Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringstorlek  (läst 5713 gånger)

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
Ringstorlek
« skrivet: 08 jun-10 kl 19:52 »
Nu har jag sökt överallt efter information angående passande ringstorlekar till mina höns, men jag hittar ingenting. Jag ska ha sådana där färgringar man knäpper ihop, eller liknande, till mina höns. Men jag kan inte lista ut vilken storlek jag borde skaffa.

Märkas ska följande raser:
Faverolle
Maran
Isbar
Dv. Wyandotte
Brahma
Araucana

Vad borde jag nu skaffa för storlekar på ringarna. De flesta ringar jag hittat ligger på 16mm, men räcker detta till de stora raserna?
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ringstorlek
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 20:11 »
Fasta ringar till dina raser är följande (tupp/höna i mm)
Faverolle 22/20
Maran 20/18
Isbar (framkorsad ur Leghorn och lik i storlekså ringstorleken är satt efter Leghorn) 18/16
Dv. Wyandotte 15/13
Brahma 27/24
Araucana18/16

Om du har ringar som man knäpper upp så kan du ju ta av dem om de blir för små. Men 16 mm är definitivt för smått för Brahma, Faveroll och en vuxen Marantupp.

Både Willab och högberga har större ringar än 16mm det finns även billiga ringar av samma modell att köpa på Ebay.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 22:31 »
Den här tråden måste jag komma ihåg!! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

stinax

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 03 aug-10 kl 06:25 »
Vad kan Hedemora höns ha för ringstorlek  ?  ::)
Någon som vet ?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 03 aug-10 kl 11:57 »
Vad kan Hedemora höns ha för ringstorlek  ?  ::)
Någon som vet ?

Jag skulle tro att 16 mm passar på Hedemora, men är ingen expert på området så...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #5 skrivet: 04 aug-10 kl 07:24 »
Kanske en dum fråga... fast jag ställer den ändå... varför ringmärker man?
mvh Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-10 kl 10:08 »
Ska man ställa ut rashöns mm för att få dem bedömda.
Viktigt att veta för den avelsintresserade.
Då måste du vara med i SRFS som är en förening för höns.
De som ställs ut måste  ha ringat hönsen med en fast fotring.
Kan jämföras med stamtavla på hund.
Vanliga ringar så håller man reda på årgången  av sina höns.
Man kan även ringa kycklingar för att föra dagbok över hur de utvecklas färg mm.
Ja för den oinvigde kan detta verka krångligt men man lär sig om man är intresserad.
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 aug-10 kl 11:20 »
En anledning till att man vill märka t.ex en höna kan vara om hon visat sig vara en bra ruvhöna och uppfostrande mor. Eftersom egenskapen har en viss arvbarhet kanske man vill försöka stärka egenskapen i flocken genom att nästa år lägga ägg från just den eller de hönorna. Högberga säljer tre olika typer av ringar som går att sätta på en vuxen höna.

Skulle tro att 16 mm passar en hedemorahöna och 18 mm en hedemoratupp.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 04 aug-10 kl 11:49 »
Det finns olika anledningar till att man ringmärker sina höns.

Har man rashöns och vill ställa ut eller bara hålla koll på vem som är vem så använder man sig av SRF:s ringar för avsedd ras. Dessa ringar säger inget om vilken ras djuret tillhör men det finns en unikt nr på varje ring som man kan skriva upp i en bok för att själv hålla koll på varje djur. När det är fött, om det är en bra tupp, ruvhöna osv.. Man kan även ställa ut dessa djur och få en bedömning på det. Det finns en lista vad varje ras ska ha för ringstorlek.Dessa ringar är fasta, de sätts på medan djuret är ungt. Om djuret dör kan man återanvända ringen om man vill.

Lantrashöns, värphybrider, blanadrashöns etc kan man märka med ringar från tex Granngården, Högberga m.fl. För dessa raser finns det ingen storlekslista utan man får prova sig fram. Dessa ringar är öppningsbara och kan tas av hur som helst.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 04 aug-10 kl 18:51 »
Ska man ställa ut rashöns mm för att få dem bedömda.
Viktigt att veta för den avelsintresserade.
Då måste du vara med i SRFS som är en förening för höns.
Vanliga ringar så håller man reda på årgången  av sina höns.
Man kan även ringa kycklingar för att föra dagbok över hur de utvecklas färg mm.
Ja för den oinvigde kan detta verka krångligt men man lär sig om man är intresserad.
För att ställa ut på SRFutställningar och Sydsvenska Dvärghönsklubbens utställningar behöver man fasta fotringar från några av de klubbarna. Vill man tävla om vissa vandrings och hederspriser måste man ha ring från den klubb som är arrangör för utställningen.

Man måste altså inte vara medlem i SRF för att få ställa ut höns i Sverige  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 04 aug-10 kl 22:51 »
Du måste vara medlem i arrangerande klubb. Men för att ringa dina djur så at de får vara med på utställning under SRF så måste du vara medlem där. Men du kan ju också köpa in ringade djur och ställa dem i din lokala klubb.

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 05 aug-10 kl 04:05 »

På vilket sätt är SRF:s klubbring jämförbar med en stamtavla?  ???

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 05 aug-10 kl 08:21 »
Du måste vara medlem i arrangerande klubb. Men för att ringa dina djur så at de får vara med på utställning under SRF så måste du vara medlem där. Men du kan ju också köpa in ringade djur och ställa dem i din lokala klubb.
Nej du måste inte vara medlem i arrangerande klubb (inte alltid i alla fall) Jag som SRF medlem får ställe ut  på Sydsvenska Dvärghönsklubbens utställningar och de får ställa ut på Nationalen. Som Lokalklubb (dvs klubb som är ansluten till moderklubben SRF) bestämmer du själv om dina klubbutställningar endast är för klubbens medlemmar eller om den är öppen för alla.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 05 aug-10 kl 09:03 »
Fel av mig. 8)
Jag som ringar djuren, går i god  för att de är renrasiga. ;)
« Senast ändrad: 05 aug-10 kl 09:06 av Lycka »
Hedemorahöns

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #14 skrivet: 05 aug-10 kl 09:09 »
Tack för utförliga svar. Är inte intresserad av att ställa ut men det är ju väldigt smart att märka upp vem som är vem så man kan hålla ordning på ålder mm. Tack!
mvh
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 06 aug-10 kl 02:02 »
Jag som ringar djuren, går i god  för att de är renrasiga. ;)

Var det ett svar på min fråga?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 06 aug-10 kl 08:38 »
Personligen tycker jag att det är väldigt stor skillnad på en fast fotring och en stamtavla.

En stamtavla är ett härstamningsbevis och beskriver vilka djur som ligger bakom individen på vilken plats i härstamningen. Ofta är stamtavlor kopplade till renrasiga djur men det finns även stamtavlor på icke renrasiga djur. Jag har hundar med Amerikansk stamtavla som tom är DNA certifierad. Dvs blodprov är taget för att verkligen kolla stamtavlans äkthet.

En fast fotring säger bara att den som har köpt ringen är medlem i en förening som säljer ringar. Ringen säger inget om vilken ras det är vilket kön det är vilken härstamning djuret har eller om det är renrasigt. Ringen behöver inte ens säkert säga vilket år djuret är fött. Det enda ringen ger är rätten att visa djuret på utställning. Du kan alltid felringa ett djur för att få ställa ut det men med fel ring kan du inte få poäng men dock en bedömning.

Kan tilläggas att jag har sett fantastiska hönsstamtavlor hos en RIR uppfödare i Danmark. Han hade härstamningen på tuppsidan nedtecknad på alla sina RIR ända tillbaka till 1973 och hade endast köpt in 2 eller 3 ny djur sedan dess. Han hade fantastiskt vackra djur som var otroligt jämna  i typ och storlek, men så brukade det gå bra på utställningar också  ;)

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 06 aug-10 kl 08:48 »
 Jag tolkade Lyckas inlägg som att ringen kunde jämföras med en Hundstamtavla pga att båda behövs för att man ska kunna ställa ut...
                                                 Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 06 aug-10 kl 08:53 »
Tack AzooLina för ditt utförliga svar.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare
javill, Radar, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser