Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spansk körvel  (läst 5600 gånger)

tuulis

• Uppland
Spansk körvel
« skrivet: 10 jun-10 kl 16:11 »
Och nu har det hänt igen ... jag bor andra sommar på denna gård och här fanns det en gammal spansk körvel, stor och fin som bara den. Men jag är inte bekant med denna ört sedan tidigare. Och nu hann den redan bli stor och full med blommor innan jag hann ens fundera på hur jag skulle göra med den. Gjorde bara en kall sås till fisken med den tidigare. Jag gillar smaken. Men, kan man alls använda bladen nu, när det har gått i blom? Skulle det fortfarande gå att t.ex. frysa småhack från bladen? Hur brukar ni göra?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Spansk körvel
« Svar #1 skrivet: 10 jun-10 kl 16:14 »
Jag plockade lite senast idag från en blommande spansk körvel. Tycker inte att det var något fel på smaken. Om man plockar bort blomställningen och skär bort det mesta av bladen, så skjuter den nya skott. Men som sagt, jag tycker att den går att använda även när den blommar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 jun-10 kl 16:25 »
Det låter toppen. Då kommer våran körvel fortfarande till nytta i sommar! Tack!  :)

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 jun-10 kl 16:28 »
Klipp ner plantan hårt, gör soppa på klippet -kör i mixer/hacka fint- servera med grädde av nåt slag samt kokt /poscherat ägg. Vitlök vill jag ha i min soppa.
Nya fina blad kommer upp, frys in, torka, gör örtsalt.krydda ALL mat, ha i sallad,,,,,
Njut! :D
Pst. Fröna är kul att ha på klyftpotatis i ugnen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tuulis

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-10 kl 16:49 »
Låter härligt. Soppa älskar jag!
Om jag nu klipper den ner, går blommorna att använda till nånting?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 10 jun-10 kl 16:52 »
Du kan mixa med dem i soppan. Om de börjat bilda frön kan du använda dem som frön, men de håller inte att torka. Men gröna fröställningar är goda. Går att knapra i sig direkt, eller blanda i en sallad.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-10 kl 17:18 »
Utmärkt! Tackar så mycket! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser