Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hobbyhönsägare oansvariga..?  (läst 2901 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Hobbyhönsägare oansvariga..?
« skrivet: 08 maj-06 kl 10:27 »
Personer med hobbybesättningar av höns följer inte influensarestriktionerna och kan orsaka ett utbrott i Sverige.

Det säger Claes Wiberg, försvarsdirektör och krisberedskapsansvarig på Länsstyrelsen i Blekinge.

Claes Wiberg berättar för Blekinge Läns Tidning, att mindre hönsbesättningar har släppts ut, trots att reglerna säger att man inte får det.
- Jag tror inte riktigt att man inser allvaret i det. Det kan ju bli en handelsblockad mot Sverige, säger Claes Wiberg.
Han ser dock ingen risk för att storskaliga uppfödare slarvar.

källa:Land Lantbruk 060508
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 18:31 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna.D

Re:Hobbyhönsägare oansvariga..
« Svar #1 skrivet: 08 maj-06 kl 16:19 »
Men det är inget krav att ha hönsen inne utan mat och vatten.så står det i det man fått hem skickat.Det blir ju väldigt varmt i stallet nu när värmen kommer.Krav att hönsen ska vara inne gäller väll i de avspärrade områdena där man hittat sjuka fåglar.Eller jag har helt fel?/Anna.D

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-06 kl 16:26 »
Vi är inte skyldiga att hålla våra hobbybesättningar inne!! Nu får det vara nog med den här hysterin som rådet i landet. Jag kan bli så F-bannad när jag jag tänker på det. Det blir för varmt i stallet för dom. Mina fläktar går för fullt även om dörren är öppen. Det är drygt 20 grader inne nu.

Jag är inte oansvarig. Snarare tvärtom mån om mina djur.

Nä, ut med era höns. Bara ni inte ger dom mat och vatten ute. Basta.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 maj-06 kl 17:23 »
Första Problemet är ju det här med vattnet  :-\
hemma hos mig finns både diken vattenpölar och en bäck !!
Jag kan inte släppa ut mina hobby höns för jag kan inte hindra dem från att gå och dricka det vattnet....

Eftersom jag dessutom säljer och ger bort ägg liksom kycklingar från mina Hobbyhöns, så räknas dom i det här sammanhanget som alla vet inte som hobbyhöns..

Så här måste en hönsgård med tak byggas innan de kan gå ut men jag har bra fläktar och ett rymligt hönshus  ;D så det går utmärkt att ha dem inne också.

Jag vill dessutom verkligen inte vara den som ska stå i Kvällstidningarna som den första tamfågelbesättningen med Fågelinfluensa  :-\

Rosa
« Senast ändrad: 08 maj-06 kl 17:43 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 08 maj-06 kl 17:50 »
Som Christine sade - och som sagts ett otal gånger här - är det INGET KRAV att hålla sina hobbyhöns inne !!!! De ska däremot vattnas och matas inomhus.

Som Christine också sade - nu får det vara slut på hysterin!

Släpp ut era hobbyhöns (om det går och med hänsyn till diverse vattendrag)! De mår garanterat mycket bättre ute än i ett kokhett stall!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 08 maj-06 kl 17:57 »
Varför har ni kokheta stall åt hönsen  ???

Mitt brukar vara 17-20 grader och det är ju normal temp för värphöns...

källa:Svensk Standard
anger 20 °C som lämplig temperatur för värphöns.
Temperaturen påverkar äggproduktionen, äggstorleken och foderåtgången.
Temperaturer över 25 °C ger minskad värpfrekvens och mindre äggstorlek.
Är det för kallt (under 15°C )  tilltar foderkonsumtionen.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 08 maj-06 kl 18:40 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-06 kl 19:40 »
Det kan ha med läget på stallet att göra. Jag har fönster åt söder. Annars är det 15 grader inne hos mina höns även vintertid om det inte är smällkallt ute.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 maj-06 kl 23:04 »
Jag vill dessutom verkligen inte vara den som ska stå i Kvällstidningarna som den första tamfågelbesättningen med Fågelinfluensa  :-\

Första och mig veterligt enda (?) tamfågelbesättningen med fågelinfluensa i EU var väl de franska kalkonerna i vintras. De hölls för övrigt inomhus (trumvirvel och cymbal).

Liksom christine retar jag mig på att små besättningar med föga eller ingen kontakt med omvärlden beskrivs som omväxlande okunniga eller oansvariga för att djuren får komma ut. Det har inget med bristande ansvar att göra, utan handlar om att de skall ha en dräglig tillvaro. Höns liksom andra husdjur tycker om utomhusvistelse och mår bra av det. Den positiva effekt det har på deras livskvalitet väger med marginal upp den ytterligt osannolika risken att smittas av fågelinfluensa.

Om Claes Wiberg vill hetsa om handelsblockader kan han börja med de länder där djur utfodras med antibiotika, en hantering som verkligen hotar mänskligheten på ett sätt en handfull höns hos en och annan hobbyuppfödare aldrig kan göra. Men se det går inte, för då hotas den Heliga Frihandeln.

affe

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-06 kl 10:08 »
Här är skyddreglerna som kom ur i februari. Och mig veteligt gäller de fortfarande!

OBS! Lägg märke till vad som räknas som kommersiellt syfte!

För höns och kalkoner som hålls i kommersiellt syfte gäller följande:

Kommersiellt syfte:
Absoluta krav på att ta in eller avskärma fjäderfäbesättningar och vatten och foder gäller dock bara:

•om du säljer dina ägg till någon annan än direkt till konsumenten, till exempel till en grossist eller till en butik

•om din besättning av äggproducerande höns är större än 200 djur

•om din besättning är större än 500 slaktade djur per år, när det gäller slaktkycklingar och kalkoner.

•De ska inte komma i kontakt med flyttfåglar

Djurhållare ska se till att bruksfjäderfän som hålls på en anläggning inte kommer i direkt eller indirekt kontakt med vilda fåglar. Med indirekt kontakt avses kontakt med människor, produkter, material och liknande som varit i kontakt med vilda fåglar och som inte sanerats.

•De ska hållas inomhus. Om fåglarna inte kan tas inomhus ska de utfodras och ges vatten inomhus eller under skydd utomhus som förhindrar att de kommer i kontakt med flyttfåglar.

•De ska inte ges vatten från öppna vattenytor där det finns en risk att flyttfåglar vistas.

Exempel på åtgärder för att minska risken för överföringen av aviär influensa från vilda fåglar - främst våtmarksfåglar såsom änder, gäss, svanar, måsfåglar, vadarfåglar, rallfåglar, skarv, häger, stork och trana - kan vara att andra fåglar
utfodras och ges tillgång till vatten inomhus på anläggningen eller under ett skydd utomhus som förhindrar att vilda fåglar kommer i kontakt med foder eller vatten som är avsett för andra fåglar. Det kan också vara att andra fåglar vistas under ett skydd utomhus som skyddar dessa från direktkontakt med vilda fåglar.

Andra fåglar:

•Utställningar och liknande arrangemang med fåglar är inte tillåtna. Jordbruksverket kan ge undantag från förbudet efter en riskbedömning

•För andra fåglar som hålls i fångenskap gäller Jordbruksverkets allmänna råd;
att ta in fåglarna om det är möjligt. Om detta inte är möjligt bör fåglarna utfodras på skyddade platser.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 10 maj-06 kl 13:00 »
Komersiell eller inte....
 Efter telefonkontakt med Jordbruksverkets Smittskyddsenhet har jag fått veta att i detta fall (för att hindra en ev. spridning av fågelinfluensa) så är ALLA som låter Några som helst produkter från fjäderfän lämna gården (ägg, livdjur eller kött) även om man skänker bort dem att betrakta som komersiella.
 Jag kommer att ha mina fåglar inne till jag får andra direktiv eftersom Jordbruksverket BER att man ska hålla dem inne om det är möjligt. Hos mig är det helt möjligt... Fåglarna bor i en tegelbyggnad som är helt underbart sval att gå in i varma sommardagar, jag brukar t o m ta in fullpälsade angorakaniner där när det är som hetast för att jag ser att dom mår bra av det. Klimatet där är säkert behagligare än under ett presenningstak.
 Jag har även kor och får på gården (också Produktionsdjur för människoföda) och det känns bättre att följa Jordbruksverkets önskningar pga detta. Jag har ju ingen aning om vad som skulle kunna hända med olika restriktioner vid en ev. smitta på mina fåglar....
 Det jag tycker har skötts sämst med hela denna "influensa-grej" är alla olika info och rekommendationer man får ifrån myndigheterna, Jordbruksverket säger si och Länsstyrelserna så....
 En tjänsteman på vår Länsstyrelse sa till en kompis i grannbyn: Släpp ut fåglarna med bärnät över hönsgården eller mat och vatten inomhus, ALLA höns
mår dåligt inne nu på sommaren.... Hur tusan kan han veta att mina höns mår dåligt?? Han har mig veterligen inte sett dom... Och bärnät är väl inte tak???
 Följden har blivit att min kompis nu tycker att mina höns mår dåligt....
 Jag kommer hädanefter att endast följa vad Jordbruksverket säger, jag hoppas att vi snart får ha våra fåglar "som vanligt". Jag betraktar inte alla restriktioner som något straff från "Illasinnade, ovetande Storebrors myndigheter" utan bara säkerhetsåtgärder för att undvika smitta på mina tamfåglar... Fågelinfluensan i den här formen är ju trots allt "ny" för oss här i Europa så jag tycker egentligen att det är ganska bra att myndigheterna försöker hålla ordentlig koll.
                          Mvh
                      Charlotte
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 13:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 10 maj-06 kl 14:15 »
Av alla provsvar jag sett på SVA´s hemsida så är en stor del negativa och de få positiva svar är söderifrån inte ett enda fall här i norrland.

Så med detta i handen kan jag lugnt släppa ut mina höns. Men det är ju också upp till var och en att bedömma.

Det finns ju inget som säger att hobbyhönsen måste hållas inne, så ut med hönsen och de andra fjärderfäna. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser