Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ska kaniner äta?  (läst 9360 gånger)

Jan M Hedlund

• Gäst
Hur mycket ska kaniner äta?
« skrivet: 07 feb-04 kl 19:12 »
Hur mycket och vad  ska kaniner äta?

Camilla

• Gäst
Re:Hur mycket ska kaniner äta?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-04 kl 18:54 »
Basfödan för kaniner är gräs på sommaren och hö på vintern. Det enklaste är att ha kaninen i betesburar på sommaren, då får de vad de behöver från betet (dräktiga och digivande honor kan få lite säd eller kaninpellets). På vintern ger man hö. Vissa ger enbart hö och vatten, men jag ger dessutom mina fyra gotlandskaniner lite grönsaker och frukt (äpplen, morötter, kål, grönkål). Ungefär ett äpple eller en morot/dag - försiktigt med kålen om de inte är vana, de kan bli dåliga i magen - och ibland lite överblivet torrt bröd.
Någon gång i veckan får de ett knippe kvistar med löv som jag torkat och om det är riktigt kallt får de lite, lite säd (ett par matskedar, bara). När jag beskär fruktträden får de klippet därifrån, och ibland klipper jag några kvistar gran eller en åt dem att gnaga på.
Mängder vet jag inte... inte vad gäller vikt eller volym iallafall. Man ser ju hur mycket de behöver - äter de inte upp det de får så är det för mycket, äter de rent och ser hungriga ut så är det för lite...  ;D

Camilla

goldqueen

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 feb-04 kl 19:06 »
Hej.
Har angorakaniner. Eftersom de använder ganska mycket energi åt att producera ull ger jag ca 1 dl kaninfoder (pellets) som jag köper i 18 kg påsar på granngården. Det blir billigast om du nu köper foder. Dessutom alltid lite fint hö varje dag, vatten såklart. Mindre mängd pellet ju mindre kaniner du har. En salt/mineralsten bör kaniner ha tillgång till. En kanin i samma storlek som angora fast ej ullproducerande skulle jag ge kanske 3/4 dl / dag. Något som är bra och nödvändigt för tänderna och sysselsättning är att ta in ca 3 cm i diameter stora kvistar längd avgör du själv, gärna med lite mindre kvistar. Tex lönn, arder, asp, körsbär, vinbär.

goldqueen

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-04 kl 19:07 »
Glömde säga - ge aldrig, aldrig aldrig gräsklipp när du klippt gräsmattan till kaninerna. Det är så sönderfördelat att det kan börja jäsa i magen och din kanin kan i värsta fall dö av tarmvred.

Sofia

« Svar #4 skrivet: 07 okt-04 kl 10:04 »
Hur kan de få tarmvred av sönderfördelat gräs ???
Kanske är dum men om man ger helt gräs så tuggar de ju ändå sönder det :P

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 08 okt-04 kl 09:17 »
gräsklipp jäser jättesnabbt och då det börjat brinna är det farligt. Om man ska ge gräsklipp måste man lägga det i ett tunt lager så inga klumpar bildas.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Mariekexet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 okt-04 kl 17:50 »
Vad är "horn/pelletts"?

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 29 okt-04 kl 18:46 »
 Undrar om det inte ska vara korn/pellets....
Mina Gotlänningar får Korn+havre+hö (Sommartid får alla gräs) Under "betesperioden" får hanarna bara gräs och hö i en höhäck i betesburen (de allra flesta rör aldrig höet, men dom kan välja att äta det om dom vill.
 Honor och växande ungar får även lite säd på sommaren. Kvistar och salt dessutom.
 Angororna får havre+ Rabbfor pellets. (Köpt på Granngården). I övrigt samma med gräs och kvistar.   Mina Franska vädurar får samma utfodring som angororna men lite större mängd av kraftfodret.
 Har man ett riktigt bra hö klarar  nog vuxna Gotlänningar som inte är i produktion sig nog egentligen utan kraftfoder, men mina blir så sura när dom andra får så jag ger lite,lite ändå.
 Morötter är också uppskattat vintertid. Jag utfodrar också med fint höensilage vissa vintrar.
             Mvh
           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mariekexet

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 okt-04 kl 19:30 »
Hur är det med utfodring av morötter till slaktkaniner. Ger det smak åt köttet som kål gör? Och hur är det med äpplen?

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 29 okt-04 kl 22:12 »
 Jag tror inte det ska vara några problem med att ge morötter och äpplen. Kål och kålrot ska man akta sig för den sista tiden innan slakt (allt enligt en urgammal bok som jag hittat om slaktkaninsuppfödning) Har också hört att för mycket maskrosblad nära slakten ska kunna sätta smak på köttet, men vet inte om det stämmer??
                              Mvh
                           Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #10 skrivet: 01 nov-04 kl 19:59 »
Jo, även morötter och äpplen i stor mängd ger en söt, ofräsch och kvalmig smak på köttet.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 01 nov-04 kl 21:56 »
 Hur stora mängder då? Mer än "normalt"? Normalt för mig är inte mer en en ganska liten morot/dag (högst).
  Är det "själv upplevt" eller läst? Jag har än så länge aldrig känt någom konstig smak på kaninköttet överhuvud taget...
 Däremot har jag hört att"myten" om den sötaktiga kaninsmaken kom under kriget då man tydligen hade ont om hö, men gott om kål och kålrötter... Kålen gjorde köttet beskt för att få bort den smaken lät man köttet ligga och dra i mjölk och därav smakade det sött...
                       Mvh
                     Charlotte

Mariekexet

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 nov-04 kl 09:05 »
Att kål fördärvar köttet kan jag gå ed på. Vi fick kass-vis med kål från ortens pizzeria och gav kaninerna. Det blev en bismak som var avskyvärd. Karln och ungarna åt ändå men själv kunde jag inte äta. Det var problem bara att hantera köttet för mig. Efter kurs på Vreta fick jag klart för mig att det var kålen som var boven i dramat och därefter har inga sådana problem uppstått. Nu är det annars äppeltider och jag ger gärna mina kaniner mycket äpplen vilket de gillar jättemycket. Men om det också förstör köttet får jag förtås tänka om.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #13 skrivet: 02 nov-04 kl 09:34 »
Både kött och mjölk tar smak från det djuren äter. Under senaste kriget så gav fiskarbefolkningen både hönsen och grisarna djuren fisk, vilket gav fisksmak till kött och ägg. Det löste man genom att veckorna före slakt ge annat foder. Det är samma med mjölken. Kommer man söder om Dalälven så börjar mjölken smaka dåligt. I alla fall är den inte god. Det beror sannolikt på att bönderna stoppar i korna en massa biprodukter som inte växer norrut. När vi människor äter mycket vitlök så luktar till och med svetten vitlök. Det har stor betydelse vad djuren har ätit för något.

Renkött skall man bara ta från djur som betat det späda fjällgräset. Köttet är nog så fränt och kött från skogsren håller ger samma fina smak. Mina egna djur går och betar i skogen och det köttet får en mycket svag arom typ viltkött. Inte som älg men lite bättre än vanligt nöt.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 02 nov-04 kl 09:45 »
 Kål har jag aldrig givit mina kaniner. Men där tror jag vi alla är eniga.... Morötter har jag aldrig märkt att det skulle ge någon bismak. Äpplen kan jag som sagt inte uttala mig om, vi har inte äpplelträd här och jag har aldrig givit det i någon större utsträckning...
 Men jag har kompisar söderut som ger både får och kaniner massor av äpplen och jag har aldrig hört något om bismak. Men jag ska försöka komma ihåg att fråga dom.
 Jag har för mig att det står i Husdjur till husbehov att man kan ge grisen äpplen innan slakten för att få god smak på köttet, det är därför jag är lite frågande till om äpplen skulle "förstöra".
                         Mvh
                      Charlotte

Ronny

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 06 nov-04 kl 05:04 »
Intressant!

Förr i norra Skåne höll man "låmmen" på ett ganska kargt höstbete, där enebuskar utgjorde en stor del av beteshagens trädväxt!  :o
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

beckatt

• Småland
« Svar #16 skrivet: 06 nov-04 kl 17:29 »
Jag laste nan stanns att enris ska ge en bra smak pa kaninkott, kan det stamma?
Even the smallest person can change the course of the future.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #17 skrivet: 06 nov-04 kl 18:06 »
Om man har mycket enbär tillsammans med kaninen så tycker jag den smakar mera likt hare. Enris är förträffligt när man ska röka - både fisk och kött. Al ger också en bra smak när man röker kött. Själv har jag aldrig prövat med att steka en kanin tillsammans med enris. Men vaför inte. Jag kan tänka mig att man lägger enris i en "romersk gryta" (lergryta eller motsvarande) tillsammans med kaninen. Kanin är gott i sig. Olika raser smakar lite olika. Bra smak är ju väldigt subjektivt vad man tycker om. Enbär och antagligen enris ger en mer "viltsmak". Tycker man om viltsmak så är det väl bra. Viltsmak är ju mer fränt så att säga. Jag tycker varken skogshöna, hare eller ren är någon höjdare. Men för många är det en delikatess.

Kerstin Linnea

« Svar #18 skrivet: 28 apr-06 kl 10:29 »
Hej jag läste i husdjur till husbehov att man kan ge kaniner både tall och enris att gnaga på som skulle ge en god smak på köttet....någon som vet ???

Beorn

« Svar #19 skrivet: 01 maj-06 kl 22:05 »
Hello
Jodå, tall och enris går fin-fint. Jag undviker dock en mest med tanke på att det finns så lite av det! Men, tall går utmärtk. Grannen plockade ned en gammal tall i höstas. Jag ger grenar och kvistar varje dag. Barren äts först och sedan blir tom grenarna avbarkade. Emellenåt får de björk, äppelgrenar, asp, ask,al,sälg.  Gran verkar inte vara speciellt populärt. Tallen ger en talldoft på kulorna (gödslet). Under evckan kommer jag att slakta de första ungarna som har fått tallsmak sedan livmoderstadiet, så jag återkommer med rapport. För övrigt kan jag startkt rekomendera enbär och rosmarin som kryddning av köttet. Hmm kanske skall hoppa över till matsidan istället  ;D

När det gäller mängden =ursprungsfrågan; grenar fri tillgång. Hö likaså. Gräs när det är säsong. Övrigt Fritt havre/korn till mammor och ungar. Hanar och ensamma honor 1/2-1 dl säd per dag vintertid. Fodermorot (vinter). Äppelkskruttar, kokt potatis (potatiskal) till ungar.  Mindre mängder med olka saker varierande för då blir det inte tråkigt!  ;)

MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser