...
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

winnie_poe

• Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #32 skrivet: 18 jun-10 kl 13:43 »

Att döma halvblod som dummare än islänningar med ledning av en individ tycker jag låter tokigt. Jag har hanterat halvblod hela mitt liv och mina hästar har både varit smarta och väluppfostrade.
Det finns ju en hel del islänningar som missför sig men jag tror knappast det beror på att de är dummare än halvblod utan bara ouppfostrade.
Vad är smartare? Är det enligt egna värderingar? Själv skulle jag mer gissa: Stresstålighet, temperament raser emellan, Följs rangen(emellan hästarna).

Vad gör jag för fel, vad är det jag inte kan läsa av el förstå? Gå till roten på det onda, dölj inte bara symptomen..

Är du otrygg och rädd på något vis är det ännu mer viktigt. Du ska vara hästarna trygghet och vägledare, för att den skall bli lugn och trygg.
Hästar är ju flykt och bytesdjur ska du nå harmoni kan du ju inte vara som ett rovdjur  Måste få säga att Monty Roberts har hjälpt mig att öppna ögonen i mycket. Var inte rädd att ta hjälp, välj bort de högljudda!!
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #33 skrivet: 18 jun-10 kl 16:46 »
Vad är smartare?

Jag vet inte om ditt inlägg var specifikt riktat till mig eller mer en utläggning?
Mitt svar är dock att en smart häst är lättlärd både inom hantering och ridning. Den kan också räkna ut hur den lättast får fördelar. :)

winnie_poe

• Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #34 skrivet: 18 jun-10 kl 17:52 »
Jag vet inte om ditt inlägg var specifikt riktat till mig eller mer en utläggning?
Mitt svar är dock att en smart häst är lättlärd både inom hantering och ridning. Den kan också räkna ut hur den lättast får fördelar. :)
De flesta ser smart på det viset, men det gör inte jag och har aldrig gjort. Det är som trevligare då man får ngt att klura med, det är ju då man lär sig och blir ödmjuk. Jag citerade dig Sar bara för du också menar att smartheten inte hade med ras att göra och det gav en bra vinkling.. Tack!  :D

P.s. Minns en ridskolehäst ett enormt halvblod såå vacker och så underbart tillgiven mot alla,, Men han vart totalt galen så fort de galopperade på honom, han gick i verksamheten länge flera år, var fortfarande lika kelig. Tillslut kom någon smartskalle på att man skulle röntga hästen.. Han hade en bäckenfraktur..

Med detta kan man avrunda att en häst är så otroligt tjänstvillig, visst olika temperament finns, men de vill helst vara till lags. Med en trygg människa  o:) Och om hästen inte är sammarbetsvillig beror det på ledarens otydlighet eller att det försöker skrika ut att något är fel...

Nina W

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 20 jun-10 kl 00:13 »
Før att bli en hæsts verkliga ledare måste man ju vara en som umgås mycket med den och arbetar med den på något sætt. Det kommer jag sjælvklart inte att gøra med det dær halvblodet, lika lite som med dom andra som inte ær mina. Jag skulle på min højd kunna tænka mig att gå en promenad eller två med honom så vi får lite mer kontakt.

Islænningar bruka vara lætta att hantera dærfør att dom væxt upp i en flock och fostrat varandra. Jag læmnade Skjøldur på inridning till ett proffs. Samtidigt fanns det en valack dær som væxt upp med sin mamma och några andra vuxna hæstar. Ægaren hade aldrig føtt upp någon hæst tidigare. Han var visst vældigt svår, sammarbetade inte.

Sedan ungefær tjugo år tillbaka så avlar man på lættbyggda, heta Islænningar med rætt extrema gångarter. Det har gått så långt att de som ær lite lugnare och kraftigare inte blir avelsgodkænda. Många klarar inte av dom dær heta "springarna".
Med halvblodsaveln har något liknande hænt. Førr var dom ju militærhæstar som skulle tåla allt møjligt, nu ær många så heta och har så mycket nerver att dom aldrig skulle kunna anvændas i krig. Ridskolorna har svårt att hitta halvblod som passsar också av samma orsak. Men den omtalade "rymmaren" som jag inte fått pli på ær inte direkt het, tror snarare att han tænker lite långsamt. OM, jag sæger om, han vore lite mer beræknande så hade han skjutit upp boxdørren
som han brukar och så kollat -ær dørren ut øppen? Då sticker jag! Inte? Då ær det ingen idé!

Såg ett TV program en gång dær man gjorde tester med några ponnyer (ej Islandshæstar.) och några stora hæstar (minns ej ras).
Det gællde att hitta gømda godsaker och ponnyerna var duktigare på det. Det sæger inte allt om intelligens... men något.

winnie_poe

• Västerbotten
    • Lust och fagring
« Svar #36 skrivet: 20 jun-10 kl 11:26 »
Ja ser man hur de håller dessa fina hästar är det ju inte konstigt, ofta inga stora hagar och sällan en flock utan människor som försöker få hästar som dem el fostrar utifrån ett förmänskligt perspektiv och då kan de inte annat en att bli snett.. En häst är en häst och de måste vi acceptera för att uppnå en harmoni  :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 20 jun-10 kl 11:51 »
Nej man kan inte efterhands bestraffa djur .
Det är inte din häst .
Kräv att ägaren uppfostrar sin häst !
Du ska inte behöva bli skadad för att dom ska fatta .
Som dom andra säjer knyt fast hästen alltid!

Därför hanterar jag inte andras hästar bara mina egna .
Problemet är inte rasbetingat utan människo lathets relaterat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snoken

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 20 jun-10 kl 12:42 »
Hur man än väljer att bestraffa sin häst så bör man komma ihåg att de är känsliga trots storlek och brutalitet. När en fluga sätter sig någonstans på hästen kropp börjar den genast "darra" på pälsen för att bli av med den. Tänk på det när ni använder gimskaft eller handflator, oavsett hur lätt eller hårt ni själva tycker att ni tar i.
I det här fallet, eftersom det inte är hästägaren själv som ber om hjälp, skulle jag också binda fast hästen. Fäst en ring i ett träd i hagen eller nåt, och bind fast hästen medan du tar in din häst.
Vore det däremot din egen häst finns många, många olika metoder för att bli av med dom här ovanorna, men det tycker jag helt och hållet är ägarens ansvar, och jag tycker det är jättetråkigt om dom inte bryr sig mer om att lösa det när det är andra som ska hantera hästen. Det är väl som det oftast är, att det måste hända en tråkig olycka innan folk lär sig?
Gör det lätt och säkert för dig, så slipper du reta upp dig och bli förbannad, så slipper din egen häst riskera bli utsatt för ditt dåliga humör också när du ska träna/rida den.

Falin

• -
« Svar #39 skrivet: 21 jun-10 kl 16:33 »
Før att bli en hæsts verkliga ledare måste man ju vara en som umgås mycket med den och arbetar med den på något sætt.

Det håller jag inte med om. Jag har sett så många som träffat en häst för första gången, och på några minuter (eller mindre än så) har tagit ledarskap, eller vad man nu vill kalla det. Och det utan så mycket som en endaste dask...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser