Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mal o pälsänger  (läst 24945 gånger)

rejjon

• Västergötland
SV: Mal o pälsänger
« Svar #20 skrivet: 09 mar-11 kl 18:59 »
Det står att pälsängraer äter ylle. (Vet även att de ger sig på annat om det inte finns just ylle och stickat etc)
Anticimex har varit hos oss 4-5 gånger och hittar inte källan till var våra baggar kommer i från. Har sett en larv, det var säkert 2 mån sedan.
Har bott i denna lägenhet sedan 30 November 2010 och baggarna har funnits här sedan dess och är fortfarande kvar.

Baggarna hittar vi på golvet i våra klädgarderober, mellan brädplankorna (har äldre trägolv med bred plankor och dem trivs i springorna) och liggandes i fönstren. Har INGEN ANING om var dem kommer i från. Vad gör man?
Anticimex har sprayat vätska OCH lagt pulver 2 gånger.

Vår lägenhet är tydligen ett gammalt förråd ombyggt till lägenhet och vi betalade när vi flyttade in 6847. Ny hyra 2011 är nästan 7000:-/mån.

Hyresgästföreningen säger inget speciellt så dem har vi gått ur, verkar ju värdelösa.

Vad gör man?

Humle

• Västerbotten
« Svar #21 skrivet: 10 mar-11 kl 16:42 »
Det står att pälsängraer äter ylle. (Vet även att de ger sig på annat om det inte finns just ylle och stickat etc)
Anticimex har varit hos oss 4-5 gånger och hittar inte källan till var våra baggar kommer i från. Har sett en larv, det var säkert 2 mån sedan.
Har bott i denna lägenhet sedan 30 November 2010 och baggarna har funnits här sedan dess och är fortfarande kvar.

Baggarna hittar vi på golvet i våra klädgarderober, mellan brädplankorna (har äldre trägolv med bred plankor och dem trivs i springorna) och liggandes i fönstren. Har INGEN ANING om var dem kommer i från. Vad gör man?
Anticimex har sprayat vätska OCH lagt pulver 2 gånger.

Vår lägenhet är tydligen ett gammalt förråd ombyggt till lägenhet och vi betalade när vi flyttade in 6847. Ny hyra 2011 är nästan 7000:-/mån.

Hyresgästföreningen säger inget speciellt så dem har vi gått ur, verkar ju värdelösa.

Vad gör man?
Jag skulle flytta!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 04 dec-11 kl 13:21 »
För ett par dagar sen hittade jag en pälsänger i gröttallriken som jag tog fram ur skåpet. Har aldrig sett det tidigare här hemma. Men i ett köksskåp...  ??? Känns inte som rätt ställe för en pälsänger! Jag är orolig för hundullen som jag har i klädkammaren, men vid inspektion hittades inget misstänkt. Hur orolig behöver jag bli, tro?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 04 dec-11 kl 13:50 »
För ett par dagar sen hittade jag en pälsänger i gröttallriken som jag tog fram ur skåpet. Har aldrig sett det tidigare här hemma. Men i ett köksskåp...  ??? Känns inte som rätt ställe för en pälsänger! Jag är orolig för hundullen som jag har i klädkammaren, men vid inspektion hittades inget misstänkt. Hur orolig behöver jag bli, tro?

Det var inte en fläskänger du hittade då? Har för mig att de är ganska lika.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 13 dec-11 kl 16:15 »
Tja, vad det än var så har inga fler dykt upp iaf.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Händig Man

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 dec-11 kl 16:49 »
Du kan betala in hyran till hyresnämnden till hyresvärden åtgärdat problemet, det gjorde jag.... och nu har jag inga skadedjur   >:D
« Senast ändrad: 13 dec-11 kl 17:01 av Händig Man »

Maria C S

• Småland
« Svar #26 skrivet: 13 dec-11 kl 16:56 »
Om man har mal i ullen eller på något plagg så ha ullen i rumstemperatur och frys den sen hastig det dödar alla stadier !
1 timme minst ska det vara i frysen ! Om det är tillräckligt kallt ute kan man flytta ut ullen en timme !
Dom klarar inte så snabba temperatur växlingar !
Renfan avskräcker med sin lukt på ett effektivt sätt bör läggas runt och framför allt i toppen på Pappers säcken !

Alla protein fibrer bör ses över om man fått in mal !

Vintern är bra tid att kasta ut allt en timme en dag när det är kallt och uppehåll !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Miamiamia

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 08 dec-14 kl 09:18 »
Livet med pälsängrar är sådär. En pälsänger eller två kan finnas i mina gamla gryner ibland, irriterande men sant. Pappa har massor av pälsängrar i sin lägenhet tyvärr, de verkar gilla att vara uppe i en lampa konstigt nog. I hans skafferi packar han in allt hur noga som helst, plastpåsar runt allt verkligen. Det är uthärdligt med pälsängrar, men inte i maten! I övriga lägenheten lever pälsängrarna en tyst tillvaro, men ibland ser man ju deras skelett som ligger någonstans i nån pappkasse. Han har haft dit anticimex några gånger, men han har nog slutit fred med de små rackarna nu. Han har en jättegammal lägenhet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser