Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ge vatten till "skräpiga" kycklingar?  (läst 5588 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Hur ge vatten till "skräpiga" kycklingar?
« skrivet: 01 jun-10 kl 13:50 »
Mina första kycklingar är snart två veckor gamla och jag har som tur var kunnat vara hemma dessa två veckor men snart börjar det bli tvunget för mig att vara borta över dagen då och då, i värsta fall kan det gå  8 timmar utan tillsyn, (även om det inte är ofta). Hitintills har jag kollat till dem var tredje timme dagtid för att ställa in fräsh mat och rensa i vattenautomaten. De bajsar och sprätter spån i vatten och mat och när de är i uteburen blir vattnet fyllt med gräs och sand och bajs förstås. Torrfodret håller sig hyfsat i foderautomaten men vattnet behöver rensas i princip varje gång jag kommer dit. Nu har jag en vanlig vattenautomat för kycklingar och jag har prövat att ha den direkt på golvet och litt upphöjd på en platta med samma dåliga resultat.
Så har någon en bättre idé?
Tack på förhand!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Hur ge vatten till "skräpiga" kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-10 kl 13:52 »
Ställ den ännu högre ;D ;D, eller så gör du en liten avbalkning på golvet där du inte har en massa strö, kanske bara tidningar och där har du vattnet och ev maten.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #2 skrivet: 01 jun-10 kl 13:55 »
Ställ den ännu högre ;D ;D, eller så gör du en liten avbalkning på golvet där du inte har en massa strö, kanske bara tidningar och där har du vattnet och ev maten.

Bra tips! Jag har själv börjat med en spånfri drickavdelning och det fungerar bra!

:) Sedan vill jag tipsa om en vattenautomat från Högberga som är kanon! Den kan man ha direkt på marken till en början. Sedan kan man höja den i ett och två steg. Kanonbra!

Finns här: http://www.hogbergaab.se/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductId=269&
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-10 kl 14:01 »

:) Sedan vill jag tipsa om en vattenautomat från Högberga som är kanon! Den kan man ha direkt på marken till en början. Sedan kan man höja den i ett och två steg. Kanonbra!

Finns här: http://www.hogbergaab.se/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductId=269&

En sån har jag till hönsen, jag är okså nöjd med en, jag har den hängande ca 15 cm över marken och då båller sig vattnet hyfsat fräscht. Men hur högt kan man egentligen ha automaten  för kycklingar?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #4 skrivet: 01 jun-10 kl 14:10 »
Jag har den så att de når vattnet men inte lägre än så. Beror ju på ålder och storlek på hönsen.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #5 skrivet: 01 jun-10 kl 14:12 »
En sån har jag till hönsen, jag är okså nöjd med en, jag har den hängande ca 15 cm över marken och då båller sig vattnet hyfsat fräscht. Men hur högt kan man egentligen ha automaten  för kycklingar?

Du skriver att du hänger din - denna jag menar har ben som man vecklar ut i två steg! Stabilt så att de inte puttar till automaten och det skvätter ut.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-10 kl 14:16 »
Kan man inte ha några såna där vattenautomater som man har till undulater när man har kycklingar? Dom måste ju vara perfekta?

Eller den där vattenautomaten som man sätter en pet-flaska på som finns på högberga:
http://hogbergaab.bai.se/default.asp?lProductId=274

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #7 skrivet: 01 jun-10 kl 14:32 »
Kan man inte ha några såna där vattenautomater som man har till undulater när man har kycklingar? Dom måste ju vara perfekta?

Eller den där vattenautomaten som man sätter en pet-flaska på som finns på högberga:
http://hogbergaab.bai.se/default.asp?lProductId=274

/Sara

Jo, de ska visst vara bra! Tror dock att de funkar bäst till ett mindre antal kycklingar så att de inte behöver köa till vattnet  :P!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-10 kl 14:56 »
Jo, de ska visst vara bra! Tror dock att de funkar bäst till ett mindre antal kycklingar så att de inte behöver köa till vattnet  :P!

Eller så får man ha flera. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #9 skrivet: 01 jun-10 kl 15:01 »
Eller så får man ha flera. ;)

/Sara

:-[ ;)

Jenny på Björkkulla

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 01 jun-10 kl 15:22 »
Du skriver att du hänger din - denna jag menar har ben som man vecklar ut i två steg! Stabilt så att de inte puttar till automaten och det skvätter ut.
Jaha, den ser precis ut som min men min har ben som man fäller ut i ett steg, och därför inte kommer tillräckligt högt upp för mina skräpig  hönor. Därför hänger jag den!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #11 skrivet: 01 jun-10 kl 17:21 »
Jaha, den ser precis ut som min men min har ben som man fäller ut i ett steg, och därför inte kommer tillräckligt högt upp för mina skräpig  hönor. Därför hänger jag den!

Du, kolla på benen och se om du inte kan vika ut dem en gång till... Lätt att missa om man inte vet om det.... Tog mig ett tag innan jag fattade att man kunde vika ut dem två steg... :-[ 8) ;D!

trallallaa

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 jun-10 kl 17:28 »
Jag har en sådan vanlig vattenautomat (med ben), men jag har hängt upp den, sedan har jag lagt vedklabbar runt om,så då står kycklingarna på dem och dricker  :-*

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #13 skrivet: 01 jun-10 kl 21:28 »
Jag har en sådan vanlig vattenautomat (med ben), men jag har hängt upp den, sedan har jag lagt vedklabbar runt om,så då står kycklingarna på dem och dricker  :-*

Ah, smart! Mina kycklingar (och resten av flocken med) är fantastiskt skräpiga av sig... jag har beställt en värsting-automat från Bole, i plåt och med höga ben. Rymmer 25 lit tror jag =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 01 jun-10 kl 21:43 »
Denna smarta grej finns at köpa på högberga. Ska minska strö i automater. Går väll att bygga liknande själv

http://www.hogbergaab.se/default.asp?lProductId=57

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 01 jun-10 kl 21:59 »
Jag köpte 2 aluminiumskålar som man har till burfåglar, som man sätter på burväggen,
lite spån vart de i på morgonen men inte mer än att dom kunde dricka ordentligt.
Hade mina 2 kullar med kyckligar i kaninburar på golvet inne hos hönsen.
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 01 jun-10 kl 22:09 »
Det går an tycker jag om man bara har kycklingar men har men en envetet sprättig höna som minsann ska visa de små hur man sprätter, då är inte vattnet fritt från spån i tio minuter ens. Jag börjar fundera på om jag ska ta bort allt spån i deras rum och ha något annat på golvet, för både vatten och mat gräver hon ner i ett lager med spån så fort man sätter ner den. Hon ska väl vara duktig antar jag, men det innebär ju att kycklingarna varken får mat eller vatten. Och att höja vattnet funker inte heller, jag gjorde en 'hylla' till vattenautomaterna men hon är fenomenal...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 01 jun-10 kl 22:13 »
Jag köpte 2 aluminiumskålar som man har till burfåglar, som man sätter på burväggen,
lite spån vart de i på morgonen men inte mer än att dom kunde dricka ordentligt.
Hade mina 2 kullar med kyckligar i kaninburar på golvet inne hos hönsen.
Alltså, min kaninbur är väl normal, och mina kycklingar har inte varit av dvärgras, men de har inte nått upp till något som hängt på burgallret förrän de varit minst 2-3 v. Att hålla mat och vatten rent till lite större djur är inget problem, det är när de är riktigt små som det är svårt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 01 jun-10 kl 22:14 »
Har precis haft 2 hön med kycklingar, en dvärgkochin-jättesnäll höna, lugn o fin o lät kycklingar både äta o dricka i lugn o ro, sedan en Orusthöna, helt tokig, både kycklingar o mat flög hej vilt i buren när de va matdax! Där gjorde jag som så att de fick en skål med våt mat o en matskål med stälbågar över så att bara huvudena kom in, funkade faktiskt bra o vattenskålarna med väggfäste funkade faktiskt bra där med....en sådan här hade jag  http://djurmaxi.se/foderkopp-rostfri-p-2165.html?cPath=3_41
jag la en platt tegelsten strax nedanför vattenskålen
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 01 jun-10 kl 22:30 »
Hej!! När jag var på hönsbytardag så var det en liten kille där med vakteltuppar, han hade en vattenflaska för gnagare till dom. Dom hade haft så från början så det fungerade toppen, ingen drunkningsrisk heller. Det borde ju funka till vanliga kycklingar oxå, fast man kanske får ha flera st beroende på hur mång man har. Det var iaf smart!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
limma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser