Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mal o pälsänger  (läst 24946 gånger)

koko

• Gäst
Mal o pälsänger
« skrivet: 08 jun-10 kl 11:59 »
Behöver tips på hur man håller dessa skadedjur i schack!
Har man smutsig och "rå" ull så kommer det lätt mal... vet att man ska vädra ullplagg och packar in sånt i plast när jag lägger undan, men ändå... Äckligt!
Pälsängrar finns det i alla lägenheter i Malmö verkar det som. Blä! Och de förstör ju plaggen!

Har provat doftskrämmor som patchouli och det funkar så länge det luktar. Har oxå testat att lägga tidningspapper på garderobshyllorna och det funkade bra mot pälsänger. Men man ska byta till nya tidningar då o då.
Sen har jag hört att lavendelpåsar kan funka mot mal.
Nån som har erfarenhet av detta?

whyxz

• Närke
SV: Mal o pälsänger
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 13:21 »
Jag har köpt cederträringar! Mal ogillar saker som luktar och det är väl därför lavendeln och cederträet ska fungera.

koko

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 20:57 »
Har oxå köpt. Man ska nog slipa dem lite då o då för de doftar inte så mycket som när jag köpte dem- på Lidl!!

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 10 jun-10 kl 08:22 »
Malfälla! Den har hjälpt mig, från att tidvis bli påflugen av mal ser jag nu (nästan) inga. Slog ihjäl 3st tidigare i veckan, men innan dess var det månader sedan.. Har köpt min räddning hos Ullcentrum, vore bra om det fanns refiller men icke-nej!
http://www.ullcentrum.com/list_varugrupp.asp?varugrupp=250&t=R%F6dcedertr%E4produkter
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

koko

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jun-10 kl 17:14 »
Ok, kanon, ska sitta och titta på tråden nu.

Och de där malfällorna, är det endast 1 st för 169 kr på Ullcentrum?

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 11 jun-10 kl 05:29 »
Ja 1st=169 kr. Ska räcka ca 3 mån, så det blir inte så mkt per månad. Känns ändå fel att köpa helt nytt kit varje gång.
LeWi=jag

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #7 skrivet: 11 jun-10 kl 14:39 »
Hittade följande länk om behandling av mal (engelska),

http://www.ext.colostate.edu/pubs/insect/05599.html
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 12 jun-10 kl 20:18 »
Det länken handlar om stämmer, men verksamma ämnen som dödar mal är förbjudna i Sverige. De gamla "hederliga" malkulorna t ex. Så att vara noga att inte lägga undan smutsiga plagg i material som malar gillar och vara oerhört noga att hålla rent i skrymslen och hörn hör till rutinen innan ohyran avklingar.
Malfällan jag använder fångar hannarna, de tror att det är honmalar de landar på. Första fällan fångade massor och då flög det verkligen malar här inne. Sedan slutade jag se lösa malar och köpte en till fälla. Den har kanske 20 st och det är sällan någon ny kommer till. Jag har blivit så nöjd med produkten att jag inte kan tänka mig vara utan den och jag får inte betalt från de som säljer eller tillverkar. Är bara så himla glad och nöjd över att malarna inte trivs här!!!
LeWi=jag

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #9 skrivet: 12 jun-10 kl 22:35 »
Även om du bara får enstaka hanar i din fälla så finns de äggläggande honorna kvar och äggen överlever lång tid. Endast en hane behövs för att befrukta honorna. Så med rätt betingelser och en hane så finns risken för kläckta larver som äter och äter och ...
Jag skulle inte lita på malfällorna och skulle bli förskräckt om jag såg endast en flygande hane.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-10 kl 11:37 »
Här verkar det ha bra effekt, men jag har nästan inget av sånt de gillar framme...
LeWi=jag

koko

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jun-10 kl 13:37 »
Vad tror ni om detta fall som föranledde den här tråden från början:
Hittade en mohairjacka på vinden, illa inpackad som den var, var den malangripen... Plockade bort allt jag kunde se, riste och vädrade samt tvättade i Y3.
Ska inte använda den här varma jackan nu, så efter tvätt o tork har jag packat in den i en plastpåse och förslutit väl med tejp och pressat ut luften.
Har äggen överlevt? Har jag dödat allt levade i jackan???

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #12 skrivet: 16 jun-10 kl 16:18 »
Har du tur så har du plockat bort allt.
Annars kan du göra som man gjorde förr, borsta av, vänd fickor ut och in och borsta. Häng ut i solljus och värme.  Paketera  sedan i plastpåse, kläm ur luften och lägg i frysbox (i infrysningsfacket) min 72 timmmar. Ta upp häng ut i solen igen.
Ägg dödas inte av tvätt i Y3.

koko

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 jun-10 kl 16:30 »
How do I kill the eggs, then 8) ??
Dör de av solvärme? Eller av frysen?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 16 jun-10 kl 16:39 »
Kanske redan blivit nämnt, men malört, åbrodd och renfana användes i gamla tider för att hålla mal och andra kryp från garderoberna.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

koko

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 jun-10 kl 02:02 »
Skadar sannerligen inte att stoppa in dessa örter o växter bland kläderna.
Antagligen funkar det lika bra med att lägga tvålar emellan kläderna/linnet i lådorna som jag har sett.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #16 skrivet: 17 jun-10 kl 12:09 »
Malört m fl växter verkar avskräckande på levande mal. Äggen påverkas inte. Äggen förstörs av upprepad värme/kyla behandling.

koko

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 jun-10 kl 22:27 »
Aha, Då är planen att 1. Döda äggen och 2. fortsätta skrämma bort de vuxna djuren.
Och för all del 3. aldrig slarva igen.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #18 skrivet: 18 jun-10 kl 12:01 »
Aha, Då är planen att 1. Döda äggen och 2. fortsätta skrämma bort de vuxna djuren.
Och för all del 3. aldrig slarva igen.

Du har fattat saken alldeles rätt  ;D

stinasjostrom

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 08 okt-10 kl 10:42 »
Har du provat att tvätta dina plagg i Eucalan? Tvättmedlet innehåller naturliga oljor av lavendel eller eukalyptus som är mal - och lopphämmande. Eucalan hittar du här:
www.textera.se/se/grp/eucalan.php
Hälsningar
Stina

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser