Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorkar  (läst 3102 gånger)

Gårdstant

• Skåne
Sorkar
« skrivet: 07 jun-10 kl 12:55 »
Har försökt odla i träramar med tidningar i botten. Sorkarna förstörde det mesta. Blir det bättre om jag lägger plast i botten eller finns det någon som har en bättre idè?

tuulis

• Uppland
SV: Sorkar
« Svar #1 skrivet: 07 jun-10 kl 13:18 »
Jag håller just på att planera att bygga och sätta upp en träram för odling av perenna nyttoväxter. Och eftersom vi har haft mycket sorkar på besök under vintern så har jag också undrat hur jag skulle kunna göra. Såg nånstans en idé om att spika fast en metallnät på botten av en ram. Så jag tänker kanske också göra så. Och sen markduk på botten för ogräsets skull. Eller har andra bättre tankar och idéer?

PS. Plast hjälper nog inte för sorkarna - vi fick flera ensilagebalar förstörda av sorkar som hade gjort stora hål i dom, och då är det rätt så tjockt med plast på dom.
« Senast ändrad: 07 jun-10 kl 13:22 av tuulis »

Gårdstant

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jun-10 kl 14:47 »
Ja, ett finmaskat hårt nät låter som en bra lösning. Tack för rådet! Det ska jag prova!

hustigern

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-10 kl 22:53 »
Metallnät funkar. Men det behöver inte sitta fast i ramarna. Om ni bara ser till att det ligger plant så räcker det om ramarna står på nätet.
Jag odlar i pallkragar och viker ut "flärparna" i gångjärnen för att få ramarna att stå slätt på metallnäten.

Lycka till med odlingarna!
/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Gårdstant

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 jun-10 kl 00:22 »
Tack Anneli! Jag gör så...!

tuulis

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-10 kl 09:23 »
Låter smidigare att inte behöva spika fast. Tack snälla för rådet!  :D

Andreas75

« Svar #6 skrivet: 08 jun-10 kl 23:45 »
Sorkar gillar visst inte hägg, så prova att komplettera med nerstuckna häggkvistar och kanske lite bark och flis runt om.

tuulis

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-10 kl 08:14 »
Ah, smart! Tack för tipset!  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 09 jun-10 kl 08:40 »
Ett annat tips är att vistas mycket där sorkarna är, då trivs de inte, gillar inte för mycket störningar. Så sätt utebordet i närheten, eller en lässtol, rensa ofta istället för mycket varje gång, skörda lite varje dag.

Skaffa katt eller hund, och ge dem mat i närheten av där sorkarna bor. Själv har jag gäss, och i närheten av deras inhägnad finns det varken sorkar eller möss, däremot finns de på andra ställen på tomten.

Sorkar, mullvadar och annat otyg gillar inte heller om man gräver och pular där mycket, tek kan man varje dag flytta runt på en spade som man trampar ner i marken där man tror att de har sina gångar. Att vattna ordentligt ett par gånger i veckan, så att det blir vatten i deras gångar, gillar de inte heller. Hittar man ingången till deras gång, så kan man lägga i vattenslangen där och låta vattnet rinna en stund.

Om man är ihärdig, och upprepar behandlingen, och helst använder flera olika av dem, så kommer de att flytta någon annan stans. Åtminstone tills att det kommer nya djur, som inte vet om att du är besvärlig, då får man upprepa...

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 09 jun-10 kl 23:18 »
Intressant! Tack!

Haure

• Kultursnickaren
    • Skåne
    • haureskultursnickeri
« Svar #10 skrivet: 29 jun-10 kl 00:23 »
Det skal väre meget fintmasket kraftig kvalitet, vanligt höns net fungere ikke , der tar de sig igennem, har testet på en ny äbleodling med net i botnen, men de har taget sig let igennem og over og äter rotter.
Kultursnedkeren/snickaren

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser