Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydraulik Grålle  (läst 9757 gånger)

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
Hydraulik Grålle
« skrivet: 28 maj-10 kl 19:49 »
Har lite problem med att lyfta tunga verktyg. Hydrauliken hänger sig eller beter sig nervös.
Ytterligare ingen större fel, bara att det är svårt att hitta mellanläget och får lyftarmarna att stå stilla och ibland mellanläget skiftar sig.

Är det dags för renovering eller går det att justera en och annat?

TW

• Finland
SV: Hydraulik Grålle
« Svar #1 skrivet: 28 maj-10 kl 20:28 »
Vad jag vet har grålle bara dragkraftsinställning på lyften. Det betyder i klartext att något riktigt mellanläge inte finns. Lyften är konstruerad för att lyfta plogen en smula vid ökad dragkraft. Dragkraften känns av vid det fjädrande tryckstångsfästet och lyftkraften justeras automatiskt. Det är det som händer då "mellanläget skiftar". Nyare traktorer som MF 35 och MF 65 har två spakar till lyften. En för nivåreglering som man använder till allt vanligt arbete och en för dragkraftsreglering som används vid plöjning.
Det går att bygga om lyften på grålle och komplettera med nivåreglering. Jag har till och med sett någon bjuda ut färdiga ombyggnadssatser. Jag har aldrig gjort någon sådan ombyggnad själv så jag vet inte exakt hur man gör men min farbror byggde om två grållar på 80-talet.
« Senast ändrad: 28 maj-10 kl 20:30 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #2 skrivet: 29 maj-10 kl 21:05 »
Tack.
Då ska jag försöka spärra dragkraftsregleringen och kolla om det blir bättre utan denna. Tror inte att den funkar i dagsläget för att den inte lyfter plogen vid tung plöjning. Traktorn stannar bara i så fall.
« Senast ändrad: 29 maj-10 kl 21:15 av Holländaren »

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-10 kl 20:59 »
Att spärra dragkraftsregleringen är en stor ombyggnad som kräver både tillgång till maskiner och mycket kunskap om hydraulik. VAR FÖRSIKTIG.

Jag kanske bör tillägga att min farbror är den sortens karl som har kortat en fyrcylindrig bilmotor till tvåcylindrig båtmotor och byggt sin egen rikthyvel av en skrotad tryckpress ;D
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #4 skrivet: 08 jun-10 kl 15:10 »
Har spärrat dragkraftsregleringen mekanisk, på utsidan.
Hydrauliken är mycket lugnare nu vid tunga verktyg.
Lyfter jag för fullt då går det att sänka efter ett tag men lyfter jag en bit och försöker jag få tag i ett mellanläge då låser sig hydrauliken.

Tror att det kan va dags för en ny kontrollventil. Blir säkert ett vinterprojekt.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1120 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser