Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på timjansirap  (läst 9468 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Recept på timjansirap
« skrivet: 28 maj-10 kl 09:57 »
Jag skulle vilja göra en timjansirap för att lindra grabbens hosta. Men i alla recept jag hittar ska det vara torkad timjan, och jag har bara färsk.. är det bara att ersätta eller kommer det inte att fungera alls?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Imina

• Skåne
SV: Recept på timjansirap
« Svar #1 skrivet: 28 maj-10 kl 10:11 »
Egentligen har jag ingen aning, men jag skulle definitivt testa att göra på färsk! Måste ju vara bättre än ingen timjan alls? Kanske krossa den fint i en mortel...?

Vad har du för bra recept, förresten? (Jag har bara köpt färdig, humhum...men skulle hellre göra egen...)
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

betsla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-10 kl 11:41 »
Ja, jag gör ett försök! Jag har aldrig testat timjansirap öht förut, men tänkte ge det en chans. Hittade det här receptet:
Täck 50 g torkad timjan med vatten, låt puttra under lock i 10 minuter, sila, väg vätskan, sätt till lika mycket socker och koka ner till sirap. Ta sedan 1-2 tsk vid behov.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

bjork

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-10 kl 12:00 »
Det är snabbare och enklare å lage
timiante,fungerer like bra.
There is no way to happiness,
happiness is the way !

betsla

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-10 kl 12:13 »
Det är snabbare och enklare å lage
timiante,fungerer like bra.

Joda, har försökt med det förut. Men grabben var inte så förtjust i det =) Inte ens med socker gick det ner... ska göra ett försök med sirapen nu.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 28 maj-10 kl 17:25 »
Det går säkert minst lika bra med färsk, men du behöver kanske mer än 50 gram eftersom den väger mer färsk än torkad.
Annars kan jag tipsa om ett recept som jag inte själv provat ännu, men har bekanta som gjort det som säger att det funkar.
100 gram blad från svartkämpar
250 gram granskott
1 kg socker
1 l vatten
Skölj och strimla bladen, koka alltihop i 30 minuter. Sila, låt svalna, häll på burkar, förvara i kylskåp.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 28 maj-10 kl 20:19 »
Tänk på att färska örter helst ska koka mycket kortare tid än torkade. Jag hade kokat den max 3-4 minuter, och sedan så kort tid som möjligt under reduceringsfasen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

twinmamma

• Skåne
    • Örter och sånt
« Svar #7 skrivet: 28 maj-10 kl 20:46 »
Jag har ett jättebra recept som många är glada över och fungerar. Om du tar en näve timjan, lägger dem i en kastrull och täcker med vatten. Låt det koka upp och sen drar du kastrullen från plattan. Låt det dra över natten under lock. På morgonen silar du det och häller i socker efter smak.
Vuxen kan ta upp till 5 tsk per dag
Barn 1/2 tsk 5 ggr dagligen
Timjan är nämligen nervstimulerande och inte bra att överdosera. Jag lovar att hostan försvinner över helgen...

/utbildad örtterapeut
Diplomerad örttant

Imina

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 maj-10 kl 11:34 »
Tänkte på det där som Ieenilorac skrev, om att färska örter inte bör koka så länge. Du kan ju kanske göra ett starkt te, som du sen blandar med en sockerlag. Så behöver det ju inte koka så länge...

Men om pojken inte är sugen på sirapen heller, så kan du ju göra timjanolja som du smörjer honom med på bröst och rygg.
Och ångbad är ju kanske inte heller fel, om du inte gör det för starkt...
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1719 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser