Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre veckor kycklingar till ruvande höna?  (läst 1328 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
Tre veckor kycklingar till ruvande höna?
« skrivet: 27 maj-10 kl 21:20 »
Jag har två stycken tre (snart fyra) veckors kycklingar. En höna har legat snart fyra veckor på ägg och det verkar inte vara något liv i de så jag funderade på om jag kunde lägga in de två kycklingarna eller om de är för gamla?
Jag vet att hon inte kanske inte accepterar de men är det värt ett försök?
Om alla avråder mig från att försöka så finns det någon som har nycklätingar som jag kan få köpa? Helst i Eslöv eller Höör.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: Tre veckor kycklingar till ruvande höna?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-10 kl 21:57 »
Jag tror inte hon tar emot dem, men du kan ju prova. Här finns kycklingar, om du inte tycker det är för långt. Finns bl a fler blomme, från annan grupp än dem du har. Kläckta i dag, torsdag.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 maj-10 kl 22:21 »
Jag tror inte hon tar emot dem, men du kan ju prova. Här finns kycklingar, om du inte tycker det är för långt. Finns bl a fler blomme, från annan grupp än dem du har. Kläckta i dag, torsdag.

Jag ska kolla om hon accepterar de i kväll. Går det inte så ringer jag dig imorgon. Du är en ängel. Tack!

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #3 skrivet: 27 maj-10 kl 22:41 »
Det är bara att höra av sig. Det kläcks fler blommekycklingar på lördag också  ;)...
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Poisan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-10 kl 00:03 »
Hej!

Jag köpte två kycklingar och när de var 6v släppte jag in dem till min flock. Och så har jag har en höna som ligger o ruvar bakom kompostgaller.  Dit smet kycklingarna in, första gången jag såg det lyfte jag bort dem, nästa morgon när jag kom ut var kycklingarna borta :o då låg de under vingen på hönan :-*

Hoppas att det gick bra!!

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 maj-10 kl 08:24 »
Jag finns utanför Hörby, jag kan nog avvara ett par små till helgen, om du behöver.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 maj-10 kl 09:33 »
När jag petade dit "mina" små så gick det ganska bra. Pytte (hönan) tog och la vingarna över de direkt. De två små verkade trivas i värmen och stack ut sina små huvuden och var bara så söta. Problemet var ju bara att de små svarar mig och reagerar på min röst direkt medans Pyttes knorrande/skorrande läten inte får svar lika fort.
Imorse satt de tätt in till och Pytte verkade totalt ointresserad men så fort jag skulle klia lite på den ena av "mina" kycklingar så for Pytte upp och hackade efter mig. 

Just nu avvvaktar jag och ser hur det går. Annars hör jag av mig igen och ber om hjälp med att skaffa nya bebisar till Pytte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 5 användare (2 dolda)
Stengrim, skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser