Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kravmärkt kött - en flopp??  (läst 4115 gånger)

Just_me

• Småland
Kravmärkt kött - en flopp??
« skrivet: 01 jun-10 kl 17:23 »
Jag och min sambo köper kravmärkt kött av gris, ko och får från Enköping till vår hund. Hon äter enbart BARF.
Vi köper också kravmärkt i butik till oss själva och lägger många extra slantar på att kunna äta kött med gott samvete.

Men efter den ena artikeln efter den andra i bla. AB så blir jag lite tveksam på min kunskap kring kravmärkt.

Är det så att djuren inte får vårdas av veterinär pga mask och andra sjukdomar för att medicinerna gör att köttet inte längre kan märkas med "Krav"?
Varför är det så i såna fall?
Är det dyra köttet från sjuka djur som inte får vårdas pga ett ideal som inte gynnar någon?

Jag vill gärna lära mig mer om kravmärkning men hittar ingen sida som är oberoende. AB är ju inte en källa jag litar på tex. Men det kan ju ligga något i det de skriver.

mobben

SV: Kravmärkt kött - en flopp??
« Svar #1 skrivet: 01 jun-10 kl 17:28 »
Det är självklart att djuren får vårdas, avlusas och avmaskas efter behov. Dock ej i förebyggande syfte. Sen om du nu inte kan sälja det som kravmärkt i alla lägen är ointressant man har en djurskyddslag att följa och ett stort ansvar som djurägare.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 jun-10 kl 17:30 »
Krav är normalt bättre än agribussiness produkter, men hittar du en leverantör, i småskala, och som kan hantera en god uppfödning, är det ofta att föredra före krav.

VILKA LAGAR (OCH CERTIFIKAT) UTOM VAD JAG SJÄLV ANSLUTER MIG TILL, SKA BESTÄMMA VAD JAG STOPPR I MUNNEN!!!

Djurskydd + ekologi kan man skapa i sin närhet, om detta inte är möjligt, gäller att spåra själv.
« Senast ändrad: 01 jun-10 kl 17:32 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-10 kl 17:33 »
Det är självklart att djuren får vårdas, avlusas och avmaskas efter behov. Dock ej i förebyggande syfte. Sen om du nu inte kan sälja det som kravmärkt i alla lägen är ointressant man har en djurskyddslag att följa och ett stort ansvar som djurägare.

Absolut, men frågan är om bönder tvingas hålla sig till "krav" regler för att kunna överleva? Om man lever på uppfödning av kravmärkta djurkan man inte gärna strunta i reglerna för djurens skull, även om man ju skulle tycka att det vore bättre.
Ingen som vet vart det finns listor på regler för att få sitt kött kravmärkt i butik?

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-10 kl 18:03 »
www.krav.se finns alla regler!

Och på www.jordbruksverket.se under rubriken Djur finns lagstiftningen som samtliga måste följa.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 jun-10 kl 18:42 »
www.krav.se finns alla regler!

Och på www.jordbruksverket.se under rubriken Djur finns lagstiftningen som samtliga måste följa.

Här finns inte måste, när man försöker från storstadens färdigmatsätande makthavare förtrycka landsbygden, SKA vi reagera.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jun-10 kl 19:00 »
Men kommer konsumenterna åt alla regler? KRAV har ju numera inloggning till sin regelbok, endast de som betalar certifiering har tillgång till den.

Men ryktet om att de inte får behandlas, att det lever än!

Det man kan invända mot ekocert. är slakten tycker jag. Jag kan tex inte kalla mina färdiga produkter krav-märkta, för det finns inget krav-märkt slakteri att använda.

För att få kravmärka ska jag isåfall åka över 2 timmar med djuren, istället för 30 minuter. När djur transporteras över 2 timmar brukar deras stressproblem börja.

Och, vad får de för fantastisk slakt efter så lång transport? Tja.. det går lite långsammare.. Någon skriker "krav!" när dina djur kommer, och såg år allt lite långsammare. Det är allt. Stora slakterier med krav-cert. har mycket anmärkningar på sin ekoslakt. Jag säger nej tack, skillnaden mot konventionell slakt är minimal.

Alltså - pga brist på krav-slakterier transporteras krav-märkta djur längre än konventionella.
« Senast ändrad: 01 jun-10 kl 19:05 av Stabon »

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 01 jun-10 kl 19:51 »
nä... men vi är certifierad för krav och man får behandla dem men som sakt inte i förebyggande syfte. man ska inte behandla någor djur i förebyggande syfte speciellt för mask eller ohyra de börjar att bli resistenta mot de medel som finns. och varför stoppa i dem massa medel i onödan det tycker jag ingen ska göra.
men behandla ska man om de är sjuka och det är tillåtet med vet intyg.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 jun-10 kl 19:58 »
Ska inte förnuftet råda?

Ska Stockholmare och köpta makthavare bestämma, lite civilt motstånd skadar inte en viktig sak.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 01 jun-10 kl 19:59 »
Om det är alla regler vet jag inte för jag kan inte logga in, men det finns ju en länk på förstasidan "KRAVs regler" och där står det i alla fall en massa saker...

Det där med slakten låter ju inget vidare, men om man läser i regelverket kap 10 står det bla
Citera
KRAVs princip är att slakt av KRAV-certifierade djur ska ske i en lugn miljö för djuren där slakteriet är anpassat till djurens biologi. För att minimera transporter ser KRAV gärna att slakt i framtiden sker antingen på den egna gården eller i ett lokalt slakteri. Då det i dagsläget inte är möjligt accepterar KRAV slakt på ett slakteri som är certifierat för slakt av KRAV-certifierade djur.
så det verkar väl i alla fall vara något de jobbar på att förändra?

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 jun-10 kl 20:11 »
Tja.. jag har ingen aning om de har lobbyister i EU  och inom Livsmedelsverket. Vill gärna säga att det tvivlar jag starkt på, men, det vet jag ju faktiskt inget om. Det är ju inte krav som bestämmer slakt-regler.

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 01 jun-10 kl 20:43 »
Hm, det är nog inte kravkött vi köper till hunden och katterna i sånna fall.
Det köttet jag köper till BARF-maten är alltid hemslaktat av bönder som slaktar djuren ett och ett. Största anledningen till att jag började äta kravmärkt var just slaktrutinerna. Trängseln och stressen bland de grisar jag såg slaktas var vidrig. De sjasades fram av irriterade arbetare i trånga gångar där de sprang över och på varran för att försöka fly.

Ägg köper jag inte alls i butik, möjligtvis frigående utomhushöns när det krisar men aldrig "enbart" frigående då det verkar vara den värsta bluffen av alla.

Men det börjar kännas som om man kan ge upp, hittar inget bra alternativ längre... Funderar på att bli vegan, det är i alla fall miljövänligt :/ Men då står jag inte för att det skulle vara fel att äta kött. Lite hycklande att kalla sig vegan då tycker de flesta.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 01 jun-10 kl 20:46 »
Visst blir det svårare att hitta acceptabel mat, sedan 20 år har jag haft stigande problem, och måste tyvärr ibland sätta mig över lagen, för övertygelse.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jun-10 kl 20:46 »
Vegan! Kom nyligen en rapport om hur vegetarianer förstör miljön mer än köttätare. Veganer äter nämligen en satans massa importerad soja, linser bönor, medan köttätarna i Norden äter närproducerat.

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 01 jun-10 kl 20:54 »
Vegan! Kom nyligen en rapport om hur vegetarianer förstör miljön mer än köttätare. Veganer äter nämligen en satans massa importerad soja, linser bönor, medan köttätarna i Norden äter närproducerat.

Ja det är absolut sant, däremot så bidrar veganismen till mindre och färre åkrar, det odlas mycket mindre och regnskog och även annan skog slipper skövlas. Sen finns det allt mer inhemsk veganmat och även miljövänligare transporter så i det stora hela skonar man miljön på att skära ner på djurhållning.
Men själv hatar jag extremheter. Jag avskyr att det ska vara svart vitt och blir därför allt mer irriterad på veganvärlden (de som syns och hörs som vanligt då) och ännu mer irriterad på att man inte kan vara normalstörd köttätande djurvän. Inte i andras ögon i alla fall.

Hur som helst verkar det omöjligt att ta del av oberoende fakta, och det försvårar något enormt.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 01 jun-10 kl 21:04 »
Veganer har alltid funnits där det av naturliga orsaker fungerar, men i Norden krävs ett fossilsamhälle för detta. Plast i skor  och rem, global handel med mat mm.

Just_me

• Småland
« Svar #16 skrivet: 01 jun-10 kl 21:10 »
Veganer har alltid funnits där det av naturliga orsaker fungerar, men i Norden krävs ett fossilsamhälle för detta. Plast i skor  och rem, global handel med mat mm.

Behöver vi verkligen leva som vi glör just nu i Norden då? Varför finns det så lite älgkött tex? Det har jag alltid undrat. Så mycket älg och annat vilt som skjuts här i Sverige borde det vara ett naturligt inslag i vår kost här.
Själv kommer jag från Island, där måste allt utanom fisk importeras. Och fisk ska man ju int ebörja snacka om, det är ju big No No just nu. Min pappa åt glatt både val, säl och haj under sin uppväxt men det är ju inte att tänka på nu mera.

Man kanske skulleta aktlicens ändå, men kan tänka mig att det är mycket krongel med regler och bestämmelser med det också numera. Byrokratin är ju vansinnig just nu.

Just_me

• Småland
« Svar #17 skrivet: 01 jun-10 kl 21:12 »
Ber om ursäkt för slarvet i inlägget ovan, la inte in det i word som jag brukar innan jag postade, har väldigt svårt med stavning mm :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 01 jun-10 kl 21:14 »
normalstörd köttätande djurvän

Ha ha ha!!! Underbart! Den "stämpeln" kommer jag använda på mig själv hädanefter!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 01 jun-10 kl 21:17 »
Du kan ändra i dina inlägg, så stavfel går att rätta till. Om du använder Mozilla Firefox finns det stavningskontroll att installera, på alla språk i princip. Då kollas din stavning medan du skriver inlägget. Jag använder det eftersom jag är snabbare med ena handen, och bokstäverna ibland hamnar i fel ordning pga det. Det finns säkert något liknande till internet explorer, men det vet jag inte något om, eftersom jag inte använder det skräpet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser