Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kadaver i ån, vad göra??  (läst 2690 gånger)

anette i bugared

• -
Kadaver i ån, vad göra??
« skrivet: 09 jun-10 kl 07:31 »
Tvärs igenom mina hästbetesmarker flyter en mindre å där hästarna dricker. Igår släpptes hästarna på detta bete och samtidigt upptäcktes att det flyter ett kadaver i ån, troligen en mindre älg som sannolikt legat i vattnet sedan i vintras (den var helt avhårad).

Vad gör man? Hur påverkas vattnet (strömmande med god omsättning)? Kadavret ligger uppströms, ca 100 meter från där hästarna brukar dricka.

Kan man få hjälp nånstans ifrån, kommunen eller dyl. för att få bort det? Själva klarar vi det inte, enbart stanken fick oss att vända innan vi ens hunnit fram till åkanten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kadaver i ån, vad göra??
« Svar #1 skrivet: 09 jun-10 kl 08:34 »
inga rävjägare i närområdet som behöver åtelmaterial? en älgkalv räcker länge....
passa på att passa på mink vid kadavret... utmärkt plats för en mink/mårdfälla....
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jun-10 kl 08:39 »
inga rävjägare i närområdet som behöver åtelmaterial? en älgkalv räcker länge....
passa på att passa på mink vid kadavret... utmärkt plats för en mink/mårdfälla....
  Det är väll ingen se sång för räv jakt nu   ?
« Senast ändrad: 09 jun-10 kl 08:43 av pålle »

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-10 kl 08:47 »
nä men åtlar gör man året om... i augusti börjar jakten och då är det bra om de är inmatade... mink är lovlig året om...
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jun-10 kl 08:56 »
nä men åtlar gör man året om... i augusti börjar jakten och då är det bra om de är inmatade... mink är lovlig året om...
ok så då får det ligga och stinka nånananstans så är års då

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 09 jun-10 kl 09:20 »
Jag är bara intresserad av att få bort eländet. Minkar, rävar och mård får gärna besöka mina hagar, jag vill absolut inte bli av med dem (det kan vara värt en och annan höna ;)). Stanken från kadavret däremot kan man vara utan.

Vad händer om man bara låter det ligga? Det verkar ha fastnat där det ligger, det är uppsvällt men "helt". Åbrinken där det ligger är sumpig och bär inte, så t.o.m. en räv har svårt att ta sig ut till liket, så vad händer om det bara blir liggande??

Försöker förgäves få tag i fikapausande miljökontorspersona på kommunalkontoret.........
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-10 kl 13:06 »
gör några hål i kadavret så flugorna lätt kommer åt att lägga ägg... inom kort är allt kött borta... skinnet och benen ligger troligtvis kvar länge...   hade jag vart som du så skulle jag dragit bort det med hjälp av en talja kopplad i närmsta träd... så slipper det värsta lakvattnet rinna i ån..
Fjäderfän och kaniner

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 09 jun-10 kl 13:09 »
Det låter så enkelt..............en talja och dra undan...Hur tusan skall man kunna göra det när man inte kan gå närmare än 25 meter??? Harpunering??

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 jun-10 kl 13:12 »
Det låter så enkelt..............en talja och dra undan...Hur tusan skall man kunna göra det när man inte kan gå närmare än 25 meter??? Harpunering??

Tvättklämma på näsan! ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jun-10 kl 13:15 »
Tvättklämma på näsan! ;)
Japp, eller hålla andan i de en-två timmar som det troligen tar ;D

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 jun-10 kl 13:15 »
vet inte hur det ser ut men det går säkert improvisera...är det sankt så är det ålning på brädor fram till kroppen som ligger närmast.... beror det på lukten så går det över..man får inte vara känslig...
Fjäderfän och kaniner

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 09 jun-10 kl 19:59 »
Men ni måste ju se till att hästarna har annan vattentillgång och inte dricker av det förorenade vattnet!
Släpp inte på det betet förrän ni fått undan kroppen (Vicks under näsan.....)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jun-10 kl 21:51 »
Dra upp eländet på land och gräv ner det. Lukt och sådant det får du stå ut med under arbetet.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #13 skrivet: 11 jun-10 kl 22:17 »
En riktig gasmask med kolfilter vore nog bra om den sluter tätt.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 12 jun-10 kl 00:01 »
Vi hade en hjort som hade dött i en bäcj bredvid hagen för några år sen ,.
Då var det bråttom att få upp den tydligen då likets "essenser" gick ner i brunns vattnet o ä'r skitfarligt .
Jag hade snabbt som attan sagt till markägaren att ta bort kadavret , om jag ägde själv ja då kastar man lasso runt hornen o drar upp det o bort från området .
Hägna bort vattnet ett tag framöver o ge vatten i kar så klart .
Låt den för fan inte förorena vattnet *spyyyr*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 jun-10 kl 00:06 »
Men hur farligt är det egentligen? Fiskar och smådjur dör ju hela tiden och blir liggande i vattnet medan de bryts ner.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #16 skrivet: 12 jun-10 kl 01:22 »
Storleken spelar roll.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 jun-10 kl 08:39 »
Varför har det försvunnit en massa inlägg från den här tråden?

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 12 jun-10 kl 09:33 »
Varför har det försvunnit en massa inlägg från den här tråden?
Jag har lagt ut tråden på två ställen, jag visste inte riktigt var den hörde hemma. Kanske är det därför du saknar svarsinlägg, de finns troligen i den andra tråden med samma namn men under "jakt och fiske".

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 jun-10 kl 09:35 »
Jag har lagt ut tråden på två ställen, jag visste inte riktigt var den hörde hemma. Kanske är det därför du saknar svarsinlägg, de finns troligen i den andra tråden med samma namn men under "jakt och fiske".
Så var det visst  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
beekeepern, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser