Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fenix Start med bäst-före-dat 30 sept 2010  (läst 11428 gånger)

Ägghuvudet

• Halland
SV: Fenix Start med bäst-före-dat 30 sept 2010
« Svar #40 skrivet: 10 jun-10 kl 17:50 »
Hehe jag menar att i ditt fall så skulle jag försökt få ersättning ;D... Om det nur går att ersätta kycklingarna :'(
Själv har jag inte råkat ut för detta

Lycka

• Ångermanland
« Svar #41 skrivet: 10 jun-10 kl 18:23 »
ALLA ska klart ha ersättning som förlorat kycklingar
Hedemorahöns

Skytten

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 10 jun-10 kl 19:33 »
Hur tusan får de höga salthalter, jag har aldrig saltat en foderblandning??
Blandar man själv, kan man givetvis göra fel, men så att kycklingarna dör, det är långsökt.
Stora serier, blir ju stora fel, när det inträffar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #43 skrivet: 10 jun-10 kl 19:42 »
Vart vänder man sig då?`

Så man vet vart man ska klaga.

Kan man klaga trots man inte har säcken kvar också?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #44 skrivet: 10 jun-10 kl 19:45 »
Skulle varit bättre om du hade säckarna kvar :/ Men klaga helt klart ändå!
De måste ju ha förståelse för att man klagar när något inträffat med sina kycklingar...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #45 skrivet: 10 jun-10 kl 19:52 »
Skulle varit bättre om du hade säckarna kvar :/ Men klaga helt klart ändå!
De måste ju ha förståelse för att man klagar när något inträffat med sina kycklingar...

Och så himla ovanligt är det ju inte att man häller över säckat foder till fodertunnor, så det tycker jag att dom borde ha överseende med. Man kanske har kvittot eller ett kortutdrag som visar att man varit där och handlad i alla fall...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #46 skrivet: 10 jun-10 kl 19:59 »
ja just det det måste jag kolla.
Det borde vi ha kvar.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

morellen

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 10 jun-10 kl 20:08 »
Jag köpte mitt hos en återförsäljare och han hade inte fått någon information om detta men sista förbrukningsdatumet stämde. Han var iaf väldigt förstående och skulle prata med dem och lovade mig nytt foder på rak arm.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #48 skrivet: 10 jun-10 kl 22:29 »
Jag tog med mig säcken till granngården där ja köpt den och jag fick en ny säck direkt  samt att jag lämnade mina uppgifter och vad jag betalat för kycklingarna som dött.

Får se om dom hör av sig.. För min del handlar de inte om pengarna utan mer om besvikelse och förtvivlan att bara stå där och se en efter en dö och inte veta andledningen :( Några fick vi ju avliva pga djurskyddskäl.

Myzan

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 13 jun-10 kl 00:05 »
Jag var inne på nätet och sökte efter sjukdomar, då mina kycklingar dött av okänd anledning.
Fick upp denna sida och allt föll på plats.
Vi har under ett par dagars tid sett hur en efter en av våra kycklingar dött. Vi har vattnat dem i munnen med spruta och gjort allt vi kunnat men ändå kännt oss så misslyckade. Det är första gången vi har kycklingar.
När jag läste om fodret sprang jag och smakade på vårt. Johodå det var salt så vi orkade inte ha det i munnen länge då det blev fränt i hela munnen av salt!!!!!

Det är väldigt hemskt tycker jag att Granngården inte gått ut med den här informationen. Undrar hur många småttingar som behövt sätta livet till pga detta.

Nu sitter jag och gubben och vattnar dem så mycket som vi vågar och hoppas på att några överlever....

Mvh Ulrika

Myzan

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 13 jun-10 kl 19:48 »
Jag har idag varit i kontakt med en pressansvarig på Granngården.
Hon visste bara att fodret var tillbakadraget men inte varför.....
Hon skulle imorgon kontakta Lantmännen och se till info om Startfodret kommer ut och sprids.

Hon kontaktar mig imorgon om resultatet.

Hälsningar en mycket ledsen kycklingmamma som bara har 5 st kvar av 17 :(

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #51 skrivet: 13 jun-10 kl 20:37 »
Myzan.

Vem är pressansvarig?
Jag har också mailat idag.
Men inte fått svar.

Myzan

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 15 jun-10 kl 19:55 »
Hej!
Efter många samtal fram och tillbaka med Granngården och Lantmännen har jag idag fått berättat för mig att det from IDAG ligger meddelanden ute på respektive hemsida ang fodret.

Det känns hemskt att det kommer så sent då detta varit känt i snart en månad utan att något har gjorts.

Jag har blivit erbjuden ersättning, men en ersättning kan inte sudda bort bilderna på näthinnan där barnen sitter och gråter med döende kycklingar i famnen.

Jag kan härmed också meddela att alla våra små dunbollar som vi så länge väntade på har fått sätta livet till, den sista dog i handen på min dotter.

Hälsningar en mycket ledsen
Ulrika Kyrk
« Senast ändrad: 15 jun-10 kl 23:02 av Myzan »

yezzika

• Bohuslän
« Svar #53 skrivet: 16 jun-10 kl 00:08 »
Här är en till som har mist vet inte hur många kycklingar och fick meddelande från granngården idag, och visst verkar det som om jag har det felaktiga fodret  :'(
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #54 skrivet: 16 jun-10 kl 07:29 »
Vad säger granngården då?
Vad får ni för ersättning?
De borde ju ersätta både för lidande och foder och kycklingar anser ju jag.
Det hade jag krävt.

Lantmännen Lantbruk

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 16 jun-10 kl 12:27 »
Hej
Vi på Lantmännen har nu gått ut med ett återkallande av denna produkt. Läs texten nedan. Ni som inte redan har kontaktat försäljningsstället uppmanas att göra det.

På grund av för hög salthalt i ett parti säckat livkycklingfoder Fenix Start med bäst-före-datum 30 september och batchnummer 5269 återkallar Lantmännen Lantbruk hela partiet. Samtliga kunder som köpt foder ur partiet uppmanas att kontakta det företag eller den butik där man köpt fodret.

En för stor mängd salt blandades av misstag ner i ett parti foder Fenix Start i Lantmännen Lantbruks foderfabrik i Västerås. Detta ledde till att salthalten blev så hög att fodret blev skadligt för djuren. I vissa fall har kycklingar insjuknat och dött sedan de ätit av det aktuella fodret. Kvalitetskontrollen av det aktuella fodret fungerade inte vid leveranstillfället och en del av det felaktiga fodret hamnade ute i handeln. Huvuddelen gick till Granngårdens butiker i landet.

– Lantmännen Lantbruk beklagar verkligen det inträffade. Vi ser nu över våra rutiner för att något liknande inte ska inträffa igen, säger Micael Sundström, marknadschef på Lantmännen Lantbruk.

Naturligtvis kommer Lantmännen Lantbruk att, tillsammans med de återförsäljare som sålt det aktuella fodret, kompensera de kunder som drabbats av denna händelse. Alla kunder som köpt Fenix Start med bäst-före-datum 30 september och batchnummer 5269 uppmanas att kontakta det företag eller den butik där man köpt fodret.

Liro

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 16 jun-10 kl 16:33 »
Även om djuren klarat livhanken, kan de inte få njurskador av för mkt salt, så de får problem längre fram?

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #57 skrivet: 17 jun-10 kl 21:36 »
Även om djuren klarat livhanken, kan de inte få njurskador av för mkt salt, så de får problem längre fram?

Det är precis vad jag sitter och funderar på, mina 13 kycklingar verkar alla må bra och de har från början ätit dåligt av startfodret (TACKA FAN FÖR DET!) så jag har gett dem mycket annan mat. Jag hoppas att det har räddat dem men visst gnolar det i bakhuvudet om njurskador. Vet inte så mycket om kycklingfysiologi men ett litet barn hade i alla fall fått njurskador.

Myzan, jag sörjer med dig och din familj (och med er andra också förstås men extra mycket med Myzan eftersom vi är i samma situation)  första kycklingarna och man kämpar för att göra allting rätt och och så går det så fel och barnen som blir förtvivlade.

Jag har blivit kompenserad för "risken" med två nya säckar foder idag. De vare mycket förstående på Granngården. Men om någon av mina kycklingar hade dött så hade ju det inte gått att kompensera med pengar. Min första hönas första kycklingar som jag vakat över och sörjt för många gånger dagligen sen innan de kläckts. De får man inte igen. Jag kan bara tacka Alternativs medlemmar som uppmärksammat mig på att jag serverade mina små raringar gift.

Jag tror inte att något liknande skulle kunna ske med katt- eller hundmat eftersom de flesta hundar och katter har någon som skulle bli förkrossad om de dog medan kycklingar "är det väl ingen som bryr sig om". Då vågar man slarva på kontrollerna. Sen ska vi väl inte börja prata om sojainnehållet som besprutas med de farligaste tillgängliga pesticider som dödar både människor och djur i Latinamerika. Nej, det blir till att börja blanda eget foder. Det hade jag ju ändå tänkt göra!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #58 skrivet: 17 jun-10 kl 22:51 »
Jag tror inte att något liknande skulle kunna ske med katt- eller hundmat eftersom de flesta hundar och katter har någon som skulle bli förkrossad om de dog medan kycklingar "är det väl ingen som bryr sig om". Då vågar man slarva på kontrollerna.

Förjäklig! De borde förstå att för vissa är de små kycklingarna som sina små bebisar...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #59 skrivet: 18 jun-10 kl 13:01 »
Jag tror inte att något liknande skulle kunna ske med katt- eller hundmat eftersom de flesta hundar och katter har någon som skulle bli förkrossad om de dog medan kycklingar "är det väl ingen som bryr sig om". Då vågar man slarva på kontrollerna.

Det har redan hänt, men väldigt få har vetat om det. På 70-80-talet nån gång så var det en foderproducent (hundfoder) som hade problem med mögel i sin tillverkning, och många hundvalpar dog pga detta. Men det talas inte om det längre.  ::)

Det är just detta att man inte har nån som helst koll på vad fodret faktiskt innehåller som gör att jag är väldigt skeptisk till pellets-foder överlag. Oavsett djurslag.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser