Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för (äpple-)träd?  (läst 5265 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Vad är det för (äpple-)träd?
« Svar #20 skrivet: 12 jul-10 kl 09:18 »
Jag tittade igen på stubb -bilden..... den är ju helt klart förbryllande :-X ...... kan det vara så att det har varit en riktigt intresserad som bott där tidigare, som umpat på en stubbe ??? ..... annars kan det mer än väl vara så att det är en vildapel ...... om inte ympen ligger nästan under jord, vilket ju inte heller är ovanligt i och för sig ::)

...... om det skulle vara en vildapel, så har du ju ett underbart material att ympa på :D ..... det är KUUUUUL ;D .... ska bli kul att se helbild....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 12 jul-10 kl 10:31 »
Skulle inte tro det, eftersom det inte fanns något annat intressant i trädgården... Men skulle det vara vildapel blir jag inte ledsen för det. Ympar gärna (även om mina första försök på mitt päronträd inte verkar ha gått så bra...) och de skall ju vara bra att ha när man gör äpplevin :).

Är alla grundstammar vildaplar?

Ska gå ut och fota strax.
« Senast ändrad: 12 jul-10 kl 11:08 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 12 jul-10 kl 10:44 »
Förr ympade man ofta på vildapel..... och mormor var helt galen i att ympa ..... i skogarna runt där hon bodde kan man hitta gamla goda sorter både här och där ::)

...... numera finns det ju framtagna grundstammar..... några olika sorter beroende på härdighet och vilken storlek man vill ha på färdigt träd..... det är ju oxå så att smaken på färdigt äpple kan skifta beroende på grundstam och bla. därför har man tagit fram standardiserade grundstammar..... så att Aroma alltid smakar Aroma ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 12 jul-10 kl 11:06 »
Mhm, men även om moderträdet är äldre än jag skulle tro så kan det inte vara äldre än 26 år, för det var då området byggdes. Så gammalt är det inte..

Här kommer nya bilder:
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser