Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fenix Start med bäst-före-dat 30 sept 2010  (läst 11400 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fenix Start med bäst-före-dat 30 sept 2010
« Svar #60 skrivet: 18 jun-10 kl 16:07 »
Det har redan hänt, men väldigt få har vetat om det. På 70-80-talet nån gång så var det en foderproducent (hundfoder) som hade problem med mögel i sin tillverkning, och många hundvalpar dog pga detta. Men det talas inte om det längre.  ::)

Ja var det inte Purina eller Eukanuba ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Attes matte

• Jämtland
« Svar #61 skrivet: 18 jun-10 kl 16:09 »
Ja var det inte Purina eller Eukanuba ???

Jag vet faktiskt inte, men det är mycket möjligt...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

fauve

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 18 jun-10 kl 16:17 »
  kycklingar "är det väl ingen som bryr sig om". Då vågar man slarva på kontrollerna. 

Fast det där är ju bara bs!

Visst förstår jag att de som förlorat kycklingar pga denna olyckshändelse i produktionen är ledsna, men att påstå att det är pga ett medvetet slarv från foderproducenten är väl ändå lågt..

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #63 skrivet: 18 jun-10 kl 22:50 »
Fast det där är ju bara bs!

Visst förstår jag att de som förlorat kycklingar pga denna olyckshändelse i produktionen är ledsna, men att påstå att det är pga ett medvetet slarv från foderproducenten är väl ändå lågt..

Du missförstår mig, jag tror absolut inte att de gjort det med flit (om inte annat är de väl rädda om sitt goda ryckte) utan jag bara menar att de uppenbarligen missat att kontrollera kvaliten. Och även om något liknande inträffat med hundmat en gång så tror jag att rutinerna för mat för livsmedelsproducerande djur inte är lika stríkta.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Myzan

• Värmland
« Svar #64 skrivet: 19 jun-10 kl 22:41 »
Efter alla samtal har jag fått en ganska klar bild om hur det hade gått till.

Ett av skiften vid tillverkningen hade inte tagit några prover på fodret. Det var då detta dåliga foder hade gått igenom.När detta upptacktes blev det säljstopp på säckarna.

Det jag tyckte när jag ringde dem var att de borde gått ut med informationen om att dåligt foder var levererat ut till butiker och kunder.

För mig handlade det inte om ersättningen i sig utan att de skulle ha en fungerande policy om detta händer igen.. Hur men i ett sånt tillfälle ser till att nå ut till konsumeterna inom rimlig tid.

Till slut kom meddelandet ut men tyvärr för sent för många....

Myzan

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #65 skrivet: 19 jun-10 kl 22:48 »
De borde gått ut med informationen om att dåligt foder var levererat ut till butiker och kunder.

För mig handlade det inte om ersättningen i sig utan att de skulle ha en fungerande policy om detta händer igen.. Hur men i ett sånt tillfälle ser till att nå ut till konsumeterna inom rimlig tid.

Till slut kom meddelandet ut men tyvärr för sent för många....

Myzan

Och det måste ha tagit rätt lång tid innan det kom ut, jag köpte min säck minst en månad innan jag via alternativ uppmärksammades på pressmeddelandet. Däremot hade i alla fall min butik (Granngården i Uppsala) ringt de som köpt sitt foder med medlemskort, ett skäl att inte glömma att dra medlemskortet nästa gång!
/ Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

fauve

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 20 jun-10 kl 11:58 »
Och även om något liknande inträffat med hundmat en gång så tror jag att rutinerna för mat för livsmedelsproducerande djur inte är lika stríkta.

Det är ju snarare tvärtom; kontrollerna på foder för livsmedelsproducerande djur är nog hårdare än för rena sällskapsdjur.. Det säger sig ju självt.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #67 skrivet: 20 jun-10 kl 12:42 »
Var det inte debatt om just hund o kattmat som var tvugna att innehålla bra råvaror och inte massa E nr för att dom inte kunde läsa själva på inehållsförteckningen...fast det var väl mat till människor dom jämförde  och vi kunde ju fortsätta ha Enr i våran mat för vi kunde ju läsa och bedömma själva...lurigt lurigt... :o :o
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

joep

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 20 jun-10 kl 18:58 »

6 av mina 10 skansk blomme kycklingar dog och sista är dåliga. Tyvvar jag sag jag denna länk för sent.

Jag åker till Granngården första sak imorgon.

Joep

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #69 skrivet: 20 jun-10 kl 19:08 »
Jag har mist 35 kycklingar tack vare denna miss...... inte roligt alls och hur plågsamt för djuren :'( kommer alltid i framtiden undersöka fodret väl innan jag ger djuren.  :'( men är ju lovad ersättning .
« Senast ändrad: 05 jul-10 kl 17:01 av Minnas »

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 20 jun-10 kl 23:03 »
Det är ju snarare tvärtom; kontrollerna på foder för livsmedelsproducerande djur är nog hårdare än för rena sällskapsdjur.. Det säger sig ju självt.

Det märks i vart fall inte, tycker jag! Och varför säger det sig självt?

Nina K

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 20 jun-10 kl 23:36 »
Verkligen tråkigt att höra alla som drabbats efter denna miss i deras kontroll. Jag är glad nu att jag själv inte köper fenix fodret till mina. Köpte en säck i april men inga av de små ville äta det så vi köpte annat istället. Kan det ha varit en av säckarna tro. Mina vuxna djur fick det men inte heller de ville ha det. Här hos mig så har det inte varit info på grangården och lantmännens butiker. Tycker det är dåligt. De borde ha satt upp lapp vid foderpallarna för att infomera och få tillbaka säckarna. Kan säga att jav varit inne max 2gånger detta år på deras hemsida så deras meddelande där skulle jag aldrig fått.

morellen

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 21 jun-10 kl 09:23 »
Frågan är om vi inte borde gå ihop när det gäller krav på ersättning för förlorade kycklingar? Det är kanske effektivare med ett gäng klagande en enstaka

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #73 skrivet: 21 jun-10 kl 10:07 »
Jag är glad nu att jag själv inte köper fenix fodret till mina. Köpte en säck i april men inga av de små ville äta det så vi köpte annat istället. Kan det ha varit en av säckarna tro. Mina vuxna djur fick det men inte heller de ville ha det.
Mycket troligt att det var en av giftsäckarna du köpt. Mina kycklingar åt bara mycket lite av saltblandningen och hönorna åt inte alls. Nu när de fått en blandning med normal salthalt som de äter bra av.

petra lakso

• Blekinge
« Svar #74 skrivet: 24 jun-10 kl 21:49 »
Ja, tyvärr har jag fått min misstanke bekräftad.
Alla mina 11 mysk-bebisar dog av fodret.
Till synes en plågsam död som man inte kunde tänka sig att det var fodret!

marha140

• Bohuslän
« Svar #75 skrivet: 27 jun-10 kl 12:58 »
Hej!
Blev både lättad och frustrerad när jag läste denna länk om det dåliga fodret. Har förlorat 35 renrasiga kycklingar den senaste månaden  :'(. Har haft diarréer, varit jättetörstiga och slöa. Dött inom ett dygn från det att man såg att de var dåliga. 6 kycklingar har överlevt. Vi har städat x hela tiden. Ibland fick jag städa hos dem 2 gånger bara medan man var hos dem. Haft kycklingar inne och hållt dem i handen och värmt dem. Försökt med druvsocker, fil m.m. Trodde att de åkt på någon hemsk bakterie. Lättad över att det inte är något som smittar till de andra hönsen. Förbannad över att de har fått lida och allt jobb och kostnader. Undrar om lantmännen tänker ersätta allt eller om man får en ny säck med mat.
Hoppas det löst sig för dina andra kycklingar.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #76 skrivet: 28 jun-10 kl 19:25 »
Ja, tyvärr har jag fått min misstanke bekräftad.
Alla mina 11 mysk-bebisar dog av fodret.
Till synes en plågsam död som man inte kunde tänka sig att det var fodret!
'jag beklagar :( Måste va hemskt att se.

lena lindberg

• Blekinge
« Svar #77 skrivet: 01 jul-10 kl 23:39 »
ALLA drabbade ska ta kontakt men SIN leverantör...........

De har fått besked hur det ska ersättas....   Annars be dem kolla med CENTRALEN.........

Ingen kommer att bli illa bemött.......

Mvh Lena Lindberg
Hundar, Hästar, Höns och Åsna
Finska spetsar, stor tvärradig Plymouth Rock, SRF ansluten.

morellen

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 31 aug-10 kl 22:09 »
Hur går det för er andra? Själv har jag inte hört något mer än att min butik rapporterat in och att labtmännen skulle titta på det.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #79 skrivet: 01 sep-10 kl 18:33 »
Hur går det för er andra? Själv har jag inte hört något mer än att min butik rapporterat in och att labtmännen skulle titta på det.

Har fått ersättning för ett bra tag sen. Minns inte exakt datum men har för mig att det var i juli.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 4 användare
Anders Flix, javill, Hans Hultén, Lomsmyran

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser