Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsmatta till odlingslott - hjälp!  (läst 2938 gånger)

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
Gräsmatta till odlingslott - hjälp!
« skrivet: 06 jun-10 kl 23:17 »
I vår odlarförening har vi en stor gräsmatta som nästan ingen bryr sig om. Så det är mycket klag, gnäll och tjat om klippningen.Men den är välskött och det finns inte särskilt mycket ogräs.

Eftersom vi har cirka 60 personer i kö för att få hyra en lott, slog det mig att vi borde göra fler lotter av gräsmattan, så blir många personer glada på en gång.

Nu funderar jag på vad som är minst arbetskrävande för att till nästa år ha 8- 10 nya lotter att hyra ut. Är det klokt att skala av gräslagret och lägga för kompostering och sen luckra åtminstone spaddjupt. Sen får den nya lottinnehavaren göra resten av jobbet med markförbättring. Jorden är lätt och ganska sandig så den är inte särskilt tungarbetad. Det finns gott om färdig kompost och halm med kaninskit att tillgå. (från 140 lotter + ett antal kaningårdar)

Eller är det bättre att hyra en jordfräs och köra upp allt på en gång? I höst till exempel och sen ösa på med kompost.
Lotterna kommer att bli mellan 30-40 kvm.

Skulle bli jätteglad för råd och tips om hur vi bäst ska göra.

Eulalia II

• Södermanland
SV: Gräsmatta till odlingslott - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 06 jun-10 kl 23:21 »
Jag skulle struntat i att fräsa, och istället lagt ut ett lager kartong, ett lager kompost, ett  lager jord, ett lager halm, ett antal potatisar, och slutligen ett generöst lager halm/gräsklipp eller annat täckmaterial, så hade ni både blivit av med gräsmattan, gödslat, luckrat upp OCH fått en potatisskörd redan i höst.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 06 jun-10 kl 23:29 »
Man bör enligt min åsikt alltid undvika att fräsa jorden. Dels får man mer ogräs, mycket av gräset orkar ofta ta sig, dels bildas lätt en frässula, dvs jorden är luckrad så djupt som fräsen når, men sedan blir jorden hård, släpper dåligt igenom vatten, och rötterna vill inte växa igenom det gränsskiktet.

Gräv bort grässvålen och kompostera på annan plats, det är det snabbaste sättet. Eller gör som Eualia II skriver, men det begränsar lite vad man kan odla. Förutom potatis funkar det dock med tomater och olika gurkvxter, tex squash. Att så blir inte så bra, man bör ha ordentligt med täckmaterial, så att gräset garanterat dör där under.

Vad bra initiativ att ge fler möjlighet att odla, egen skörd är det bästa som finns!

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-10 kl 23:33 »
Förtydligande: metoden jag beskrev var bara för att bryta mark med minsta möjliga arbetsinsats och maximal "benefit".  :)
Året därpå kan man så/odla på andra sätt.
Vill man odla upp ytan med annat än potäter redan i år, så är nog gräsvålens bortgrävande kombinerat med min metod (fast utan kartong) att rekomendera. Eventuellt kan man strunta i min metod i sin helhet, om jorden är bra från början.
« Senast ändrad: 06 jun-10 kl 23:35 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 07 jun-10 kl 07:05 »
Kan intyga att potatismetoden funkar utmärkt, om man inte har tid/ork att gräva bort en massa grässvål. På våren därpå gräver man, en hel del gräs har kvävts och resten är lätt att få bort. Har man kvickrot i gräset så får man dock räkna med att den kommer tillbaka raskt... >:(

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 07 jun-10 kl 07:17 »
Täckodling är roligt men man behöver inte krångla till det i onödan.
Det räcker med att klippa gräset kort, lägga ut potatisen direkt på marken och täcka den med köpejord. Sedan ett lager växtrens (i mitt fall nässlor) och överst ett rejält lager halm. Vattna vid torka. Ev. kan man komplettera med mer växtrens och halm under säsongen för att undvika att potatisen grönfärgas. Tänk på att blasten gärna viker undan halmen i plantans mitt, så där kan det behöva läggas på extra täckmaterial när potatisen blommar.

Året därpå gräver man jorden till spadtags djup. Då är den lättgrävd efter det att maskar m.m. har luckrat under potatistäcket.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 jun-10 kl 22:35 »
Jättemycket tack för tipsen! Nu ska jag nog lyckas övertyga vår lite trögstartade styrelse.

Lycka till med ert eget odlande i sommar!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 4 användare
javill, Efwa, RickardR, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser