Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fettknölar  (läst 3077 gånger)

Gammeltackan

• Uppland
Fettknölar
« skrivet: 30 maj-10 kl 20:23 »
Jag undrar om det finns någon som vet varför en del får har fettknölar. Jag har letat på nätet och i mina böcker men hittar inget. Knölarna är ganska stora men gör inte ont. En fårklippare som var hör för några år sedan sa att en del får har såna här och så klämde han ut den läbbiga smeten. De knölar som jag sett sitter under hakan eller längs med käken. Det vore intressant att höra om någon vet något!!!
Elisabet

louise

• Gäst
SV: Fettknölar
« Svar #1 skrivet: 30 maj-10 kl 21:04 »
Hur såg smeten ut?

Jag har två tackor som haft knölar, men jag förstår inte om det är fettknölar eller böld av skada. Gegget  är väldigt fett men också uppblandat med nåt svart.

Gammeltackan

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 31 maj-10 kl 06:31 »
Gegget är kritvitt och trögflytande. Om man klämmer kan det komma ut som en mask som håller ihop eftersom det är segt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 31 maj-10 kl 10:44 »
Kan det inte helt enkelt vara pormaskar, det kan alla djur med hår få, och får har extra mycket fett i sina hårsäckar. Pormaskar är ju helt enkelt hårsäckar/talgkörtlar som täppts igen så att innehållet inte kommer ut av sig själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser