Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur många ägg innan ruvning?  (läst 740 gånger)

allan7878

• Gäst
hur många ägg innan ruvning?
« skrivet: 28 maj-10 kl 06:43 »
hur många ägg brukar en höna lägga på ett ungefär innan hon lägger sig för att ruva?

Krågedal

• Östergötland
SV: hur många ägg innan ruvning?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-10 kl 06:47 »
Jag testade förra året på mina kindahöns, lätt då äggen ligga kvar i redet, det var då fyra höner som la tillsammans 20 ägg innan en av höner la sig för att ruva dem.... Men det beror väll lite på instingt?
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

allan7878

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 maj-10 kl 06:49 »
okej, där ser man. min höna lade 12 ägg och lade sig, men tyvärr kom något djur och åt upp dom när hon bara skulle iväg och äta. så därför undrar jag eftersopm hon får börja om igen.

kan en höna lägga sig på andras ägg?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 maj-10 kl 06:59 »
Om du läser runt bland trådarna här ser du att det finns de som kläckt såväl ank- som kalkonägg under sina hönor, säkert finns det de som kläckt annat också. Det går att lägga in ägg i olika storlekar och från flera olika höns under samma höna, men de får inte vara för gamla när de läggs under hönan, helst max 7-10 dagar, och de ska ha samma kläcktid, man kan alltså inte lägga in ankägg och hönsägg vid samma tillfälle under en höna, då får man förskjuta tiden och lägga in hönsäggen några dagar senare.

Det finns flera trådar om hur man gör när man byter ägg under en höna, om hur man lägger konstgjorda ägg under henne först, och efter några dagar, när hon ligger ordentligt och inte är uppe och går flera timmar i sträck, byter ut dem mot de riktiga äggen som man vill kläcka. På det sättet får man ett bättre resultat.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser