Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter på el stängsel?  (läst 2963 gånger)

Nickan

• -
getter på el stängsel?
« skrivet: 29 maj-10 kl 22:35 »
Jaha då har jag fått hem mina första getter! har får sen tidigare nu och har dessa på endast två trådar och då går det lamm i hagen.

Hur högt måste ja sätta så att getterna inte hoppar över? hört att dem kan hoppa rätt duktigt men ser dem verkligen tråden och hoppar?

I en hage har jag varannan vit plast stolpe och varannan trä, den i plast är 105cm och har högsta tråden högst upp på den men räcker det?

Det är svensk lantras getter jag har på 1år, vore jätte bra att få lite info så jag snart kan släppa ihop dem med fåren..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: getter på el stängsel?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-10 kl 02:00 »
Mina kröp mera under än hoppade över.  Om de har allt de anser sig behöva inne i hagen, är de inte speciellt hårda på stängslet.

Om Du är med i Visna-Maedi-programmet, så kan getternas immunförsvar ställa till Dina provtagningar på fåren.  Getter och får har lite olika språk, så de kan missförstå varandra ibland.  Och de är mindre lika än man kan tro.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 maj-10 kl 07:16 »
Precis som Trollmor skriver så stannar de i hagen så länge de är nöjda med sällskap och har bra tillgång till mat. När vi hade hämtat hem vår första bock, och han var ensam, då struntade han fullständigt i våra elstängsel. Han kastade sig ut mellan, under och över trådarna. Vi har femtrådigt rovdjursstängsel. Nu när han går med sällskap skulle han aldrig drömma om att försöka rymma. Han har jätterespekt för eltrådarna och är oerhört medveten om dem.

Nickan

• -
« Svar #3 skrivet: 30 maj-10 kl 09:26 »
okej och jag antar att vanligt fårstängsel är bara att glömma. Tror annars dem borde vara nöjda i hagarna.

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 30 maj-10 kl 22:45 »
Jodå, fårstängsel går bra, om "bara" allt de vill ha finns innanför stängslet.

"Ett bra bete är bästa stängslet"

Nickan

• -
« Svar #5 skrivet: 31 maj-10 kl 13:58 »
stängslade skog och sly + vall igår med tre el trådar, och jag har jagat getter hela dagen tills nu när jag gav upp och stängde in dem och gav dem lite rönn grenar.

Den ena geten fick sej ett par stötar sen vågade hon inte gå ut igen, Den andra har gått på en eller två gånger men springer bara i genom och springer till lagårn och ställer sej och tittar ut på sin halvsyster som går o betar men ändå är lite orolig för hon e själv.

Släppte in mina får i samma hage så kanske dom skulle vara kvar då, jodå den som gått på staketet flest gånger är kvar men inte den andra, hon följer mej hack i häl.... Och nu vet hon att hon kommer ut bara hon springer i siktar mellan trådarna..

Ringde till mamma i förtvivlan om att jag inte orkar mer då jag samtidigt har två små barn på tomten som hittar på hyss då mamma jagar getter + att jag är gravid så börjar detta bli lite jobbigt!

Mamma sa iaf att jag skulle testa att göra en mindre hage med massa mat och dra massa el trådar så dem "inte kommer ut alls" så dem lär sej att staketet är ont...

tråkigt att dem ska behöva stå inne när det är så fint väder, stackar djur =(

Nickan

• -
« Svar #6 skrivet: 31 maj-10 kl 23:21 »
Jodå, fårstängsel går bra, om "bara" allt de vill ha finns innanför stängslet.

"Ett bra bete är bästa stängslet"

hur kommer det sej då att ena geten inte vill vara ute utan SKA in i lagårn och stå och titta när de andra betar? =) blev lite förvånad måste ja säga.

Tror dem är lite "rädda" än så länge, dom är inte vana vid miljön alls..

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 02 jun-10 kl 03:16 »
Ja, lycka till nu då!

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
von tratt, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser