Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingmat  (läst 7543 gånger)

hundliv

• Gästrikland
kycklingmat
« skrivet: 08 jun-10 kl 16:02 »
Jag blir så osäker vad jag ska ge dem. Nu har de unulatfrön blandat med värpfoder. det står framme hela tiden+snäckskal. På morgonen tar jag in en liten plastlåda med 2 mosade hårdkokta ägg, pasta, lite ris. ibland ärtor eller lite majs. (9 kycklingar)Hönmamman äter av det också! Jag är så rädd att det är för lite/fel mat! Men de springer runt o är pigga.

Attes matte

• Jämtland
SV: kycklingmat
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 16:27 »
Har lärt mig att man inte behöver/ska ge snäckskal till kycklingar. Bara när dom ska till att börja värpa.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Hönz

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 16:43 »
Man ska ju inte behöva ge dem annat än kycklingfoder..

Jag har utöver detta givit dem brödsmulor (riktigt mycket finkrossat bröd), gråsuggor, mask, myror och andra insekter som är lätta att hitta under stenar,maskrosblad och mina kycklingar växer så det knakar :-)

Folk har varit så neggiga till undulatfoder i massa trådar så det har jag skippat. Kokt ägg verkar många erfarna kycklinguppfödare också dissa så detta struntar jag också i..
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

hundliv

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-10 kl 21:38 »
Jag har inte köpt ngt kycklingfoder då jag precis läste om att granngårdens hade för mycket salt så kycklingar dött. Då var jag på väg dit för att köpa det. Då hamnade jag på Arken som bara hade undulatfrö och en där som hade höns sa att de tyckte mycket om det! Måste de ha kycklingfoder? Är värpfoder för kraftigt?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jun-10 kl 21:55 »
Hel vete är ett hyfsat foder till hönsfåglar och det kan man ofta köpa ganska billigt av en spannmålsodlare

Hönsmamma77

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-10 kl 22:41 »
Hel vete är ett hyfsat foder till hönsfåglar och det kan man ofta köpa ganska billigt av en spannmålsodlare

Till små kycklingar ??? trodde det var för kraftigt o stort ::)

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-10 kl 05:42 »
Till små kycklingar ??? trodde det var för kraftigt o stort ::)

Det ska nog inte ges till riktigt små, men till större går det utmärkt

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #7 skrivet: 09 jun-10 kl 08:46 »
Vi gjorde en egen blandning på krossat värpfoder, 4-korns kross från saltå kvarn, havregryn, sojamjöl, krossade solrosfrön och linfrön samt rivna morötter, broccoli och vitkål. De är nu snart två månader och mår jättebra.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Gamina

« Svar #8 skrivet: 09 jun-10 kl 09:19 »
Jag fodrar min med unulatfrön med lite allfoder de första dagarna och ökar sedan på mängden allfoder allteftersom. De får även repat gräs och lite annat smått och gott iblandat.
Jag förstår inte problemet med undulatfrön. Kycklingarna gillar det. Det är enkelt att hantera och mina verkar må mycket bra av det.
Genbank för Gotlandshöns

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 17 jun-10 kl 21:52 »
Som jag har förstått det så är det proteinet som kan vara svårt att få till när man blandar själv. Det ska vara ca 13% protein, värpfoder innehåller mindre än så så om man vill ge dem värpfoder måste man man kompensera med något annat med mer protein. Undulatfrön innehåller också ca 13% protein så så långt är det i alla fall bra. Och kycklingarna verkar gilla det i all afall när de blivit någon vecka gamla. Äggula innehåller 16% protein och alla mina kycklingar älskar det men jag skulle bara ge dem från mina egna hönor (jag kanske är överförsiktig men jag tänker på smittrisken). Jag ger också grovt bröd och kokt fisk och couscous (men det är för litet protein i det) samt att de har fri tillgång till start kycklingfoder (vilket höll på att kosta dem livet, var och bytte min "saltsäck" idag men jag tror att just nu är det väldigt säkert att köpa för nu lär de väl hålla koll på innehållet efter allla förgiftade kycklingar)
Till hösten ska jag börja blanda själv på riktigt pga alla gifter som sojan besprutas med.
Lycka till!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare
sayerbýr, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser