Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ska kaniner äta?  (läst 9363 gånger)

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: Hur mycket ska kaniner äta?
« Svar #20 skrivet: 02 sep-09 kl 21:37 »
det här är något som jag har funderat över. Jag ger rabbfor. En vuxen dvärgkanin får mellan 0.5-1 dl per dag. En växande belgisk jätte får 3 dl per dag (borde jag minska detta?). En växande fransk vädur får 2.5 dl per dag (är det fel mängd)?. En växande godlandskanin 2dl per dag. En växande rex/tyringer 2 dl per dag. Ett vuxet Marsvin får 1 msk per dag.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 05 sep-09 kl 09:33 »
det här är något som jag har funderat över. Jag ger rabbfor. En vuxen dvärgkanin får mellan 0.5-1 dl per dag. En växande belgisk jätte får 3 dl per dag (borde jag minska detta?). En växande fransk vädur får 2.5 dl per dag (är det fel mängd)?. En växande godlandskanin 2dl per dag. En växande rex/tyringer 2 dl per dag. Ett vuxet Marsvin får 1 msk per dag.

Gotlandskaniner skall inte ha rabbfor alls, deras ämnesomsättning är inte gjord för så proteinrikt pellets.
En dvärgkanin behöver på sin höjd 1-2 maskedar, ett marsvin ännu mindre, alla växande stora raser behöver däremot runt 2-3dl/dag.

Tänk på att Rabbfor är ett produktionsfoder, inte ämnat för smådjur eller i större mängd åt djur som inte växer alt. inte har ungar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #22 skrivet: 18 sep-09 kl 08:27 »

För att planera höinköpet lite: hur mycket gr/kg behöver en vuxen gotlandskanin per dag ?

(På sommaren får mina gräs som min man slår med lie -bara nu har vi börjat med lite hö.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser