Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ge vatten till "skräpiga" kycklingar?  (läst 5569 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Hur ge vatten till "skräpiga" kycklingar?
« Svar #20 skrivet: 05 jun-10 kl 10:23 »
Jag har beställt en värsting-automat från Bole, i plåt och med höga ben. Rymmer 25 lit tror jag =D

De finns på Harald Nyborg också och de är suveräna! Jag har flera stycken och använder den även till kycklingar som blivit dryga veckan eller så. Då bygger jag en trappa av stenar så att de kan promenera upp och dricka. Använder även en till hundarna  när de är i hundgården; toppen!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #21 skrivet: 05 jun-10 kl 10:54 »
De finns på Harald Nyborg också och de är suveräna! Jag har flera stycken och använder den även till kycklingar som blivit dryga veckan eller så. Då bygger jag en trappa av stenar så att de kan promenera upp och dricka. Använder även en till hundarna  när de är i hundgården; toppen!

Ah, jag funderade just på hur man skulle lösa det med dem som inte når upp. Självklart bygger man en trappa till dem... pucko jag!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Chicken

« Svar #22 skrivet: 05 jun-10 kl 14:57 »
Tegelstenar är oumbärliga,man kan bygga hur högt man vill och det blir stabilt och bra att ställa automaten på. ;)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #23 skrivet: 06 jun-10 kl 23:58 »
Denna smarta grej finns at köpa på högberga. Ska minska strö i automater. Går väll att bygga liknande själv

http://www.hogbergaab.se/default.asp?lProductId=57

Ser smart ut men hur funkar den? Ser ut som ett plastnät som man ska lägga över vattnet. hur kommer de då åt att dricka. Är hålen stora nog? Det är någon sån här smart lösning som jag är ute efter!
JUst nu har jag löst det hela med att ställa vattnet på en tegelesten och ta bort spånet i "matavdelningnen" i innebyren. Fungerar hjälpligt men fullt med mat blr det ju i alla fall, men mindre än förrut. Och som någon påpekade, visst är det hönan som är skräpigast, och sprätter och har sig!
« Senast ändrad: 07 jun-10 kl 00:01 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #24 skrivet: 07 jun-10 kl 00:02 »
Jag har en sådan vanlig vattenautomat (med ben), men jag har hängt upp den, sedan har jag lagt vedklabbar runt om,så då står kycklingarna på dem och dricker  :-*
Smart!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 07 jun-10 kl 00:11 »
Inte för att kapa tråden, men den handlar ju ändå om vatten till skräpiga kycklingar. Om man bara har få maskinkläckta kycklingar, så har i alla fall jag dem i en kaninbur inomhus, med värmelampa över. I början tom i ett gammalt akvarium, för att hålla temp uppe och minimera risken för drag o dy. Problemet är att man då inte har plats till en stor vattenautomat, och att det inte finns något tak att hänga något i.

Så en billig lösning, som ändå inte innebär att man måste fylla på jätteofta, som kycklingarna når men som de inte kan välta, drunkna i eller få i för mycket strö i, och som tar upp max en kvadratdecimeter, det är jag säkert inte ensam om att behöva.

Är det någon som har tips på sådan?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #26 skrivet: 07 jun-10 kl 10:02 »
Jag  hart använt mig utav vattenflaskor för marsvin till mindre höns och kycklingar. Kycklingar lär sig snabbt att picka på nippeln. Det finns vissa flaskor på marknaden som har samma gängor som en 1½liters PET ( gäller dock inta alla märken). Har för mig att dom hade dem på bla City Gross för typ 30:-

Det man måste tänka på är att  man inte kan ha för många djur/flaska. 10-20  mindre kycklingar eller höna med kycklingar brukar dock fungera fint. När konkurrensen om vattennippeln blir för stor märker man att djuren beter sig törstigt och får hänga in en flaska till.

När jag ibland hade kycklingar i ett akvarium brukade göra en hållare till flaskan i ståltråd så att lag kunde hänga flaskan ner i akvariet från en pinne som låg tvärs över.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 07 jun-10 kl 10:09 »
Ok, jag hade fått uppfattningen att djur med näbb inte drack så bra ur vattenflaskor av den typen man har till kanin, att mycket hamnade på botten, och att de hade svårt att få i sig tillräckligt med vätska. Men det är alltså fel?

Det är ju avsevärt mycket lättare att ge vatten i en sådan vattenflaska, och det är omöjligt att drunkna i dem. Däremot kan de ju bli blöta om de slabbar på golvet, eller om någon står under när någon annan dricker.

Jag får väl prova helt enkelt. Jag har ju redan sådana flaskor så det blir ingen extra utgift. Det är annars därför jag vill ha tips, det finns olika anordningar, men många är dyra utan att vara bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #28 skrivet: 07 jun-10 kl 10:34 »
Jag hade inte problem med att dom blev törstiga och med tanke på att vattennipplar är det vanligaste vattensystemet i "hönsfabriker" och produktionen snabbt rasar om djuren inte får tillräckligt med vatten så tror jag inte att det finns så mycket sanning i det. Däremot är det som jag skrev viktigt att det finns tillräckligt många nipplar. Jag hade sällan problem med att det blev söligt men om man vill undvika det kan man ju sätta ett litet fat under nippeln.

I kommersiella besättningar har man ofta någon form av "avloppstråg" som samlar upp ev spill så att det rinner iväg och inte hamnar på golvet och sölar ner.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 07 jun-10 kl 11:03 »
Jag vet att man har nipplar i storproduktion, men de som jag sett har en kopp under, så kycklingarna fyller koppen från nippeln, men dricker ur koppen. Jag visste inte att det fanns dem som körde utan kopp. De anläggningar jag varit i är iofs gamla.

Ska prova när jag kläcker nästa omgång, så får jag se själv hur det fungerar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 08 jun-10 kl 22:06 »
Vattenflaska till gnagare har jag haft i alla år o både hönor tuppar o kycklingar dricker ur den .
Dom finns tom i 1liters format o är jättebra faktiskt .
Jag köper oxå dom där fröstängerna till undulater o hänger in så dom alltid har mat även om det andra grävs ner .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tli, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser