Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammet kan inte vara ute för han vräker i sig jord........Vad behöver han?  (läst 2732 gånger)

Pippilutt

• Södermanland
Vi har ett bagglamm som född minst en vecka för tidigt. Han får LG:s välling och väger nu 8 kilo. Men han kan inte vara ute för han dyker direkt ner och äter jord. Varken ser eller hör bara upptagen med att få i sig jorden. Vi är tvungna att lyfta in honom för att få stopp på det.

Har någon en ide om vad han behöver, har för brist.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Är det ett flasklamm?
Har den tillgång till saltsten? (universal med mineraler i)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

Ger ni honom något annat än välling? Har han någon mamma att dia på också? Komplettera med någon form av mineraler. Det är helt klart något han behöver. Testa vad han vill ha.

Såg förra veckan fåren på Island göra samma sak. De gick i diken och käkade under vegetationen. Det var inget bönderna oroade sig för. Fåren brukar göra så. Men Island har ju lita andra förhållanden och i Sverige är det inte vanligt att fåren äter jord med flit.

Pippilutt

• Södermanland
Ja , han är flasklamm. Först med Pontus men efter att ha lusläst allt på forumet här så har jag i tur och ordning
köpt Sjödins fårbok och plöjt igenom den
gått över till LG:s lammnäring
gett parafinolja både rektalt och oralt för att häva förstoppning i början
gett bikarbonatvatten och massage mot spänd ond mage
gett D-droppar + kalk samt selen med E-vitamin sedan ca 10 dagar dock för att jag inte insåg att de behövde mer än vällingen förrän jag sett att han sjönk ner på frambenen och krummade med ryggen.

I fredags fick han injektion med D-vitamin och selen av vet. Han hade då bättre kroppshållning men var ostadig. Lördag hade han märkbart bättre aptit men ville bara vila och i går åt han fortfarande bra men vinglade omkull för ingenting och ville mest ligga.

Nu på morgonen har han en glupande aptit men kan knappt stå på benen, de verkar för svaga.

Han har ingen mamma, BÄrtram och BÄrit som kommer från samma ställe är övergivna av sina mammor och det var ägarnas andra lammning och första problemlamm så de hade inte tid/lust att ta hand om lammen själva. Jag tog hand om dem trots att jag knappt sett ett får på nära håll men annars hade de dött. Sedan har vi lärt oss efterhand som problem tillstött men tyvärr inte legat före ev problem eftersom vi inte har någon tidigare erfarenhet.

Vi har tänkt att så länge det går framåt och BÄrt är nyfiken och intresserad och inte plågas så ska vi försöka klara av det.

Bajseriet fungerar bra nu och han har inte ont när han bajsar som i början. Han äter bra och får inte ont i magen efter vällingen längre så vi började tro att det skulle gå vägen.

I början var det för kallt och blött för honom att vara ute mycket och han har inte använt sina muskler lika mycket som BÄrit. Nu har han ökat till ca 9 kilo på mycket kort tid och har kanske inte de muskler han behöver.

Funderar också på om han kan ha kopparbrist, tidigare ägaren sa att jag skulle köpa mineralbytta utan koppar för det hade han aldrig gett sina. Då kanske hans mamma redan hade kopparbrist och eftersom hans outvecklade tarmar inte klarat av att ta upp näring bra under hans fyra första veckor så kan han ha hunnit få brist på det mesta.

De har tillgång till saltsten, har köpt den på Granngården och det var två val, liten eller stor så jag vet ej mer om innehållet. Ingen av dem är dock intresserad av den.

Det här blev värre än rörigt man jag hoppas att någon kan ge mig råd. Vi har kommit så här långt och det vore så tråkigt om han inte repar sig och BÄrit skulle bli ensam och inte ha någon kompis.

Han äter även hö och Svenska foders nybörjarlammpellets och även gräs och löv. De senare ökar vi på efterhand för att inte fresta på magarna.

Min man som var emot hela projektet är numera totalcharmad och vi har verkligen blivit fårfrälsta och kan inte tänka oss att vara utan får efter de här bekantskaperna.

BÄrit som kom en vecka före honom var också i ett eländigt skick men repade sig efter en penicilinkur. Jag fick penicillin av en kobonde och gav detta lilla benrangel i halsmuskeln som knappt fanns. Det var riktigt läskigt men man klarar det man måste som tur är. 

Vi är mycket tacksamma för alla råd vi kan få.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Falin

• -
Mer lammnäring, kanske? Vi hade vårt första flasklamm nu i vintras, och jag gav honom betydligt mer än vad det stod på påsen att man skulle. Han blev mycket nöjdare med det, och blev tillfreds så att han kunde ägna sig åt andra lammaktiviteter med kompisarna.  :)

Diarsanyl är bra för små magar i olag, finns på Apoteket.

Sano

• Bohuslän
Vi ger alltid våra lamm mineraler i lös form eller balja. De äter mycket av det.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Fåraherden

• -
Mina får brukar  äta jord när saltstenen tar slut. När de får en ny upphör det.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Robb

Sök här på forumet om B-vitaminbrist, och jämför med de symptomen. Det är också ett allvarligt tillstånd. Lycka till med din lilla vän, hoppas han repar sig. :(
Mvh

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Mineralfoder i pulverform vore nog en ide liksom att ge 1-2 tsk dextropur i mjölken. Introducera en liten potion av riven morot och havregryn, kanske? Glöm inte selenet heller! Lycka till!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

vallhunden

• Västergötland
Jag har sett lammen äta jord utan att det varit något fel på dom. Det brukar vara innan de börjar beta. Som om de inte vet hur man gör, eller vad man ska äta... :o
De har vid tillfället haft tillgång på/ eller fått, alla vitaminer och mineraler som upptänkligen kan behövas. ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
En anledning som kan finnas är att lammet vill stoppa i sig olika mikrober för att få en fungerande vom, men då är jord-ätandet enligt modellen  lite och ofta.H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser