Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fenix Start med bäst-före-dat 30 sept 2010  (läst 11415 gånger)

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: Fenix Start med bäst-före-dat 30 sept 2010
« Svar #20 skrivet: 08 jun-10 kl 21:40 »
Kan rekommendera start foder foder från Svenska Foder.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 09 jun-10 kl 00:38 »
Tyvärr är man ju ibland utelämnad till att köpa det foder som säljs på närmsta inköpsstället. Att köra många mil för att köpa en eller ett par säckar foder blir alldeles för dyrt.

Däremot borde man kunna förvänta sig att fodret man köper är bra, och att inga djur blir sjuka av att äta det...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #22 skrivet: 09 jun-10 kl 09:43 »
Jo, absolut. Det minsta man kan begära är ett bra foder. Det är ju det man betalar för!!

Här nere i Skåne är vi lite bortskämda med att kunna välja foderleverantör  :P...
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Lina W

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 09 jun-10 kl 09:47 »
Jo, absolut. Det minsta man kan begära är ett bra foder. Det är ju det man betalar för!!

Här nere i Skåne är vi lite bortskämda med att kunna välja foderleverantör  :P...

Ja ibland blir jag lite avundsjuk på er i söder, här får man åka flera tiotal mil om man vill få tag på annat än granngårdens foder...  :-\
Fast det går ju att ta hem helpallar men kanske inte startfoder eftersom det går åt så pass få säckar under våren...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 09 jun-10 kl 09:54 »
Tja, där jag bor, i Skåne, så har jag bara två olika Lantmännen/Granngården att välja på, om jag vill åka max 2-3 mil enkel resa... Vad jag vet i alla fall, om någon vet en bättre/billigare foderleverantör när man bara köper ett fåtal säckar om året, så vill jag gärna veta det.

Spannmål har jag som tur är hittat billigare på annat håll, men till nykläckta diversedjur, vaktlar under hela livet, och som tillskott för att veta att de får i sig någorlunda det de behöver, så ger jag färdigfoder.

Att blanda själv är för besvärligt i mina volymer, blir det mer i framtiden, så kanske. Jag kompletterar istället färdigfodret med extra godsaker/nyttigheter plus bete eller plockat grönt, eller späder med ren spannmål, beroende på djurslag, ålder och kondition.

Så besvärlig tycker jag inte att man är som liten kund, att det berättigar försäljarna att ta ut så mycket mer pengar för foder i säck jämfört med bulk.

Jag har tidigare i någon tråd förslagit att vi små djurhållare som finns på alternativ, i den mån vi vill, borde gå ihop de som bor nära varandra, och köpa in i bulk, så att vi får bättre ekonomi i vår djurhållning, och bättre påtryckningsmedel för att de ska ha ett bra sortiment, och att det inte ska vara slut på det foder man behöver varannan gång man kommer dit.

Man borde ju även kunna förhandla till sig ett bättre pris om man köper in en hel pall med småsäckar, då är det ju enkelt att dela ut fodret till de olika djurhållarna.

Men det är en helt annan tråd...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #25 skrivet: 09 jun-10 kl 11:01 »

Man borde ju även kunna förhandla till sig ett bättre pris om man köper in en hel pall med småsäckar, då är det ju enkelt att dela ut fodret till de olika djurhållarna.

Det behöver du inte förhandla om det är bara att fråga. På en pall med Allfoder veg (24*25kg= 600kg) som till ordinare pris kostar 159*24=3816 fick jag ca 20:-rabatt/säck och betalade ca 3250:- för en hel pall. Detta var Lantmännen i Eslöv.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 09 jun-10 kl 11:10 »
Det behöver du inte förhandla om det är bara att fråga. På en pall med Allfoder veg (24*25kg= 600kg) som till ordinare pris kostar 159*24=3816 fick jag ca 20:-rabatt/säck och betalade ca 3250:- för en hel pall. Detta var Lantmännen i Eslöv.
Då kvarstår ju problemet att jag inte kan förbruka så mycket själv, utan skulle vilja samköpa med flera andra så att säckarna gick åt i rimlig tid. 24 säckar är betydligt fler än vad jag gör av med på ett år. På min dyra lantmännen tror jag att en säck allfoder kostade 189 kronor.

En bra sak med alternativ är ju att man kan få kontakt med andra med samma intressen, och att man därmed på olika håll i landet kunde gå samman och köpa in sitt foder. Med lite planering och organisering såklart.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #27 skrivet: 09 jun-10 kl 11:14 »
Ta bilen. Kom hem till mig och fika. Köp med dig ett par fodersäckar (jag har några kvar på pallen) och hämta  lådorna som du ska ha till dina bikupor.

Då slår du ju 3 flugor i en smäll ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 09 jun-10 kl 11:27 »
Gör jag gärna, förutom att jag måste ordna skjuts, har varken körkort eller bil. Däremot ska jag nog åt de trakterna endera veckan, så då hör jag av mig. (Jag är ju knasig nog att tro att det ska gå att klara sig med cykel och cykelvagn, trots 8 km till närmsta busshållplats och 1 mil till närmsta affär. Körkort ska dock ordnas, förhoppningsvis under nästa år, men bil blir det ingen under överskådlig framtid. Behöver den så sällan, och brukar kunna ordna samåkning eller åka med buss/tåg. Mycket billigare, och så kan jag lägga de pengarna på renovering och djur istället. Får hjälp med tunga inköp, tex foder av släktingar, när de ändå har något ärende i närheten av lämpligt inköpsställe, kräver bra lite planering och framförhållning. Annars har jag cyklat med en sisådär 60 kg på cykelvagnen många gånger, funkar om det inte är för många mil, helst inte mer än 3 tor)

Men en tanke är ju att man inför en alternativträff kollar intresset för att köpa foder, och har en pall på plats så att folk kan köpa hem det de beställt, till priset som det kostat den som beställt, inklusive kostnad för frakt o dy. Då ska folk ju ändå transportera sig dit och hem.

Nying

« Svar #29 skrivet: 09 jun-10 kl 12:04 »
Hej!

Kläckte tolv kycklingar för två veckor sedan i kläckare. Kycklingarna har ätit bra men druckit onaturligt mycket. Kycklingarna började dock ganska tidigt visa sjukdomssymtom i form av diarré och slöhet. Till och från har de gapat och det har sett ut som de kippat efter luft och tre av kycklingarna har tyvärr avlidit. Kontaktade veterinär och fick reda på att Lantmännens startfoder Fenix från foderfabriken i Västerås blev återkallat för två veckor sedan pga för hög salthalt. Vi köpte vårat foder för tre veckor sedan och enligt produktchefen på Lantmännen så var vårat foder ett av de felaktiga. (Enligt Batchnummer och SäckID) Ett dygn efter att vi bytt foder så slutade diarrésymtomen och kycklingarna piggar på sig. En plågsam död av saltförgiftning... sa veterinären... Hoppas att det inte har hänt för så många fler.
Kram Maria

Guran

• Lappland
« Svar #30 skrivet: 09 jun-10 kl 12:15 »
Oops, mystisk kycklingdöd (tack o lov bara en!) här med fast jag ger aldrig start till mina; utan allfoder.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 09 jun-10 kl 12:23 »

Och du kan med säkerhet säga att de ALDRIG får fel i sin tillverkning  :o, knappas va, såna fel som varit nu kan ju faktiskt drabba alla foderfabriker.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

morellen

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 09 jun-10 kl 12:35 »
djädra skit... fodret smakar salt. jag har inte säcken kvar heller (packar om i tunnor)

Hur gör ni som köper pallvis för att råttsäkra säckarna?

Sirpa

• -
« Svar #33 skrivet: 09 jun-10 kl 12:47 »
Hur gör ni som köper pallvis för att råttsäkra säckarna?
Har 4 katter  ;D
Höns och Liljor i min trädgård.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 09 jun-10 kl 13:19 »
sprang ner och smakade och tittade datum och vi har en av dom felproducerade säckarna :o

8 st kycklingar för mig har dött sva trodde de berodde på burfågelsand som dom stoppat i sig  men ja skulle tro att dom hade klarat sig om dom inte fått den salta maten...  dom har ju haft riktigta diarrér från början.

2 st lever kvar men de måste vara tack vare att jag gav dom en massa hackat ägg istället för start nu när dom på sva menade på att dom ätit för mkt grus.. men salthalten lär ju vara hälften av orsaken.

Hur skall dom på granngården ersätta detta?

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #35 skrivet: 09 jun-10 kl 16:30 »
gäller det bara startfodret?

Hos oss finns

Startfoder
Tillväxtfoder
och
Värpfoder att välja på

Är det inget fel på de andra då????

Jag ger tillväxt.
Har haft en kycklin som dött

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

fauve

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 10 jun-10 kl 07:37 »
..

Eftersom dina (någon/några i af) är obducerade och dödsorsaken fastställd så kan du nog inte skylla fodret för det. SVA lär ju ha tagit prover också kan jag tänka mig och dessa borde ju ha visat på om de var saltförgiftade.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #37 skrivet: 10 jun-10 kl 09:38 »
jo ja tycker också det. Men eftersom mina två kycklingar som överlevde fick endast hackat ägg och egenblandat foder strax efter att den 8e dog så har dom överlevt ::)

Känns som om det kan ha ett samband.  Det salta fodret har ju knappast hjälpt till.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #38 skrivet: 10 jun-10 kl 09:41 »
Det är ju mycket möjligt att det´kan vara fodret. Jag hade försökt få ersättning

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #39 skrivet: 10 jun-10 kl 09:47 »
ja tror helt klart att det åtminstone är halva orsaken i mitt fall..  För eftersom det nu har vart så salt så är de ju inte konstigt att dom käkat så mkt av sanden..   Hur många har du som gått bort?

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 2 användare
Bender, bondmorawannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser