Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lägga hennes ägg bland hennes andra ägg...okej?  (läst 1002 gånger)

allan7878

• Gäst
lägga hennes ägg bland hennes andra ägg...okej?
« skrivet: 28 maj-10 kl 15:34 »
min ena höna lägger ägg nu på ett annat ägg.

i ett annat rede har hon lagt 3 ägg och en annan höna har lagt ett ägg där.

kan jag flytta äggen t de andra äggen t det redet som hönan är i nu. hon går bara där, inte på det andra stället?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: lägga hennes ägg bland hennes andra ägg...okej?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-10 kl 15:38 »
har du en ruvsugen höna kan du lägga vilka ägg du vill under...  de ruvar på golfbollar till och med...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 28 maj-10 kl 15:39 »
Klart du kan. Märk gärna äggen med datum, om det dröjer länge innan hon ruvar får du slänga ägg som är äldre än ca 10 dagar. Det går bra att lägga ägg från flera hönor under samma ruvande höna. När hönan väl lagt sig för att ruva måste du ta bort nya ägg, om någon annan höna passar på att värpa i det redet när den ruvande äter och dricker.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 28 maj-10 kl 15:40 »
Du kan flytta äggen till ett rede om du vill. Det bästa är om äggen hon ligger på är lika länge ruvade, pluss/minus någon dag, annars kommer hon inte att ligga kvar tills alla hunnit kläckas. Själv brukar jag låta de lägga ägg några dagar tills de lagt sig ordentligt, sedan ta bort alla äggen och lägga dit nya, så många jag vill ha, som jag markerat med en penna. Sedan tar jag varje dag bort nytillkomna ägg (utan märke på).
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-10 kl 15:42 »
passa på och köp hem ägg av nån annan ras om du vill skaffa dig det.... ankägg kan höns ruva oxå...
Fjäderfän och kaniner

allan7878

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 maj-10 kl 15:57 »
okej, kan man ta vilken penna som helst att märka på?

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 28 maj-10 kl 15:59 »
Jag använder blyerts. Något som inte är giftigt verkar väl bäst...  ;)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser