Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fort verkar avmaskning?  (läst 2671 gånger)

donnabellan

Hur fort verkar avmaskning?
« skrivet: 05 jun-10 kl 12:18 »
Ska avmaska getterna innan jag flyttar dem till nytt bete. men hur fort efter avmask. vågar jag göra det, någon som vet?

trassla

• Gäst
SV: Hur fort verkar avmaskning?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-10 kl 13:53 »
Jag tycker nog att du kan vänta i 3 dagar innan du släpper dem på nytt bete.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jun-10 kl 14:08 »
Vi väntar 3 dagar oxå. Sedan är de parasitfria!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 05 jun-10 kl 20:07 »
Skall man vara väldigt säker och använder ett endos-preparat kan man upprepa avmaskningen efter 3 dagar, alternativt 14 dagar för att vara helt garderad. Det kan vara bra om man köpt nya djur till sin flock och vill skydda sina redan tidigare djur, givetvis skall då de nya vara i karantäns-hage och eget stall i minst tre veckor då-bäst är dock att ha de nya djuren isolerade i 40 dagar varunder man går igenom djuret  t ex klövar, päls och mun. Bra är då att också behandla dem med Flusa eller liknande som tar alla blodsugande utvärtes levande parasiter. ( Kanske lite OT, men i alla fall...)
/Tt
« Senast ändrad: 05 jun-10 kl 20:13 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 06 jun-10 kl 19:47 »
Se bara till att de inte blir återinfekterade.  På en kurs jag gick sa de att man

"avmaskar i grindhålet"

dvs masken dör ganska fort, men det är noga att djuren inte äter några nya parasiter.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser