Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaja!  (läst 7449 gånger)

Diana

Kaja!
« skrivet: 30 maj-10 kl 17:47 »

Jag har blivit med kaja-för 4 veckor sedan närmare bestämt.
Vi såg kajorna vid skorstenen och tänkte NEJ-Inte ett år till med taskig mottagning på TV:n och dålig köksfläkt. Jag är minst höjdrädd och fick klättra upp. Boet fanns där men ungarna var redan kläckta och mitt ömma modershjärta fick mig att klättra ned igen.
Kajmamman visade sig inte något mer och efter 1,5 dygn gick jag upp och tog med mig ungarna ned och började handmata med maggot vilket gick jättebra, körde över dem på kattmat efter råd från en viltvårdare och nu är båda jättetama, fullt befjädrade och "mammas pojkar" :-) Någon som vet när de egentligen lämnar boet? De är ca +4 veckor nu.

Någon som har erfarenthet av detta och kan berätta mer?
Någor säger mig att vi inte kommer få vara ifred i sommar, barnen kommer inte kunna leka ifred och "nån" kommer tjuva allt smått vi äger och har.

Diana
På gården finns: 2 katter, 1 hund, 1 get, 11 fjäderfän, marsvin och 2 eremitkräftor

Miss Evil

• Skåne
SV: Kaja!
« Svar #1 skrivet: 30 maj-10 kl 21:42 »
Vad underbart! Kaja är min absoluta favoritfågel. Har själv tagit hand om ett par ungar och gjort fältarbetet till mitt examensarbete på dessa.
Jo nu börjar de bli flygfärdiga och lämnar boet. 35 dagar brukar man säga. Av två till sex ägg brukar det bara bli en till två flygfärdiga ungar så det blir en del svinn. Hundtorrfoder uppblött, gärna doppat i äggula blir lagom stora kulor att stoppa ner i halsen. Men så stor variation som möjligt är bäst och då får de finast fjäderdräkt. Antar att du har dem ute så de kan få smaka på lite insekter och picka runt i gräset. Kajungar lämnar inte sina föräldrar bara för att de är flygfärdiga utan de måste lära sig allt. Vilka faror som finns,vad man ska äta, var man ska sova, hur man beter sig osv. Det är du som ska lära dem detta nu om de ska kunna överleva i naturen. De ska lära sig att först plocka mat du erbjuder utan att du måste mata och sen hitta själv. Du måste även låta dem öva sig på att flyga och de får inte komma bort i sina flygförsök. Först provar de och flaxar och sen kan de helt plötsligt om de tex blir skrämda flyga långt. Vilket min första kaja gjorde på sin första långa flygtur i malmö stadspark. Då gäller det att ha ett invant lockrop så man kan kalla tillbaka den. Jag fick vänta till kvällen innan han kom tillbaka den gången.
De är riktigt påhittiga och gillar att bära med sig saker, picka och pilla sönder. Och nej ni kommer nog inte att få vara ifred i sommar. Se till så de aktar sig för hunden och katten de har inte lärt sig att vara rädda. Får de flyga fritt så kommer de förhoppningsvis att lära känna några vilda kajor i närheten och följa med dem till hösten.
Kan du inte sätta in några bilder på sötnosarna?
Hör av dig om du undrar något ;D
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #2 skrivet: 31 maj-10 kl 08:40 »
Åh va mysigt! Skulle också vilja ta hand om såna... Hoppas allt går bra med dem ;D Jag hoppas också på bilder ::)

Diana

« Svar #3 skrivet: 31 maj-10 kl 20:13 »
Hej och tack för goda råd.

Jag haft dem inne i tvättstugan fram till nu. Tyvärr kommer vi ta bort den ena ikväll då han inte kommer upp på benen. Han(?) har tyvärr en felställning på benen/höfterna och ligger i split hela tiden. Hans bror (?) Binke har precis börjat öva balansen men han fuskar med gumpen som stöd hela tiden. Så snart han är stadig nog ska vi ut i det gröna.
Hur jag ska få honom att plocka maten själv är en gåta eftersom han kastar huvet bakåt och blundar (och skriker hujeda mig vilka resurser!)

Så fort han är på vingarna kommer jag släppa honom fri. Han får välja helt själv men det kommer finnas en öppen utebur om han vill välja den för natten. Jag hoppas att han vill hänga med oss över sommaren i alla fall :-)
På gården finns: 2 katter, 1 hund, 1 get, 11 fjäderfän, marsvin och 2 eremitkräftor

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 maj-10 kl 21:33 »
Hej! Hade mina med mig från början så de låg aldrig bara i en holk. De ska kunna hoppa runt och vara väldigt aktiva redan nu. Synd på brodern, med honom hade det varit lättare att få honom  "vild". Kajor behöver inte perfekt flyg- eller benförmåga men den måste självklart kunna stå på sina ben.. Funderar på om han kan öva upp dem om han får chansen. Gå ut med dem i naturen direkt bara. Visa dem insekter låt dem springa runt i gräset och picka frön och jaga fjärilar. De borde inte ha något problem att hålla balansen när de går i denna åldern. De har kanske någon brist? Hur ser fjäderdräkten ut?
Du får helt enkelt hålla mat framför näbben och putta på näbben tills han försöker ta det. Först kanske han bara håller det och sen spottar ut det. Är ett stort steg att verkligen kasta bak maten i munnen. Han kan gärna vara hungrig när du gör det.
Du har minst ett par månaders upplärningstid framför dig. Du kan inte bara släppa honom om du vill att han ska överleva. De flesta fågelungar ska man hantera så lite som möjligt och sen släppa dem i en voljär där de kan öva sig och sen bara öppna och så finns det mesta medfött men kråkfåglar måste läras. Det tog lång tid innan mina ville sova ute, så fort det blev mörkt flög de mot fönstret, är ju ett utpräglat flockdjur.
Därför hade det varit bra med två. Du får ha en stor hög bur där han kan flyga lite och sitta högt som du stänger på natten eller när du tex åker iväg. När han sen en dag flyger iväg med några kajvänner lämnar du buren öppen med mat i och hoppas att han klarar sig. Tror du bor för långt borta annars kunde han få bo här. Vi har en hel dunge med häckande kajor och bor långt ut på landet.
Lycka till med den skrikande sötnosen..
Men det är mycket jobb med att ta hand om en föräldrarlös kajunge men även mycket nöje och goda skratt =)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Diana

« Svar #5 skrivet: 31 maj-10 kl 22:48 »
Tack för alla goda råd. Den ena såg ut så från början i benen. De är helt enkelt felvinklade på stackaren och högerbenet kan han inte alls dra in under sig. Hade allt skett naturligt hade nog mamman inte brytt sig om den alls utan låtit naturen ha sin gång. Men Binke börjar bli lite hoppig och starkare i benen. Han är nog inte så gammal som du tror-han har nyss fått en halvdan fjäderdräkt och från igår så ställer han sig upp men sitta på handen är vingligt och "läskigt"
Jag har ett blomstånd ute med tak och den tänkte jag klä in med nät så han kan vänjas sakta vid naturen, dörren står självklart öppen så han kan flyga in och ut som han vill men smart där att kunna stänga in honom för natten-annars sitter han nog i rutan eftersom vi har panoramafönster i vardagsrummet. Men det ska nog gå bra. Mina pojkar är 4 och 5 år så det är inte så länge sen jag satt med ett blöjbarn :-)

Jag lovar att rapportera våra framsteg här. I morgon börjar vi med lite gräsmatta.

Miss Evil

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 jun-10 kl 11:19 »
Det går säkert bra, blir så sugen ;D NEj du har rätt, det händer mycket i utvecklingen nu så han är kanske inte riktigt där än. Du kommer att se att det gula runt munnen försvinner i takt med att den lilla börjar äta mer och mer själv.
Konrad Lorenz var en gammal etolog har studerat kajors beteende och skrivet om bla detta i boken i samspråk med djuren. Jätterolig och nyttig läsning för dig som gillar kajor. Kanske något att fråga efter på bibloteket :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser