Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallon  (läst 12522 gånger)

Atmander

• Blekinge
Hallon
« skrivet: 01 jun-10 kl 09:18 »
Skall jag spara några nya hallon skott, eller ska jag ta väck dom flesta, någon som vet. nybörjaren

Existens?

• Gäst
SV: Hallon
« Svar #1 skrivet: 01 jun-10 kl 09:29 »
Det beror lite på vad slags hallon det är. Men de vanliga, alltså inte hösthallon, bär ju frukt på förra årets skott, alltså måste du spara lagom många skott.

Dom som växer upp i år som nya gröna skott, bär alltså frukt nästa år.

Hösthallon däremot bär frukt på årets skott.

tuulis

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-10 kl 09:51 »
Jag försöker också lära mig mer om konsten att odla hallon. Planterade en rad förra sommaren med 18 plantor, vanliga med sorten 'Mormors hallon'. Dom klarade sig vintern bra och det finns massor av nya skott. Dock har jag redan fått lära mig några saker. En var att jag satte stödet för dom litet sent till hösten - många långa skott hade redan lagt sig på market och det var litet besvärligt att få dom att vilja gå mer upprätt igen. En annan var att det lägsta av dom två metalltråden var inte på tillräckligt låg höjd för att just ge bättre stöd för dom nya skotten. En tredje sak var att rådjuren gick åt plantorna en hel del, så jag läste att i sådana fall kanske man ska gallra bland nya skott först på våren (alltså nånting för mig att tänka till nästa år) då man ser villka har klarat sig från rådjuren, och att då spara ung. 10 skott per meter.

En sak som jag funderar är hur jag skulle kunna göra nån slags vettig 'gång' vid hallonraden. Dels för att det ska vara bekvämt att gå där, dels för att minska mängden ogräs. Har funderat på brädor, stenar, tegel etc. Några idéer?

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jun-10 kl 10:03 »
Hallon är ju ett litet mickel att odla, just för risken att skotten ryker under vintern av nån anledning, djur eller snö, t.ex.
I storodlingar testar man ibland att köra med varannan rad.. Efter skörd hugger man ner hela raden och får alltså först skörd där 2 år senare, och så gör man med varannan rad, då har man ändå skörd varje år på fältet och slipper mycket av jobbet med gallring och sånt.
Hönor som går mellan raderna kan ju vara ett alternativ, då håller dom nere växtligheten, man får bara passa rötterna lite, hallon har ju extremt grunda rötter.

En sida med lite nyttigt...

http://www.odla.nu/bar/hallon.shtml

Atmander

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 01 jun-10 kl 16:31 »
Har hört att man kan strö gräs klipp, runt hallon buskarna någon som vet något om detta,och bör man lufta jorden runt plantorna och hur ofta.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 jun-10 kl 16:36 »
Det finns hösthallon och "vanliga" hallon, är du osäker så gallra ut nästa år, då är det tydligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jun-10 kl 18:38 »
Jag lade täckduk mellan raderna de första två åren och nu har jag tagit bort den , ogräset är borta. Vill man sedan ha det lite torrare mellan raderna så kan man strö halm eller täckbark, vilket även gör det lättare att hålla undan det frösådda ogräset.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 01 jun-10 kl 21:01 »
Har hört att man kan strö gräs klipp, runt hallon buskarna någon som vet något om detta,och bör man lufta jorden runt plantorna och hur ofta.
Du ska inte lufta, då riskerar du bara att skada rötter i onödan, och täckodlar du, dvs lägger på gräsklipp, så blir jorden naturligt lucker, eftersom maskar och mikroorganismer trivs och förbättrar jorden.

Gräsklipp är guld vid all odling, det ger näring och det håller borta ogräs. Lägg på 5-10 cm i en sträng på ca 20 cm ut från raden på båda sidor, dvs att ca 50 cm brett område längs raden täcks av gräsklipp. Lägg på nytt vid behov och tillgång, men inte efter slutet av juli, då blir vinterhärdigheten sämre eftersom växterna växer för sent på vintern när de får för mycket kväve sent på säsongen.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-10 kl 22:52 »
Vilka bra tips och info alla, tack snälla! Höns ligger på önskelista men det lär sig ta ett tag för mig. Täckduk låter intressant, det ska jag prova. Jag har lagt litet vedaska vid hallonen. Sen ska jag också täcka med gräsklipp. Jag läste nånstans att man kan blanda gräsklipp med halm för hallonen. Vet någon vad tanken kan vara med det, istället för ren gräsklipp?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 01 jun-10 kl 23:48 »
Om du har ont om gräs möjligen, eller om du behöver lägga på mer material efter juli. Gräs är näringsrikt, halm innehåller mycket lite näring. Men båda hjälper till att hålla tillbaka ogräs och att hålla jorden mer fuktig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tuulis

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 02 jun-10 kl 13:31 »
Låter vettigt, tack!  :)

Anso1971

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 05 jun-10 kl 19:44 »
Jag fick hjälp av en jätteduktig tjej med mitt hallonland. Hon fixade lagom breda gångar, lade ut tidningspapper och sedan täckte vi med kompost. Och under sommaren nu ska jag försöka komma ihåg att fylla på med gräsklipp och annat (rabarberblad kom jag att tänka på, stora och täcker mycket).

Jag gallrar aldrig ur hallonbuskarna förrän till våren, då syns det så väl vilka skott som är fiolårets.

Mina hallon är väldigt kraftiga, har inget stöd till dem, de lägger sig aldrig ner. Beror det på sort eller jordmån?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

AnnaPanna_is_back

« Svar #12 skrivet: 13 jun-10 kl 08:57 »
Jag har halm runt mina bärodlingar, funkar utmärkt!

Såg att du lagt aska, hallon vill inte ha aska. Har läst det någonstans och försökte hitta länken, men hittade den tyvärr inte.
Alla perenne växter ska man låta bli att gödsla på hösten, men just bär ska man gödsla direkt efter skörd, som "tack för skörden". Om man gödslar på våren får man väldigt fin och frodig blast, men det är på bekostnad av antal bär.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 13 jun-10 kl 09:23 »
Nja, beroende på vad man gödslar med, kan man odla vid olika tidpunkter. Kväverikt är inte bra för fruktsättningen, däremot kan de behöva kalium och och fosfor. Och lite kväve behöver de, så det beror på jorden om man ska gödsla eller inte. Själv använder jag gärna gräsklipp, till hallon funkar ett 5 cm lager på våren/försommaren och sedan 5 cm i juni/juli, men inte för sent.

Att hallon skulle vara speciellt känsliga för aska har jag inte hört, mina har fått lite ibland, tycker inte att jag sett några negativa effekter, däremot positiva.

Surjordsväxter, som blåbär, åkerbär, tranbär mfl ska däremot inte ha aska.

Och man ska bara ge lite aska per planta, typ 1 dl brukar jag ge, och lite mer till vinbären.

Hösthallon, som man skär ner helt på hösten, och som ger bär lite senare, tycker jag att man kan ge lite mer gödsel på våren, antingen mer gräsklipp eller lite någorlunda brunnen gödsel, och gärna kompost om man har så att det räcker.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 13 jun-10 kl 11:16 »
Min farmors hallon dog efter att fått aska. De kanske fick för mycket?

När vi köpte vårt hus så hade tidigare ägarna gjort ett nytt hallonland en bit från det gamla. Det tog sig dock aldrig och när min pappa såg att det låg aska på marken vid nya hallonen så berättade han om min farmors hallon. Nu har vi bott här i 8 år och av det "nya" hallonlandet syns inte ett spår. Det gamla är dock mycket välmående med mycket kraftiga plantor.

Men kanske har det med mängderna aska att göra.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

tuulis

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 17 jun-10 kl 08:41 »
Intressant med en diskussion om askan. När jag planterade mina hallon så följde jag bara råden från Lena Israelssons Handbok för köksträdgården. Så jag gav dom nya plantorna förra sommaren både stallgödsen och aska. I år har dom bara fått litet gräsklipp. Och dom verkar må bra. Förutom att jag måste ordna stödet bättre så att dom inte lägger sig på marken.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #16 skrivet: 21 jul-10 kl 21:45 »
Jag läste i en bärbok att hallon förr kallades "brinnbär" då de ofta kom efter skogsbränder. Antar att skogsbränder lämnar efter sig en del aska?  ;)

Vi fick läckage av ett avloppsrör i hallonlandet - årets skott är 3 meter höga!  :o
Så kvävegödsling verkar ju ha effekt även på hallon  ;)

gulhare

« Svar #17 skrivet: 12 aug-10 kl 16:11 »
Av vad jag har läst så skall hallon gilla surare jordar, och då får man vara försiktig med aska. Skogsmark är väl naturligt sur? Då kanske det inte spelar någon roll med aska. Sen kommer ju hallon friskt på kalhyggen, så jag skulle gissa att det är ljuset snarare än elden som har betydelse.

oh jag hittade en sida där det står lite. titta efter hallon
http://www.coop.se/Recept--mat/Vardagstips/Tradgard/Odla-bar/

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser