Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det på väg ? (vatten som drivmedel)  (läst 3507 gånger)

mohave

• Gäst
Nu är det på väg ? (vatten som drivmedel)
« skrivet: 07 maj-06 kl 12:07 »
wow! verkar ju vara svaret på .. ja en h**es massa problem i världen :-)

undrar bara om detta med köps upp av nån oljeshejk
och läggs på hyllan ... man kan ju hoppas att han släpper det fritt..  för världens bästa ..

(kunde inte svara på orginalinlägget av silverXshadow :-(  så jag starta en ny bara ..)
« Senast ändrad: 07 maj-06 kl 12:09 av mohave »

johole

Re:Nu är det på väg ? (vatten som drivmedel)
« Svar #1 skrivet: 08 maj-06 kl 11:59 »
JoeCell er basert på "Orgone Energy" :

"What is Orgone Energy It is a type of sexual life-force energy that can be gathered, beamed, absorbed, generated, or redirected by conscious beings or orgone-based devices. Ultimately, it is an archetypal creative energy, meaning that although it has many manifestations from the psychological to physical, the underlying essence of 'negentropy' remains the same between them."

Jeg vil tippe Joe har gjemt seg unna misfonøyde kunder som
har kjøpt bøker/byggebeskrivelser, deler og byggesett fra ham.

En tommelfingerregel er at hvis en "energi-kilde" er beskrevet
www.pesn.com eller www.peswiki.com så er det snakk om klassisk amerikansk postordrebedragerier eller internetshopbedragerier.

« Senast ändrad: 08 maj-06 kl 14:06 av johole »

mohave

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 maj-06 kl 17:40 »
lösningen finns nog men inte så länge pengar styr alla våra liv så kommer det bästa att vinna, bara det/dom med mest pengar i ryggen överlever och inte i FAN vill t.ex. oljebolagen se nåt sååå bra i produktion ..... suck ..

har ju hört en massa olika olika grejer som t.ex. minskar bensinförbrukningen radikalt men alla har bara försvunnit, blivit uppköpta eller dylikt .... en del är nog bluff men långt ifrån alla .... hoppas bara att nån någon gång släpper nånting liknande fritt och INTE håller allt hemligt för att tjäna storkovan, OM det kommer ut fritt och VÄLDIGT många har tillgång till "hemligheten" går det ju inte att stoppa med en bunt pengar eller hot så lätt ....
jag hoppas och tror att det kommer ..
hoppas bara att det kommer snart :-)

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 15 maj-06 kl 17:47 »
Jag har sett och hört sånt här så ofta att jag börjar misstänka det är ett syndrom.
Man tror förbehållslöst på hokus-pokus som ingen kan förklara,
eller mer korrekt, som har alltför triviala förklaringar för att någon seriöst ska bry sig,
och misstänker ALLA världens forskare och entreprenörer för att antingen vara delaktiga i
eller offer för en gigantisk konspiration.
« Senast ändrad: 15 maj-06 kl 17:52 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mohave

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 maj-06 kl 18:04 »
om JAG kom på en grej som kunde ersätta t.ex. en bensinmotor o drivas med vatten så skulle det vara VÄLDIGT frestande att ta patent på det för att sälja det till hela världen dyrt eller sälja det dyyyrt till nån oljepamp som vill lägga det i malpåse tills oljan är slut ..
det är nog väldigt svårt att inte vilja bli ofantligt rik på en sån grej, samtidigt vill nog inte speciellt många i oljebranshen bli väldigt fattiga på  en sån uppfinning ..

jo jag tror att det har uppfunnits både det ena o andra men som har blivit uppköpt eller stulet och lagts i malpåse/förstörts,
verkligheten överträffar dikten som man brukar säga ..
hela vårt samhälle/ekonomi bygger mycket på oljan o dess pengar så det är väldigt stora och starka (på flera sätt) krafter som gör ALLT för att skydda det ...
och då menar jag ALLT ...

alla forskare är inte med i "hemliga klubben", bara dom som kommer på nåt som är FÖR bra ....
och sen är dom ju oftast betalda av nån med  =
har kanske inte kontroll/patent på sina uppfinnigar ..

Att tro att t.ex. oljebranshen inte skulle agera om nån kom på en grej som halverar bensinförbrukningen i en vanlig bensinmotor är bara naivt ..

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 15 maj-06 kl 18:25 »
V.S.B.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-06 kl 19:55 »
Om någon vill sälja något med sensationella egenskaper men vägrar tala om hur det fungerar är det bluff.

Om beskrivningen är obegriplig är det bluff.

Om beskrivningen är uppenbart nonsens (orgone accumulator) är det bluff.

Om det som skall säljas bara kan användas av vissa personer med särskilda egenskaper är det bluff.

Om det strider mot kända fysikaliska principer (evighetsmaskin) är det bluff.

Om en högstadieelev kan se att fysiken är rappakalja (energi mäts i volt) är det bluff.

Om de fantastiska egenskaperna är omöjliga att bekräfta på ett reproducerbart sätt är det bluff.

mohave

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 maj-06 kl 06:23 »
som sagt finns det en massa olika bluffgrejer och kommer alltid att göra, precis som i alla branscher.
men att tro att det inte finns nåt bättre än en Otto-motor att förbränna fossilabränslen för att driva sitt fordon ? ..
Vi kanske in har kommit på det än men det kommer..
kanske HAR kommit ?

Många uppfinningar har blivit lagt på hyllan för att samhället inte skulle "skifta skepnad", vi SKALL ju ha olja att driva det mesta med, vi SKALL ha el från dom stora  elbolagen o.s.v. för att vårat samhälle skall funka som det gör idag ....

t.ex. vem fick Toyota att skrota nya fina, fullt fungerande, el-bilar dom har utvecklad i flera år? dom tog t.o.m. in dom utleasade bilarna för att dom skulle förstöras utan att det vart fel på dom, dom skulle bara bort, kunderna fick ju inte ens köpa loss sina bilar .. dom kanske inte skulle få sälja vanliga bilar nånstans om dom inte gjorde det ? vem vet, men det är ett talande exempel på att det är andra krafter som styr ...

Att inte tro annat är väldig naivt .....
Politiker skulle väl ALDRIG betala privata grejer med skattepengar väl? onej ....
Företagsledare skulle väl ALDRIG ta emot en liten muta ?
nejdå .. har aldrig hänt ..
nej såna hemska saker händer inte för JAG har inte sett nåt sånt iallafall ...................

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 maj-06 kl 08:51 »
t.ex. vem fick Toyota att skrota nya fina, fullt fungerande, el-bilar dom har utvecklad i flera år? dom tog t.o.m. in dom utleasade bilarna för att dom skulle förstöras utan att det vart fel på dom, dom skulle bara bort, kunderna fick ju inte ens köpa loss sina bilar .. dom kanske inte skulle få sälja vanliga bilar nånstans om dom inte gjorde det ? vem vet, men det är ett talande exempel på att det är andra krafter som styr ...

Det är pengar som styr. I fallet ovan troligen kostnaden för att supporta ett litet bestånd med åldrande specialbilar.

Det är också pengar som bromsar utvecklingen av ny teknik. För den som köper en ny bil är bränslets del av kostnaden marginell. Oljan är helt enkelt åt skogen för billig för att något annat skall kunna konkurrera. Om bensinpriset vore tillräckligt högt skulle extremt bränslesnåla fordon vara en vrålande säljsuccé. Men det är de inte, tvärtom.

För övrigt behövs ingen ny teknik för att spara olja. Volkswagen och Audi hade tills förra året varsin modell som drog 0,3 liter diesel per mil. Vad jag vet säljs de inte längre. Bristande efterfrågan, ingen konspiration.

mohave

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 maj-06 kl 10:23 »
hmm .. visst .. men jag tror inte det vart toyotas anledning .. deras andra hybridbil säljer ju som smör i solsken ?? hur skall man kunna veta hur nåt säljer om man inte ens tillåter nån att köpa det ??
Toyota har säkert flera bra förklaringar ......

visst är det perfekt om man kan se till så att priset är så lågt att andra inte KAN ta sig på marknaden?
så man kan fortsätta att sälja sina produkter.....

bränslet är långt ifrån en marginell kostnad när man köper en bil! t.ex. jag bor på landet och bensin är en STOR kostnad för familjer som bor på landet så att köpa stora feta bilar med V8:or är HELT uteslutet för våran del ..
men visst, bor man i staden och inte kör så mycket så är kanske kostnaden för bränslet inte så betungande .....
sen om man tjänar mycket pengar med så kan man ju skita i att ens bil drar mycket bensin.
jag har iallafall spenderat bra mycket mer pengar på bensin än på inköpskostnader på mina bilar och kör ändå inte i gamla skruttbilar ....

marknaden för bensinslukande bilar i t.ex. USA har ju dalat markant efter att dom har fått skyhöga bensinpriser (runt halva priset mot här),
det är t.om. väntelista på en del ställen på att få köpa en bensinsnålare Toyota ...
ta t.ex. ett bussbolag, vad tror du är den största kostnaden för bussbolaget för en buss under dess livslängd ?
1. att köpa in bussen ?
2. att köra med den (det räcker med att bara räkna bränslekostnaderna ..)?

jo det finns/har funnits en hel del olika bilar som drar lite bränsle men dom flesta har fallit på att t.ex. en barnfamilj vill INTE köra runt i en liten osäker colaburk med motor o säten när det finns säkrare bilar, man har vanan inne att det skall vara si o så många hästar i en bil, bolagen marknadsför ju inte dessa bilar sååå hårt direkt=många missar att dom ens finns .. o.s.v. o.s.v.
Jag skulle gärna köpa en el-driven Toyota RAV4 för jag tror som är säkra OCH har låg driftskostnad OCH är miljövänliga men att få dessa tre parametrar i en o samma bil är svååårt idag.
Har frågat Toyota om jag kan få köpa en med men inte ens fått svar på nån av alla förfrågningar.. :-(
När det kommer till att köra runt på mina barn i en bil på ett säkert sätt är jag faktiskt hellre en fattig miljöbov än "rik" miljövän med rent samvete.

jora det är pengar som styr det mesta i våra liv ..

men vem styr pengarna ??

Alternativen kommer troligen när bensinen helt enkelt ÄR föööör dyyr .. håller med att bensinen är för billig ännu för att alternativen skall vara "ekonomiskt lönsamma" ...
alltså även för storbolagen ....

men men .. är väl bara att vänta lite till ...

nä nu blidde det för långt ..
tillbaka till jobbet så jag kan tjäna lite mer pengar så jag har råd att åka hem idag med :-)

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 maj-06 kl 11:18 »
Jag kör omkring med en förbrukning av 0,175 liter biodiesel, samt 0,175 liter rapsolja per mil, totalt 0,25 liter per mil, eller 2,5 liter per 100/km som det numera skall uttryckas.

Det går alltså, anledningen till att det inte är vanligt, är att brukare av fordon helt enkelt vill ha fart och status, vem som helst kan skaffa ett fordon med denna förbrukning om de ändå har råd att ha bil, det är inte produkten som saknas, och inte heller en gigantisk konspiration på gång.

En utomjording som studerade våra bilköer, skulle nog rapportera hem, att vår teknologi var efterbliven, över ett ton på fordonet och en medelhastighet på 30 km i timmen, trots att fordonet är byggt köra i 140 och ta fyra gånger så mycket passagerare.

Vatten kan till viss del användas som drivmedel, om det är lösligt i det kompletterande drivmedlet. Således är det nästan ingen märkbar skillnad mellan 100% etanol och 85% etanol med 15% vatten.

Rent vatten som bränsle hör hemma i sagorna, även om det går skenbart blir det minus på kontot.
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 11:36 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 maj-06 kl 19:53 »
Inte för att vara glädjedödare ... men 0,175 + 0,175 = 0,35

Vad är det för "fordon" du åker runt i ? Om man får fråga ...

ollebolle

« Svar #12 skrivet: 30 maj-06 kl 19:54 »
Utan rullmotstånd och luftmotstånd skulle fordonet gå mycket snålt. Man kan ju ta sig till Sydney från London på 4 liter.

Tycker det är dags att etablera intresse för fordon som går saktare , har mindre frontyta och däck med minimerat rullmotstånd. Kan tänka mig att 1 dl per mil kan räcka för en 1-personers liten fordonstub med 1-3 hk dieselmotor och racercykeldäck vid 50-70 km/tim. Föraren halvligger ned.

Jag har sett en cykel med heltäckande glasfiberkåpa. Där satt man ganska upprätt men orkade ändå trampa i 15-20 km/tim. En cyklist klarar c:a 0,2 hk under längre tid. Med 2 hk kanske man kommer upp i 50 km/tim.
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 21:35 av ollebolle »

statustrött

« Svar #13 skrivet: 30 maj-06 kl 20:32 »
 Jag är också nyfiken på Skyttens fordon, hade en skoda octavia diesel förut som gick att köra med en snittförbrukning strax under 0,4 liter per mil men då var det 75 procent landsvägskörning och 25 procent snäll körning i stan.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 02 jun-06 kl 09:55 »
Ett tryckfel, det skulle vara 0,125, jag kör faktiskt 40 km på en liter "diesel".

Den teoretiska bilen (som kan göras och köras på slätan) kan gå med mycket lite bränsle, men i det praktiska livet ligger man inte ner och kör, har aldrig passagerare och last.

Min "bil" är en serietillverkad produkt, som finna att köpa.

En Amica Luna 2000 års modell. Den är byggd i glasfiber på stålram, har en motor på 4 KW, väger ca 325 kg med det förstärkningar och påbyggnader jag gjort. Den är försedd med dragkrok och får och kan dra 625 kg plus att jag får ha 320 kg i fordonet, så maxlasten kan bli nästan ett ton. Inga problem i backarna utom att farten sjunker. Växellådan är remvariator, och variatorhjulet ligger direkt på vevaxeln. variatorväxeln gör att motorn i princip alltid går på samma varvtal.

En del grejor i bilen är av sämre kvalite, sådom hjullager, men de har jag bytt ut mot SKF-lager.  Jag har dessutom tectylat även glasfiberdelen på undersidan och under skärmar, för att inte damm och sten ska slita.

Under sista vintern transporterade jag säkert 100 ton gods totalt med ekipaget (mest ved och stock).

Den är till skillnad från nyare modeller, lätt att reparera, man behöver bara handverktyg, och ett verkstadsbesök torde knappast behövas. Motorn är luftkyld och principen är som den gamla folkan (baggen), med svansmotor och bakhjulsdrift. Den räknas som EU-moppe gör 50 km/h och kan köras av en som är 15 år. Den skattas inte, och har inget besiktningstvång.  Total milkostnad med ALLT inräknat blir mellan 5 och 10 kr, det stora spelet i kostnad beror på att en reperation, eller oftare däckbyte, ifall man kör med laster, påverkar kraftigare milkostnaden än bränsle. Min kostnad de sista 2200 milen är 6,27.

Jag fick min "billigt" under halva marknadspriset, men då fick jag mecka bort en massa brister.

Trots det höga marknadspriset, kanske 45000:- blir det ekonomi i längden. Den som köper t.ex. en "fyndbil" en Volvo 740 i "gott skick" för 12000, kommer att få slänga  mer än 25000:- i tanken på ca 2000 mil, medan jag stoppar i knappt 5000:-. Bilskatt och lagstadgad besiktning ökar dessutom kostnaderna.

Bilen är bara tvåsitsig, så fem barn och tre hundar i familjen, gör den mindre lämplig, men ofta ser man TVÅ bilar, därför att arbete tvingar till det, där allmänna kommunikationer saknas, är resvägen undet 50 km, så bör man kanske överväga detta alternativ för den ena bilen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 3 användare (1 dolda)
NESSEN, Mashakaks8276

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser