Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla fönster i nya karmar  (läst 13097 gånger)

EvaSara

Gamla fönster i nya karmar
« skrivet: 03 maj-06 kl 20:01 »
Vi måste fixa fönstren på vårt hus från 1905. De som sitter där nu är från 1960 och i dåligt skick. Men de ursprungliga fönstren finns kvar i ett uthus med innanfönster och allt.

Jag funderar på om man kan renovera de gamla fönstren och sätta tillbaka dem igen. Alternativet är att köpa nya fönster, de som sitter där är av dålig kvalitet och passar inte till huset.

Om vi sätter tillbaka de gamla behöver vi nya karmar, det finns fönster med gamla karmar på vinden som vi kan ha som modell. Är det värt att göra det istället för att köpa nya? Hur mycket kan man göra själv? Vad kan det kosta? Hur lång tid tar det att renovera gamla fönster (6 lufter med innanfönster)?

Filip Skräplund

Re:Gamla fönster i nya karmar
« Svar #1 skrivet: 03 maj-06 kl 20:18 »
Jag går i liknande funderingar.
Man kan tillverka allt själv om man har tillgång till lämpliga maskiner och är någorlunda snickarvan + noggrann.
Cirkelsåg, planhyvel, överhandsfräs är nog minimum plus vanliga handverktyg.
Gör man det själv kostar det inte mycket mer än virket (som bör vara tätvuxen fura).
Tidsåtgång beror på vana.
Om det lönar sig beror på hur man värderar sin tid.
Det går ju också att be ett litet snickeri om en offert på ett antal fönsterkarmar.
Måste ytterbågarna lagas, bytas gångjärn osv?
Dåliga ytterbågar är tidsödande att laga, ibland bättre att göra nya.
Har man inte hållit på med noggrannare snickeri tidigare, saknar maskiner och vana att köra dessa,
så ska man nog avstå från egen fönstertillverkning.
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 20:30 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 03 maj-06 kl 20:24 »
Har ni kollat att det är samma storlek på de som sitter där nu som de gamla?
Det blir en massa jobb om storleken inte är samma.
Om storleken är samma (eller döljs under fönsterfodret) så är det inte speciellt svårt att byta karmar.

Enkel steg för steg metod: ;D ::)

Fönsterfodrena bort

I med nya karmen, troligtvis sitter det lösa kilar mellan karm och stomme i fönstrena ni har idag. Använd dessa på samma sätt för att få fönstrena att hamna i lodrätt/vågrätt position. Finns det inga kilar tillverkar ni ett gäng.

När det är gjort kan ni spika/skruva fast karmen permanent.

I med fönstrena.

Klart :o
--------------------------

Det är en fördel att fixa i ordning fönstrena först, dvs skrapa färg, laga eventuella fel. Olja med linolja, kitta, sen måla med linoljefärg.

Vill du/ni är det inga problem att göra detta själva(möjligen lagning av kram/båge kan vara svårt om man inte har snickar vana inne). Då blir det givetvis bäst pris, lämna bort är oftast billigare än att köpa helt nya från affärn, men fortfarande dyrt. Beror på plånboken.

Tid.... Beror ju på hur van man är, jag har just blivit klar med våra fönster (22 st), det tog TRE år  ;D men då bor jag inte där. Effektiv tid kanske 3-4 veckor (då är torktid för färg inräknad).

Är det något speciellt moment ni undrar över kan så förklarar jag gärna. :)

(såg Zekes svar så då får jag lägga till lite  ;))

Inte behöver man en massa elverktyg om man inte vill. Kapa bågar kan man göra med vanlig såg, hyvla med en fungerande rubank/putshyvel. Profilen brukar vara problemet... Har inget bra svar där, jag köpte en fönsterhyvel för 70kr men då måste man ju veta vad man ska ha. Så kanske ett snickeri kan hjälpa till där?
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 20:29 av Attis »
/Attis

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 03 maj-06 kl 20:33 »
Men ska man tillverka fönster med bara handverktyg krävs ännu större snickarvana om det ska bli bra.
Det är jämförelsevis superlätt att hyvla plant, i vinkel osv med maskiner.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

EvaSara

« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 21:16 »
Tack för era snabba svar!

Jag är hyfsat händig men jag har aldrig renoverat fönster så grundligt. Kan ni förklara några termer?

Zeke skrev "ytterbågar". Är det utsidan på fönsterbågarna (de som sitter närmast glasrutan)?

Attis skrev "lösa kilar mellan karm och stomme ". Är stommen själva husväggen? Hur gör man om fönstren inte har samma storlek? De ursprungliga fönstren kan möjligen vara lite smalare än de som sitter där nu. Kan man inte bara lägga in lite extra material, typ plankor och isolering i mellanrummet och lappa brädfodringen? Jag inser att vi måste tapetsera eller måla om överallt men det måste vi ändå göra. Som tur är tror jag att fönstren är ungefär lika stora.

Attis skrev också att "Profilen brukar vara problemet". Är profilen mittstolparna i fönstren?

Hur väljer man virke till fönsterkarmarna? Jag kan få tag på virke från släktens skog och grannen har en riktig såg- och hyvelanläggning. Eventuellt ska vi leja en snickare och jobba tillsammans med honom. Jag är bara lite rädd att han säger att det är bäst att hiva de gamla fönstren och köpa nya med aluminiumprofiler :-\

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 03 maj-06 kl 21:57 »
Ytterbågarna är de bågar som sitter ytterst. Kanske har du lösa innerbågar som du tar bort på sommaren?

Stommen är stommen i väggen. Om fönsterhålet är för stort får du  minska hålet genom att sätta en stående regel på sådant sätt att  hålet blir lagom till fönstret. Är fönsterhålet för litet får du göra det större.

Profilen är det "mönster" som är utsmyckningen på karm och bågar. Utan profiler har du bara det raka virket. Det funkar bra, men ofta vill man ju pynta lite.

Om någon snackar aluminiumfönster, så slå dövörat till!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 03 maj-06 kl 22:03 »
Satan, hade skrivit massor som försvann när jag skulle lägga till bilden....  :'(
Får skriva om.... suck...

Mät fönstrena så du vet hur stor skillnaden är mellan nya och gamla. Beroende på hur stor skillnaden är kan man lösa det på olika sätt. Lite, räcker med isolering, mycket mer åt mannas håll. Virke.

Bilden visar en profil, den kan se ut på många vis beroende på plats och årtal.

Verkar som du har stora odds att få bra virke, se till att det är kådrikt rakvuxet och kärnved. Ju tätare årsringar desto bättre, gärna 5-10st/cm helst mer  ;D

Som manna säger, eftersom du vet vad du vill ha ska du byta snickare om han bara pratar aluminium eller nya bågar. Det är inte vad som är praktiskt för honom som ska avgöra vad som hamnar i ditt hus.
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 22:06 av Attis »
/Attis

EvaSara

« Svar #7 skrivet: 03 maj-06 kl 22:45 »
OK, nu förstår jag vad ni menar. Snällt att ni svarar!

De gamla fönsterbågarna är i bra skick, de har stått inomhus sedan 1960 och är inte trasiga så vitt jag har sett. Jag ska mäta fönstren ordentligt igen.

Den del som Attis ringade in är intakt på de fönster som vi har. Däremot behöver vi mittstolpar, fönsterbräden och invändiga fönsterfoder med hyvlad profil. Min far har en hel låda med profilhyvlar från sin farfar som var snickare (lyx!). Jag har provat att hyvla med dem och de verkar lite slöa men man kanske kan vässa dem.

Det känns som att jag har början till en plan:
1. Renovera de gamla fönstren eller lämna in dem till verkstad.
2. Välj bra virke och lej grannen för att såga och hyvla plant.
3. Anpassa fönsterhål, sätt in karmar och måla dem.
4. Använd lämplig profilhyvel för att tillverka invändiga detaljer eller anlita en snickare.

Och strunta i experter som vill ha en att sätta in moderna fönster i gamla hus!

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 03 maj-06 kl 23:31 »
Här är lite tips om fönsterrenovering:

http://www.bvn.nu/radgivning/faktablad/fonster.pdf

http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=130&Cat=&sCat=593

Det blir helt säkert ett lyft för huset med fönster i originalformat.
Dom brukar vara fint anpassade till exteriören och ofta blir det finare ljus invändigt också,
pga av att de gamla fönstren brukar vara högre än de nya.
Dessutom har äldre fönster oftast tunnare glas och släpper därmed igenom mer ljus.
Är ni riktigt ambitiösa så finns det en hel del kurser i fönsterrenovering runt om i landet.

En metod som används av vissa fönsterfabrikanter är denna:
Eftersom det bara är en liten del av karmen och mittbågen som exponeras för väder och vind
(en del av utsidan täcks dessutom av fodren),
så kan man limma ihop en tätvuxen utsida med en mer normal insida.
Detta för att spara på det dyrare tätvuxna kvistfria virket.
Insidan behöver inte vara speciellt kvistfri, åtminstone inte om ni tänker måla karmarna.

« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 23:51 av zeke »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #9 skrivet: 08 maj-06 kl 21:57 »
Gysinge byggnadsvård skriver rätt mycket om renovering av gamla fönster och har även gamla rutor och fönster att sälja.

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 10 maj-06 kl 09:19 »
Gysinge är nog det dyraste stället att shoppa husdelar på på den här sidan ekvatorn! Dessutom har de en fånig grej för sig, att göra saker mer speciella än de egentligen är. Kolla hemsidan. http://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 10 maj-06 kl 10:17 »
Jag håller med om att dom ofta är jäkligt dyra.
Dom vänder sig väl främst till välbeställda stadsbor,
som skaffat sommartorp eller ska flytta ut på nyinköpt gammal hästgård.
Jag skulle också försöka mjölka deras plånböcker så mycket jag kunde, om jag var i samma sits.
Det är också många som bara strosar runt i butiken och knycker idéer (som jag),
så det gäller att ta in på gungorna...
Man ska jämföra priserna före köp (skaffa katalogen, den är bra som faktabok också),
och många saker har dom fullt konkurrenskraftiga priser på, särskilt om man ser till kvalitén.
Till exempel den finska linoljefärgen är väl värd sitt pris.
Det är också bra att lära sig värdet i det som finns om man bor i en gammal gård,
och inte bara rusa sta till närmaste byggshop för att köpa plastfärg och gullfiber.

Manna, vad menar du med att dom gör saker mer märkvärdiga än dom är?
Det är väl inget fel att informera om äldre stilar i byggandet.
Många har inte det med sig från barnsben och intresset att lära sig mer om det finns uppenbarligen.
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 18:45 av zeke »

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 10 maj-06 kl 12:06 »
Manna, vad menar du med att dom gör saker mer märkvärdiga än dom är?
Det är väl inget fel att informera om äldre stilar i byggandet.
Många har inte det med sig från barnsben och intresset att lära sig mer om det finns uppenbarligen.

Läs gärna om tumstocken och snickarpennan, så förstår du kanske vad jag menar.

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 10 maj-06 kl 12:34 »
Läs gärna om tumstocken och snickarpennan, så förstår du kanske vad jag menar.

Hehe, det är en fråga om presentationsteknik, manna.
Kom ihåg att det inte är yrkessnickare som handlar pennor och tumstockar på Gysinge,
utan det vackra trendkänsliga folket vana vid homestaging och glamour.
Man kan tom sälja älgskit dyrt med en lyxig förpackning.

Gysinge säljer japanska sågar också, till ungefär samma pris som andra.
Perfekta när man ska renovera fönster!
Har man provat såna duger inget annat vid finare snickeri.
Jo möjligen bågsågar av äldre modell med träram.
Men dom är ändå inte lika bra som japanska dragsågar.
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 12:44 av zeke »

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 10 maj-06 kl 13:16 »
Hehe, det är en fråga om presentationsteknik, manna.
Kom ihåg att det inte är yrkessnickare som handlar pennor och tumstockar på Gysinge,
utan det vackra trendkänsliga folket vana vid homestaging och glamour.
Man kan tom sälja älgskit dyrt med en lyxig förpackning.

Allt går att sälja med mördande reklam, men måste marknadsföring idiotförklara de potentiella kunderna? Jag får i alla fall ingen lust att köpa Gysinges sura snickarpenna. Jag blir bara förbannad. Och att tjata om att en tumstock är märkt med tum, är ju bara så retarderat att jag får eksem. Det finns tumstockar och det finns meterstockar. Det hörs på namnet vilken gradering som är utmärkt.  >:(

Ja, jag kan hålla på länge till, men min textanalys passar inte riktigt här.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 10 maj-06 kl 18:22 »
Vi har varit väldigt nöjda med vad vi handlat på Gysinge. Allt från linoljefärg till en finurlig spikutdragare. Deras handbok är som Zeke sa en utmärkt faktabok. Tråkigt att du inte gillar den men det finns de som gör det ;)!

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 10 maj-06 kl 22:36 »
Vi har varit väldigt nöjda med vad vi handlat på Gysinge. Allt från linoljefärg till en finurlig spikutdragare. Deras handbok är som Zeke sa en utmärkt faktabok. Tråkigt att du inte gillar den men det finns de som gör det ;)!

???  Jag sa väl aldrig att jag inte gillade handboken? Mycket hos Gysinge är toppenbra - och himla snyggt. Det jag inte gillar är priserna och det sätt vissa beskrivningar (t ex för pennan och tumstocken) är gjorda. Jag vill ha information - inte planlöst nonsenspladder. Jag köper inget från Gysinge, men jag snor gärna litteraturtips och jag låter mig gärna inspireras till stordåd när det gäller visst snickeri.

Jag har oxå en finurlig spikutdragare. Den har min pappa gjort. Den kostade inte 290 pix. Jag har även en finurlig plankupptagare. Den är oxå ett verk av min pappa. Den kostade inte heller 290 pix.  ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 10 maj-06 kl 22:59 »
Allt går att sälja med mördande reklam, men måste marknadsföring idiotförklara de potentiella kunderna? Jag får i alla fall ingen lust att köpa Gysinges sura snickarpenna. Jag blir bara förbannad. Och att tjata om att en tumstock är märkt med tum, är ju bara så retarderat att jag får eksem. Det finns tumstockar och det finns meterstockar. Det hörs på namnet vilken gradering som är utmärkt.  >:(

Ja, jag kan hålla på länge till, men min textanalys passar inte riktigt här.

Det lät inte som att du gillade Gysinge speciellt mycket i texten ovan men det är alltid svårt att tolka skriven text så jag tog väl miste :-[?!

För oss som inte har pappor som gör finurliga spikutdragare och plankutdragare (men som är utmärkta pappor ändå) kanske du kan låna ut din?
Ett stycke plankutdragare kan jag beställa direkt!
 ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 maj-06 kl 22:59 »
Spikutdragare för 290 kronor:

http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=975&itemId=920

Spikutdragare för 29,90 kronor:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1013&iItemId=79581

Nu skall jag inte alls påstå att det är bättre att köpa en spikutdragare för 29 kronor än en för 290 kronor. Ett bra verktyg kan utan vidare vara värt tio gånger så mycket som ett dåligt, och mer ändå. Vilket som är bäst av ovanstående verktyg låter jag vara osagt.

Filip Skräplund

« Svar #19 skrivet: 10 maj-06 kl 23:08 »
Vart tog de japanska spikutdragarna vägen, de som såldes för en 10-20 år sen.
Blåa var dom och hette nåt på N (Nagachiki eller nåt...).
Fanns två modeller.
Mycket bättre än den här svarta för 290 spänn, vilken jag tror är densamma som säljs av Järnia.
Det var främst kofot-delen som var vassare slipad, så den nöp fast även kring spikar nästan helt utan skallar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser