Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockhornsklöver  (läst 7525 gånger)

Bondetta

• Södermanland
Bockhornsklöver
« skrivet: 08 jun-10 kl 14:22 »
Hej,

Jag måste säga att det här med odling har nu blivit en stor hobby. Synd att jag blev medveten om det bara nyligen men bättre sent än aldrig.

Jag tänkte bara fråga kort om odling av bokhornsklöver(blad). Jag har själva fröna som jag hittade i min lokala utländska affär men krävs det inte någon form av groddning innan?

Kolla gärna in denna video:
Grow Fenugreek Leaves(Kasoori Methi) in your backyard

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bockhornsklöver
« Svar #1 skrivet: 11 jun-10 kl 08:34 »
Groddning innan vad?

Bockhornsklöver är goda att grodda, se beskrivning i senaste åter på hur man groddar, eller sök i mina tidigare inlägg.

Man kan också odla dem i jord, antingen för att äta det gröna eller för att producera nya frön. Då bara sår man som vanligt. Om man vill så kan man stöpa fröna, dvs lägga dem i vatten över natten innan man sår dem, kanske är det det du syftar på?

Det ska inte behövas för bockhornsklöver, men kan göra att fröna gror snabbare, särskilt om fröna eventuellt är lite gamla.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bondetta

• Södermanland
SV: Bockhornsklöver
« Svar #2 skrivet: 21 jun-10 kl 19:42 »
Hej, det har löst sig nu. Vad jag gjorde var att jag införskaffade några bockhornsklöverfrön på ICA som jag sen blötlade under ett dygn för att därefter plantera dom i en balkonglåda. Det har växt en hel del på bara några dagar. Min första odling har således lyckats vilket jag är väldigt glad över.   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser