Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rensa landet  (läst 2213 gånger)

alfredsson

• Västergötland
rensa landet
« skrivet: 29 maj-10 kl 21:03 »
Jag vill odla upp ett nytt land. men bli r ......   strssad. Hinner det sattas nagot (tankte mig gul lok, rodbetor)
Problemet ar, det ar forutom ograset, MASSOR av mossa. Racker det med att jag tar bort ograset. Vander pa jorden. Och sen sar?

Ha en lyckad odlingsasong, alla duktiga radgivare.

KjellX

• Västergötland
SV: rensa landet
« Svar #1 skrivet: 29 maj-10 kl 21:10 »
Lite sent å sätta lök, men rödbetor går säkert fint, prova gärna å så lite morötter åxo, det går säkert bra.
Jag brukar spadvända landet varje säsong, men det är många här som inte gör det, så jag vet inte riktigt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: rensa landet
« Svar #2 skrivet: 29 maj-10 kl 21:13 »
Det är inte för sent än, det svåra är att få tag på sättlök, den är nog torr och/eller möglig nu, om det finns någon kvar. Det mesta kan du så fortfarande, och ända till slutet av juni faktiskt. Sallat blir inte bra om det är för varmt när den sås, men du kanske har en källare eller annat svalare utrymme att förodla i?

Tomater är för sent om du inte köper plantor, majs och paprika/chili likaså. Gurkväxter går bra att förodla nu för utplantering när de blivit lagom stora. Man kan plantera ut från början av juni, men sår du nu får du vänta till mitten av juni.

Asiatiska bladgrönsaker kan du så i slutet av juli-september, vintersallat och en del annat likaså.

Så du har gott om tid att gräva upp mer odlingsyta, beroende på vad du vill odla.

Mossa är inget problem i odlingarna, men kan beroende på art tyda på att marken är sur och då kan du behöva kalka.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser